Wszystkie

Pokaż artykuły

  • film
  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • tajemnice mózgu dziecka

Czy dzieci z natury są dobre?

Opieka, sprawiedliwość, autorytet, lojalność, świętość i wolność – jak dowodzą badania, wszystkie wartości, które zwykliśmy wyprowadzać z szeroko rozumianej tradycji, mają swoje naturalne zakorzenienie w mózgu. Tajemnice neuronalnego sumienia przybliża nam dr hab. Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.

  • film
  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • tajemnice mózgu dziecka

Dlaczego należy z dziećmi rozmawiać na naukowe tematy i opowiadać im baśnie?

„Wyobraźnia jest absolutnie konieczna, żeby sobie poradzić ze złożonością świata społecznego i naukowego” – wyjaśnia dr hab. Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki. W krótkim wykładzie badacz porusza kwestię dialogu i wyobraźni w procesie rozwoju zdolności poznawczych dziecka.

  • film
  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • tajemnice mózgu dziecka

Czym są uczucia i czym nie są emocje w mózgu dziecka?

Dzieci w przedszkolu poznają pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk. A czy słyszeliście kiedyś o zmyśle interocepcji? Jeśli nie, obejrzycie krótki wykład dra hab. Macieja Błaszaka, prof. UAM, kognitywisty, biologa i specjalisty z dziedziny neurodydaktyki, który przybliża najważniejsze mechanizmy działania mózgu i wyjaśnia, czym różnią się emocje od uczuć.

  • film
  • Nieoczywiste kompetencje XXI wieku
  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji

Kreatywność i nuda, czyli ciekawe związki

Czy nuda może nieść z sobą coś pozytywnego? Czy można nudzić się kreatywnie? Dlaczego najlepsze pomysły przychodzą nam do głowy, kiedy wykonujemy mechaniczne czynności? Poznaj swój mózg od kuchni!

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji

Jak budować autorytet

Kto jest autorytetem dla współczesnych dzieci i młodzieży? Jakie elementy składają się na wizerunek nauczyciela? Skąd czerpać wiedzę, co myślą o nas uczniowie? Te kwestie dogłębnie wyjaśnia nasza ekspertka.

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji

O motywacji, czyli co zrobić, aby chciało się chcieć

Co zrobić, by odpowiednio zmotywować siebie i innych? Skąd czerpać energię i inspirację? Dlaczego nauczyciel musi pamiętać, że brak nagany nie jest pochwałą? Tego – i wiele więcej – dowiesz się z wystąpienia naszej ekspertki.

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji

Sztuka komunikacji

Jak świadomie kształtować proces komunikacji? Skąd się biorą nieporozumienia? Jak mówić, by być zrozumianym, i jak słuchać, by zrozumieć? Zachęcamy do obejrzenia wykładu naszej ekspertki!

  • film
  • Nieoczywiste kompetencje XXI wieku
  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji

Czym jest odporność psychiczna i jak wzmacniać ją u siebie i dziecka?

Być odpornym psychicznie – co to właściwie znaczy? Czym jest nasz „psychiczny układ odpornościowy”? Jakich „witamin” potrzebuje, by skutecznie nas chronić? Nasz ekspert przedstawia wyniki badań i daje mnóstwo praktycznych porad, jak poprawić swoje funkcjonowanie.

  • strefa inspiracji

Współpraca w szkole – czy to możliwe?

Jaki wpływ na proces nauczania ma współpraca – z uczniami, ale także z innymi nauczycielami? W jaki sposób, dzięki współpracy, poprawić relacje w klasie, a także nauczać efektywniej? Zapraszamy do oglądania!

  • strefa inspiracji

Jak się uczyć, żeby zapamiętać?

W jaki sposób wspierać swoją pamięć? Jak nauczyć swoich uczniów dobrego zapamiętywania? Zapraszamy do oglądania!

  • strefa inspiracji

Jak inspirować uczniów i rozwijać kreatywność?

W jaki sposób pobudzać swoją kreatywność i zarażać nią uczniów? Czy kreatywności da się nauczyć? Zapraszamy do oglądania!

  • strefa inspiracji

Jak obudzić ciekawość uczniów?

Jak wspierać dzieci w edukacji i rozbudzać ich ciekawość świata? Czy w ogóle trzeba to robić? Zapraszamy do oglądania!

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • tajemnice mózgu dziecka
  • film

Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dziecka

Jakie są trzy kluczowe cechy ludzkiego poznania? O czym musimy pamiętać, rozmawiając z dzieckiem czy prowadząc lekcję? Jak dziecko odbiera informacje docierajace ze świata? Posłuchajcie kolejnego wykładu Macieja Błaszaka, prof. UAM, kognitywisty, biologa, specjalisty z dziedziny neurodydaktyki.

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • tajemnice mózgu dziecka
  • film

Fitness mózgu dziecka

Jeszcze dwie, trzy dekady temu sądzono, że mózg się rozwija jedynie w dzieciństwie, a powyżej pewnego wieku podlega już wyłącznie zmianom starczym. Dziś wiemy, że to nieprawda – mózg posiada komórki macierzyste, a odpowiednio stymulowany, może przez całe życie produkować nowe neurony. Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • tajemnice mózgu dziecka
  • film

Czemu służy stres dziecka i jak sobie z nim radzić?

Dlaczego pod koniec tygodnia pracy czujemy się zmęczeni? Czy zmęczenie jest zjawiskiem, które ma właściwość kumulowania się w czasie? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki, i jakie ma rady dla rodziców.

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • tajemnice mózgu dziecka
  • film

Jak prawidłowo komunikować się z dzieckiem?

O czym trzeba pamiętać, komunikując się z dzieckiem? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • film
  • Nieoczywiste kompetencje XXI wieku

Uwaga, uwaga! Czyli jak kształtować świadome techniki uważności

Czy wiecie, że wielkie korporacje medialne zatrudniają sztaby ludzi, którzy pracują nad zdobyciem Waszej uwagi? Potraficie się im oprzeć? Chcecie kontrolować swoją uwagę, aby służyła ona Waszemu, a nie cudzemu sukcesowi? Zobaczcie, co mówi o tym nasz ekspert i jakie ma rady.

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • film
  • Nieoczywiste kompetencje XXI wieku

Co sprawia, że ludzie odnoszą sukces?

Dlaczego ludzie odnoszą sukces? Jaki wpływ na sukces ma nastawienie psychiczne, jak oceniać i chwalić, aby owo nastawienie było pozytywne i jak wspierać motywację u dzieci? Ciekawi? Zapraszamy na seans!

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • tajemnice mózgu dziecka
  • film

Czy dzieci naprawdę sprawiają problemy wychowawcze?

Czy wiecie, że  „problemy wychowawcze” z dziećmi są wynikiem niedojrzałości... ich mózgów? Czym jest kora przedczołowa, za co odpowiada i jaki ma wpływ na zachowanie dzieci? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki, i jakie ma rady dla rodziców.

Edukacja przyszłości i kompetencje XXI wieku, cz. 1

O edukacji przyszłości i kompetencjach XXI wieku rozmawiają Jolanta Gałecka, ekspert edukacyjny, oraz Jan Stradowski, szef działu nauki magazynu „Focus”.

Edukacja przyszłości i kompetencje XXI wieku, cz. 2

O edukacji przyszłości i kompetencjach XXI wieku rozmawiają Jolanta Gałecka, ekspert edukacyjny oraz Jan Stradowski, szef działu nauki magazynu „Focus”.

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • Nieoczywiste kompetencje XXI wieku

Jak twórczo pokonywać wyzwania

Powszechnie uważa się, że zdolności kreatywne, warunkujące innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów, są wrodzone i trudno na nie oddziaływać. Tymczasem prawdziwymi przeszkodami dla twórczego myślenia nie jest brak swoistych cech osobowości czy szczególnego talentu w tym kierunku, ale przede wszystkim brak warunków, aby się skupić i spróbować pracować nad problemem w sposób kreatywny, a także nieznajomość zasad sprzyjających temu procesowi.

  • programy edukacyjne
  • strefa inspiracji
  • tajemnice mózgu dziecka

Co trzeba wiedzieć o mózgu dziecka

Wiedza o mózgu dziecka powinna stać się elementem niezbędnika pedagogicznego nauczyciela, jeśli ma on rozbudzić w uczniu entuzjazm do nauki i wydobyć najlepsze cechy jego charakteru.