
Sporo zmian, mniej lub bardziej istotnych, wprowadzono w podstawie programowej 2024, która jest również wykazem umiejętności, jakie będą diagnozowane na maturze.
Egzamin maturalny z matematyki 2024/2025: jakie zmiany czekają maturzystów?
Zanim padnie odpowiedź na tytułowe pytanie, warto na chwilę spojrzeć wstecz. Absolwenci 2025 rozpoczynali naukę w szkołach średnich w roku 2021 (liceum) lub 2020 (technikum), czyli ważny materiał z ostatnich klas szkoły podstawowej poznawali w trybie zdalnym.
Aby złagodzić negatywny wpływ szczególnych warunków, w jakich było prowadzone kształcenie w okresie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, wprowadzono pewne ograniczenia w obszarze umiejętności diagnozowanych na egzaminie maturalnym. Aneksy CKE do informatorów zawęziły zakres kompetencji, które miały być przedmiotem badania na maturach w 2023 i 2024 roku. Zmniejszono także maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania na maturze podstawowej z planowanych 50 do 46.
Matura podstawowa w roku 2025 zostanie przeprowadzana z użyciem arkusza egzaminacyjnego zawierającego:
- 20–25 zadań zamkniętych, za rozwiązanie których będzie można uzyskać 25 punktów,
- 7–14 zadań otwartych, dających możliwość uzyskania również 25 punktów.
Matura rozszerzona bez zmian – nadal do zdobycia będzie 50 punktów.
Sporo zmian, mniej lub bardziej istotnych, wprowadzono w podstawie programowej 2024, która jest również wykazem umiejętności, jakie będą diagnozowane na maturze. Poniżej zamieszczono wykaz najważniejszych zmian, utworzony przez porównanie zakresu podstawy programowej obowiązującej od 1 września 2024 r. z wymaganiami egzaminacyjnymi opublikowanymi w Aneksach.
Najważniejsze zmiany w umiejętnościach maturalnych od 2025 r.
I. Liczby rzeczywiste
Zakres podstawowy
- Dodano przykład zadania dotyczącego umiejętności przeprowadzania prostych dowodów. Jest nim dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej. Warto zauważyć, że jedną z najprostszych strategii przeprowadzenia tego dowodu jest rozumowanie nie wprost. Ten typ wnioskowania jest trudny dla maturzysty, którego umiejętności matematyczne są na średnim lub niskim poziomie.
- Poszerzono wykorzystanie własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych do obliczania procentów składanych nie tylko z kapitalizacją roczną.
- Usunięto nierówności typu
(nierówności z wartością bezwzględną pojawiają się w zakresie rozszerzonym w dziale III).
II.Wyrażenia algebraiczne
Zakres podstawowy
- Usunięto umiejętności dotyczące wielomianów i wyrażeń wymiernych:
- Rozkładanie wielomianów na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów.
- Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych.
Pierwsza z tych zmian powoduje, że znaczna część zadań o wielomianach znajdujących się w podręcznikach, zbiorach zadań, a także w arkuszach maturalnych będzie wyłączona z matury na poziomie podstawowym, w tym popularne równania wielomianowe typu: (2024 r.). Druga zmiana może natomiast nieco utrudnić nauczanie fizyki i innych przedmiotów, w których umiejętność przekształcania wzorów może być przydatna.
Zakres rozszerzony
- Ograniczono umiejętność znajdowania pierwiastków wielomianu o współczynnikach całkowitych do pierwiastków, które są liczbami całkowitymi ‒ pominięto pierwiastki wymierne.
- Dodano znajomość wzorów
.
- Z zakresu podstawowego przeniesiono tu rozkład wielomianów na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, a także dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych, np.:
.
- Pojawił się nowy zapis:
- Uczeń stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona):
- Uczeń stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona):
III. Równania i nierówności
Zakres podstawowy
- Doprecyzowano brzmienie pkt.1., mówiącego o przekształcaniu równań i nierówności w sposób równoważny, poprzez dodanie przykładu równania:
.
- Ograniczono zakres umiejętności interpretowania równań i nierówności sprzecznych oraz tożsamościowych do tych, które są liniowe.
- Pozostaje umiejętność rozwiązywania równań wielomianowych postaci
dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej, natomiast usunięto zapis mówiący o równaniach, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania. Warto zauważyć, że mimo tego można rozwiązywać równania typu
, gdyż można posłużyć się wyłączaniem jednomianu przed nawias (umiejętność II.3.). Poza zakresem podstawowym jest natomiast wyłączanie np. dwumianu przed nawias.
- W nowej podstawie programowej nie ma już rozwiązywania równań wymiernych postaci
, gdzie wielomiany
są w postaci iloczynowej. Zniknie zatem
z arkuszy maturalnych kolejny popularny typ zadań.
Zakres rozszerzony
- Pojawia się tu usunięta z zakresu podstawowego umiejętność rozwiązywania równań wielomianowych postaci
dla wielomianów, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
- Zmienił się typ równań i nierówności wymiernych, które uczeń powinien na poziomie rozszerzonym umieć rozwiązywać. Obecnie mówi się o równaniach i nierównościach wymiernych, które dadzą się sprowadzić do równania lub nierówności liniowej lub kwadratowej.
- Zrezygnowano z precyzowania za pomocą przykładów stopnia trudności równań i nierówności z wartością bezwzględną, które uczeń powinien umieć rozwiązywać.
- Zmieniono zapis dotyczący analizowania równań i nierówności (liniowych lub kwadratowych) z parametrem. Zamiast sformułowania „Uczeń podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność” jest: „Uczeń podaje warunki, przy których rozwiązania mają określone znaki bądź należą do określonego przedziału”.
- Wrócił zapis z poprzedniej podstawy programowej (nieobecny w Aneksie):
- Uczeń rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe.
- Z zakresu podstawowego przeniesiono rozwiązywanie równań wymiernych postaci
, gdzie wielomiany
są w postaci iloczynowej.
IV. Układy równań
Zakres podstawowy ‒ bez zmian.
Zakres rozszerzony
- Zmieniono opis dotyczący typu układów równań. Uczeń powinien umieć rozwiązywać układy równań liniowych i kwadratowych z dwiema niewiadomymi, które można sprowadzić do równania kwadratowego lub liniowego, a które nie są trudniejsze niż
V. Funkcje
Zakres podstawowy
- Usunięto umiejętność szkicowania na podstawie wykresu funkcji wykresów funkcji
i
.
- Dodano umiejętność posługiwania się funkcją
, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Zakres rozszerzony
- Z zakresu podstawowego przeniesiono tu rysowanie wykresu funkcji
oraz
gdy dany jest wykres funkcji
.
- Usunięto umiejętność rysowania wykresu funkcji
gdy dany jest wykres
- Dopisano dwie nowe umiejętności:
- Uczeń posługuje się złożeniami funkcji.
- Uczeń dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja
jest monotoniczna w przedziale
.
VI. Ciągi
Zakres podstawowy
- Dodano umiejętność obliczania początkowych wyrazów ciągów określonych rekurencyjnie.
Zakres rozszerzony
- Tu także wprowadzono jedną zmianę, ustalając, że uczeń przy obliczaniu granic powinien umieć stosować twierdzenie o trzech ciągach.
VII. Trygonometria
Zakres podstawowy
- Rozwiązywanie trójkątów ograniczono do trójkątów prostokątnych.
- W Warunkach i sposobie realizacji podstawy programowej jest informacja, że uczniowie powinni umieć korzystać z tablic matematycznych i kalkulatora w dwóch celach: wyznaczania przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych danego kąta oraz określenia kąta, dla którego funkcja trygonometryczna osiąga określoną wartość.
Zakres rozszerzony
- Jedyna zmiana to wykreślenie przykładu równania trygonometrycznego, które miało wyznaczać stopień trudności takich równań.
VIII. Planimetria
Z obu zakresów wykreślono twierdzenie o dwusiecznej kąta i twierdzenie o kącie między styczną a cięciwą.
Zakres podstawowy
- Istotną zmianą, zwłaszcza w kontekście matury, jest umieszczenie w nowej podstawie programowej umiejętności przeprowadzania dowodów geometrycznych.
- Drobniejszą zmianą jest dodanie ortocentrum do punktów szczególnych w trójkącie, które uczeń powinien umieć wskazać.
Zakres rozszerzony
- Umiejętność przeprowadzania dowodów geometrycznych przeniesiono do zakresu podstawowego.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej
Z obu zakresów wykreślono obliczanie odległości punktu od prostej.
Zakres podstawowy
- Dodano umiejętność posługiwania się równaniem prostej w postaci ogólnej.
- Usunięto wyznaczanie równania prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu. Niemniej jednak w punkcie 1. zapisana jest umiejętność rozpoznawania wzajemnego położenia dwóch prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, więc stosowanie kryterium prostopadłości (iloczyn współczynników kierunkowych równy ‒1) jako narzędzia do rozstrzygania o takim właśnie położeniu mieści się w zakresie podstawowym.
Zakres rozszerzony
- Z zakresu podstawowego przeniesiono tu wyznaczanie równania prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu.
- Usunięto umiejętność znajdowania punktów wspólnych prostej i paraboli, ale zostawiono umiejętność znajdowania punktów wspólnych prostej i okręgu.
- Dodano umiejętność znajdowania punktów wspólnych dwóch okręgów.
- Poszerzono zakres umiejętności związanych z wektorami o dodawanie wektorów i mnożenie wektora przez liczbę. Oba te działania uczeń powinien umieć wykonywać zarówno analitycznie, jak i geometrycznie.
X. Stereometria
Zakres podstawowy
- Z zakresu rozszerzonego przeniesiono umiejętność posługiwania się pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami oraz rozpoznawanie i obliczanie miar kątów między ścianami w graniastosłupach i ostrosłupach.
- Dodano umiejętności dotyczące brył obrotowych: rozpoznawanie w walcach i w stożkach kątów między odcinkami oraz kątów między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), obliczanie miary tych kątów, obliczanie objętości i pola powierzchni walca, stożka i kuli.
- Umiejętność wykorzystywania zależności między objętościami brył podobnych rozszerzono na dowolne bryły, bez zawężania do graniastosłupów i ostrosłupów.
Zakres rozszerzony
- Usunięto umiejętności posługiwania się pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami oraz rozpoznawania i obliczania miar kątów między ścianami w graniastosłupach i ostrosłupach w związku z przeniesieniem ich do zakresu podstawowego.
- Usunięto umiejętność określania, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną
XI. Kombinatoryka
Zakres podstawowy – bez zmian.
Zakres rozszerzony
- Do umiejętności stosowania współczynnika dwumianowego dopisano również stosowanie jego własności.
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka
Z obu zakresów wykreślono obliczanie odchylenia standardowego zestawu danych.
Zakres podstawowy – prócz powyższej uwagi bez zmian.
Zakres rozszerzony
- Nowym elementem jest umiejętność stosowania wzoru Bayesa.
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy
Zakres podstawowy ‒ bez zmian.
Zakres rozszerzony
- Dodano umiejętność stosowania własności Darboux do uzasadniania istnienia miejsca zerowego funkcji.
- Oprócz interpretacji geometrycznej pochodnej uczeń powinien teraz znać również interpretację fizyczną.
- Dodano umiejętność obliczania pochodnej funkcji złożonej.
Nowe umiejętności na maturze od 2025 r.
W omówionych zmianach niejednokrotnie anonsowano pojawienie się nowych umiejętności, które nie były zapisane w Aneksach, a zatem nie były sprawdzane na maturze w 2023 czy 2024 roku. Warto poszukać w podręcznikach, zbiorach zadań czy innych źródłach takich zadań i sprawdzić, jak radzą sobie z nimi ci, którzy w maju 2025 roku przystąpią do matury. Poniżej zamieszczone są przykłady trzech takich zadań dla zakresu podstawowego.
Zadanie 1.
Wykaż, że jeśli liczba przy dzieleniu przez 7 daje resztę 5, to nie jest kwadratem liczby całkowitej.
Zadanie 2.
Na przyprostokątnych AB i AC trójkąta prostokątnego równoramiennego ABC obrano odpowiednio punkty D i E tak, że odcinek DE jest równoległy do przeciwprostokątnej i dzieli trójkąt na dwie figury o równych polach. Wykaż, że |DE| = |AB|.
Zadanie 3. (Informator o egzaminie maturalnym z matematyki jako przedmiotu obowiązkowego, poziom podstawowy, od roku szkolnego 2024/2025)
Hania zaprojektowała i wykonała czapeczkę na bal urodzinowy młodszego brata. Czapeczka miała kształt powierzchni bocznej stożka o średnicy podstawy 𝑑 = 20 cm, wysokości 𝐻 = 25 cm i tworzącej 𝑙.
Dokończ zdanie. Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Kąt rozwarcia stożka, którego powierzchnią boczną jest czapeczka, ma miarę (w zaokrągleniu do 1°)
A. 44° B. 136° C. 22° D. 68°
Matura z matematyki w 2025 r. – łatwiejsza czy trudniejsza?
Na zakończenie warto postawić jeszcze jedno pytanie, nurtujące uczniów i nauczycieli: Czy matura podstawowa w roku 2025 będzie łatwiejsza czy trudniejsza od tych, które odbyły się w latach 2023 i 2024? Odpowiedzi mogą być dwie.
Będzie trudniejsza, bo:
- zwiększono zakres materiału, dodając niektóre umiejętności (np. dowody geometryczne, bryły obrotowe),
- nie będzie już „maturalnych pewniaków” ‒ równań wielomianowych i równań wymiernych w postaci takiej jak na ostatnich maturach,
- może zwiększyć się liczba zadań otwartych przy niezmienionym czasie trwania egzaminu,
- liczba punktów możliwych do uzyskania wzrasta z 46 do 50,
- egzaminy w poprzednich latach mogły być nieco łatwiejsze ze względu na obciążenia covidowe; teraz gdy sytuacja jest unormowana, CKE może nieznacznie „podnieść poprzeczkę”,
- w materiałach CKE z ostatnich kilku lat widać odchodzenie od zadań sprawdzających wiedzę faktograficzną i umiejętność stosowania prostych algorytmów oraz przywiązywanie coraz większej wagi do umiejętności analitycznych, myślenia logicznego, tworzenia strategii rozwiązania problemu.
Będzie łatwiejsza, bo:
- dokonano pewnych ograniczeń w zakresie opanowania niektórych umiejętności zapisanych w podstawie programowej, część bardziej złożonych umiejętności usunięto (np. obliczanie odchylenia standardowego),
- w nowej podstawie i w materiałach CKE widać tendencję do proponowania uczniom zadań sprawdzających praktyczne umiejętności, przez co mogą one być łatwiej analizowane i rozwiązywane z udziałem wiedzy i doświadczenia pozaszkolnego,
- przez ostatnich kilka lat nagromadziło się sporo materiałów ćwiczeniowych dla uczniów i metodycznych dla nauczycieli (arkusze próbne i właściwe, informator, publikacje z przykładowymi arkuszami lub z zestawami zadań, repetytoria).
Nikt nie jest w stanie udzielić teraz jednoznacznej odpowiedzi. Bardzo wiele zależy od decyzji, które zapadną podczas tworzenia zestawów egzaminacyjnych w CKE. Na to uczniowie i ich nauczyciele nie mają wpływu. Warto zatem skupić się na tym, co można ukształtować samemu lub na poziomie klasy w szkole. Ważne jest, aby nauczyciele wzbudzili u swoich podopiecznych pozytywną motywację do rzetelnych przygotowań, a uczniowie podjęli solidną pracę i bez stresu, z bogatą wiedzą przystąpili do matury. Wtedy omówione wcześniej zmiany z pewnością okażą się nie takie straszne, a radość z sukcesu będzie udziałem wszystkich.