Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Egzamin maturalny z matematyki 2024/2025: jakie zmiany czekają maturzystów?

Autor: Jerzy Janowicz, 11.09.2024

MatematykaMatura
Podziel się
Matematyka

Sporo zmian, mniej lub bardziej istotnych, wprowadzono w podstawie programowej 2024, która jest również wykazem umiejętności, jakie będą diagnozowane na maturze.

Egzamin maturalny z matematyki 2024/2025: jakie zmiany czekają maturzystów?

Zanim padnie odpowiedź na tytułowe pytanie, warto na chwilę spojrzeć wstecz. Absolwenci 2025 rozpoczynali naukę w szkołach średnich w roku 2021 (liceum) lub 2020 (technikum), czyli ważny materiał z ostatnich klas szkoły podstawowej poznawali w trybie zdalnym.

Obraz1.jpg

 

Aby złagodzić negatywny wpływ szczególnych warunków, w jakich było prowadzone kształcenie w okresie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, wprowadzono pewne ograniczenia w obszarze umiejętności diagnozowanych na egzaminie maturalnym. Aneksy CKE do informatorów zawęziły zakres kompetencji, które miały być przedmiotem badania na maturach w 2023 i 2024 roku. Zmniejszono także maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania na maturze podstawowej z planowanych 50 do 46.

Matura podstawowa w roku 2025 zostanie przeprowadzana z użyciem arkusza egzaminacyjnego zawierającego:

  • 20–25 zadań zamkniętych, za rozwiązanie których będzie można uzyskać 25 punktów,
  • 7–14 zadań otwartych, dających możliwość uzyskania również 25 punktów.

Matura rozszerzona bez zmian – nadal do zdobycia będzie 50 punktów.

Sporo zmian, mniej lub bardziej istotnych, wprowadzono w podstawie programowej 2024, która jest również wykazem umiejętności, jakie będą diagnozowane na maturze. Poniżej zamieszczono wykaz najważniejszych zmian, utworzony przez porównanie zakresu podstawy programowej obowiązującej od 1 września 2024 r. z wymaganiami egzaminacyjnymi opublikowanymi w Aneksach.

 

Najważniejsze zmiany w umiejętnościach maturalnych od 2025 r.

I. Liczby rzeczywiste

Zakres podstawowy

  • Dodano przykład zadania dotyczącego umiejętności przeprowadzania prostych dowodów. Jest nim dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej. Warto zauważyć, że jedną z najprostszych strategii przeprowadzenia tego dowodu jest rozumowanie nie wprost. Ten typ wnioskowania jest trudny dla maturzysty, którego umiejętności matematyczne są na średnim lub niskim poziomie.
  • Poszerzono wykorzystanie własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych do obliczania procentów składanych nie tylko z kapitalizacją roczną.
  • Usunięto nierówności typu  1.png(nierówności z wartością bezwzględną pojawiają się w zakresie rozszerzonym w dziale III).

 

II.Wyrażenia algebraiczne

Zakres podstawowy

  • Usunięto umiejętności dotyczące wielomianów i wyrażeń wymiernych:
  • Rozkładanie wielomianów na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów.
  • Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych.

Pierwsza z tych zmian powoduje, że znaczna część zadań o wielomianach znajdujących się w podręcznikach, zbiorach zadań, a także w arkuszach maturalnych będzie wyłączona z matury na poziomie podstawowym, w tym popularne równania wielomianowe typu: 2.png (2024 r.). Druga zmiana może natomiast nieco utrudnić nauczanie fizyki i innych przedmiotów, w których umiejętność przekształcania wzorów może być przydatna.

Zakres rozszerzony

  • Ograniczono umiejętność znajdowania pierwiastków wielomianu o współczynnikach całkowitych do pierwiastków, które są liczbami całkowitymi ‒ pominięto pierwiastki wymierne.
  • Dodano znajomość wzorów 3.png.
  • Z zakresu podstawowego przeniesiono tu rozkład wielomianów na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, a także dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych, np.: 4.png.
  • Pojawił się nowy zapis:
    • Uczeń stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona): 5.png   6.png

 

III. Równania i nierówności

Zakres podstawowy

  • Doprecyzowano brzmienie pkt.1., mówiącego o przekształcaniu równań i nierówności w sposób równoważny, poprzez dodanie przykładu równania: 7.png.
  • Ograniczono zakres umiejętności interpretowania równań i nierówności sprzecznych oraz tożsamościowych do tych, które są liniowe.
  • Pozostaje umiejętność rozwiązywania równań wielomianowych postaci 8.png dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej, natomiast usunięto zapis mówiący o równaniach, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania. Warto zauważyć, że mimo tego można rozwiązywać równania typu 9.png, gdyż można posłużyć się wyłączaniem jednomianu przed nawias (umiejętność II.3.). Poza zakresem podstawowym jest natomiast wyłączanie np. dwumianu przed nawias.
  • W nowej podstawie programowej nie ma już rozwiązywania równań wymiernych postaci 10.png, gdzie wielomiany 11.png są w postaci iloczynowej. Zniknie zatem
    z arkuszy maturalnych kolejny popularny typ zadań.

Zakres rozszerzony

  • Pojawia się tu usunięta z zakresu podstawowego umiejętność rozwiązywania równań wielomianowych postaci 8.png dla wielomianów, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
  • Zmienił się typ równań i nierówności wymiernych, które uczeń powinien na poziomie rozszerzonym umieć rozwiązywać. Obecnie mówi się o równaniach i nierównościach wymiernych, które dadzą się sprowadzić do równania lub nierówności liniowej lub kwadratowej.
  • Zrezygnowano z precyzowania za pomocą przykładów stopnia trudności równań i nierówności z wartością bezwzględną, które uczeń powinien umieć rozwiązywać.
  • Zmieniono zapis dotyczący analizowania równań i nierówności (liniowych lub kwadratowych) z parametrem. Zamiast sformułowania „Uczeń podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność” jest: „Uczeń podaje warunki, przy których rozwiązania mają określone znaki bądź należą do określonego przedziału”.
  • Wrócił zapis z poprzedniej podstawy programowej (nieobecny w Aneksie):
  • Uczeń rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe.
  • Z zakresu podstawowego przeniesiono rozwiązywanie równań wymiernych postaci 10.png, gdzie wielomiany 11.png  są w postaci iloczynowej.


IV. Układy równań

Zakres podstawowy ‒ bez zmian.

Zakres rozszerzony

  • Zmieniono opis dotyczący typu układów równań. Uczeń powinien umieć rozwiązywać układy równań liniowych i kwadratowych z dwiema niewiadomymi, które można sprowadzić do równania kwadratowego lub liniowego, a które nie są trudniejsze niż 12.png

 

V. Funkcje

Zakres podstawowy

  • Usunięto umiejętność szkicowania na podstawie wykresu funkcji wykresów funkcji 13.png i 14.png.
  • Dodano umiejętność posługiwania się funkcją 15.png, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Zakres rozszerzony

  • Z zakresu podstawowego przeniesiono tu rysowanie wykresu funkcji 16.png oraz 17.png gdy dany jest wykres funkcji 18.png.
  • Usunięto umiejętność rysowania wykresu funkcji 19.png gdy dany jest wykres 18.png
  • Dopisano dwie nowe umiejętności:
    • Uczeń posługuje się złożeniami funkcji.
    • Uczeń dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja 20.png jest monotoniczna w przedziale 21.png.

VI. Ciągi

Zakres podstawowy

  • Dodano umiejętność obliczania początkowych wyrazów ciągów określonych rekurencyjnie.

Zakres rozszerzony

  • Tu także wprowadzono jedną zmianę, ustalając, że uczeń przy obliczaniu granic powinien umieć stosować twierdzenie o trzech ciągach.

 

VII. Trygonometria

Zakres podstawowy

  • Rozwiązywanie trójkątów ograniczono do trójkątów prostokątnych.
  • W Warunkach i sposobie realizacji podstawy programowej jest informacja, że uczniowie powinni umieć korzystać z tablic matematycznych i kalkulatora w dwóch celach: wyznaczania przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych danego kąta oraz określenia kąta, dla którego funkcja trygonometryczna osiąga określoną wartość.

Zakres rozszerzony

  • Jedyna zmiana to wykreślenie przykładu równania trygonometrycznego, które miało wyznaczać stopień trudności takich równań.

 

VIII. Planimetria

Z obu zakresów wykreślono twierdzenie o dwusiecznej kąta i twierdzenie o kącie między styczną a cięciwą.

Zakres podstawowy

  • Istotną zmianą, zwłaszcza w kontekście matury, jest umieszczenie w nowej podstawie programowej umiejętności przeprowadzania dowodów geometrycznych.
  • Drobniejszą zmianą jest dodanie ortocentrum do punktów szczególnych w trójkącie, które uczeń powinien umieć wskazać.

Zakres rozszerzony

  • Umiejętność przeprowadzania dowodów geometrycznych przeniesiono do zakresu podstawowego.


IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej

Z obu zakresów wykreślono obliczanie odległości punktu od prostej.

Zakres podstawowy

  • Dodano umiejętność posługiwania się równaniem prostej w postaci ogólnej.
  • Usunięto wyznaczanie równania prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu. Niemniej jednak w punkcie 1. zapisana jest umiejętność rozpoznawania wzajemnego położenia dwóch prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, więc stosowanie kryterium prostopadłości (iloczyn współczynników kierunkowych równy ‒1) jako narzędzia do rozstrzygania o takim właśnie położeniu mieści się w zakresie podstawowym.

Zakres rozszerzony

  • Z zakresu podstawowego przeniesiono tu wyznaczanie równania prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu.
  • Usunięto umiejętność znajdowania punktów wspólnych prostej i paraboli, ale zostawiono umiejętność znajdowania punktów wspólnych prostej i okręgu.
  • Dodano umiejętność znajdowania punktów wspólnych dwóch okręgów.
  • Poszerzono zakres umiejętności związanych z wektorami o dodawanie wektorów i mnożenie wektora przez liczbę. Oba te działania uczeń powinien umieć wykonywać zarówno analitycznie, jak i geometrycznie.

 

X. Stereometria

Zakres podstawowy

  • Z zakresu rozszerzonego przeniesiono umiejętność posługiwania się pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami oraz rozpoznawanie i obliczanie miar kątów między ścianami w graniastosłupach i ostrosłupach.
  • Dodano umiejętności dotyczące brył obrotowych: rozpoznawanie w walcach i w stożkach kątów między odcinkami oraz kątów między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), obliczanie miary tych kątów, obliczanie objętości i pola powierzchni walca, stożka i kuli.
  • Umiejętność wykorzystywania zależności między objętościami brył podobnych rozszerzono na dowolne bryły, bez zawężania do graniastosłupów i ostrosłupów.

Zakres rozszerzony

  • Usunięto umiejętności posługiwania się pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami oraz rozpoznawania i obliczania miar kątów między ścianami w graniastosłupach i ostrosłupach w związku z przeniesieniem ich do zakresu podstawowego.
  • Usunięto umiejętność określania, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną

 

XI. Kombinatoryka

Zakres podstawowy – bez zmian.

Zakres rozszerzony

  • Do umiejętności stosowania współczynnika dwumianowego dopisano również stosowanie jego własności.

 

XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka

Z obu zakresów wykreślono obliczanie odchylenia standardowego zestawu danych.

Zakres podstawowy – prócz powyższej uwagi bez zmian.

Zakres rozszerzony

  • Nowym elementem jest umiejętność stosowania wzoru Bayesa.

 

XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy

Zakres podstawowy ‒ bez zmian.

Zakres rozszerzony

  • Dodano umiejętność stosowania własności Darboux do uzasadniania istnienia miejsca zerowego funkcji.
  • Oprócz interpretacji geometrycznej pochodnej uczeń powinien teraz znać również interpretację fizyczną.
  • Dodano umiejętność obliczania pochodnej funkcji złożonej.

 

Nowe umiejętności na maturze od 2025 r.

W omówionych zmianach niejednokrotnie anonsowano pojawienie się nowych umiejętności, które nie były zapisane w Aneksach, a zatem nie były sprawdzane na maturze w 2023 czy 2024 roku. Warto poszukać w podręcznikach, zbiorach zadań czy innych źródłach takich zadań i sprawdzić, jak radzą sobie z nimi ci, którzy w maju 2025 roku przystąpią do matury. Poniżej zamieszczone są przykłady trzech takich zadań dla zakresu podstawowego.

 

Zadanie 1.

Wykaż, że jeśli liczba przy dzieleniu przez 7 daje resztę 5, to nie jest kwadratem liczby całkowitej.

Zadanie 2.

Na przyprostokątnych AB i AC trójkąta prostokątnego równoramiennego ABC obrano odpowiednio punkty D i E tak, że odcinek DE jest równoległy do przeciwprostokątnej i dzieli trójkąt na dwie figury o równych polach. Wykaż, że |DE| = |AB|.

Zadanie 3. (Informator o egzaminie maturalnym z matematyki jako przedmiotu obowiązkowego, poziom podstawowy, od roku szkolnego 2024/2025)

Hania zaprojektowała i wykonała czapeczkę na bal urodzinowy młodszego brata. Czapeczka miała kształt powierzchni bocznej stożka o średnicy podstawy 𝑑 = 20 cm, wysokości 𝐻 = 25 cm i tworzącej 𝑙.

Dokończ zdanie. Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Kąt rozwarcia stożka, którego powierzchnią boczną jest czapeczka, ma miarę (w zaokrągleniu do 1°)
22.png
A. 44°  B. 136°  C. 22° D. 68°

 

 

Matura z matematyki w 2025 r. – łatwiejsza czy trudniejsza?

Na zakończenie warto postawić jeszcze jedno pytanie, nurtujące uczniów i nauczycieli: Czy matura podstawowa w roku 2025 będzie łatwiejsza czy trudniejsza od tych, które odbyły się w latach 2023 i 2024? Odpowiedzi mogą być dwie.

Będzie trudniejsza, bo:

  • zwiększono zakres materiału, dodając niektóre umiejętności (np. dowody geometryczne, bryły obrotowe),
  • nie będzie już „maturalnych pewniaków” ‒ równań wielomianowych i równań wymiernych w postaci takiej jak na ostatnich maturach,
  • może zwiększyć się liczba zadań otwartych przy niezmienionym czasie trwania egzaminu,
  • liczba punktów możliwych do uzyskania wzrasta z 46 do 50,
  • egzaminy w poprzednich latach mogły być nieco łatwiejsze ze względu na obciążenia covidowe; teraz gdy sytuacja jest unormowana, CKE może nieznacznie „podnieść poprzeczkę”,
  • w materiałach CKE z ostatnich kilku lat widać odchodzenie od zadań sprawdzających wiedzę faktograficzną i umiejętność stosowania prostych algorytmów oraz przywiązywanie coraz większej wagi do umiejętności analitycznych, myślenia logicznego, tworzenia strategii rozwiązania problemu.

Będzie łatwiejsza, bo:

  • dokonano pewnych ograniczeń w zakresie opanowania niektórych umiejętności zapisanych w podstawie programowej, część bardziej złożonych umiejętności usunięto (np. obliczanie odchylenia standardowego),
  • w nowej podstawie i w materiałach CKE widać tendencję do proponowania uczniom zadań sprawdzających praktyczne umiejętności, przez co mogą one być łatwiej analizowane i rozwiązywane z udziałem wiedzy i doświadczenia pozaszkolnego,
  • przez ostatnich kilka lat nagromadziło się sporo materiałów ćwiczeniowych dla uczniów i metodycznych dla nauczycieli (arkusze próbne i właściwe, informator, publikacje z przykładowymi arkuszami lub z zestawami zadań, repetytoria).

Nikt nie jest w stanie udzielić teraz jednoznacznej odpowiedzi. Bardzo wiele zależy od decyzji, które zapadną podczas tworzenia zestawów egzaminacyjnych w CKE. Na to uczniowie i ich nauczyciele nie mają wpływu. Warto zatem skupić się na tym, co można ukształtować samemu lub na poziomie klasy w szkole. Ważne jest, aby nauczyciele wzbudzili u swoich podopiecznych pozytywną motywację do rzetelnych przygotowań, a uczniowie podjęli solidną pracę i bez stresu, z bogatą wiedzą przystąpili do matury. Wtedy omówione wcześniej zmiany z pewnością okażą się nie takie straszne, a radość z sukcesu będzie udziałem wszystkich.

MatematykaMatura
Podziel się