Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Matura z historii 2025 – próbny egzamin maturalny z Nową Erą

Autor: Robert Śniegocki, 08.04.2025

HistoriaMatura
Podziel się

Rekomendacje przygotowałem w oparciu o raport „Diagnoza przed maturą” bazujący na wynikach matury próbnej z Nową Erą przeprowadzonej w styczniu bieżącego roku. Wszystkie zadania matury próbnej z historii 2025 zostały skonstruowane według zasad nowej matury wprowadzonej w roku 2023. Wszystkie wymagały analizy różnorodnych materiałów źródłowych dotyczących zagadnień związanych z polityką, przemianami gospodarczo-społecznymi czy kulturą. Ogółem zadań testowych było 25. Za większość z nich, można było uzyskać po 2 punkty, co w sumie daje 45 punktów. Ostatnie zadanie w zestawie (26.) było zadaniem rozszerzonej odpowiedzi, za które można było uzyskać 15 punktów. W sumie, za prawidłowe rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu można było uzyskać 60 punktów.

Matura z historii 2025 – próbny egzamin maturalny z Nową Erą

Jak wypadł próbny egzamin maturalny z historii z Nową Erą? – analiza wyników 2025

Średni wynik matury z historii na poziomie rozszerzonym w ogólnopolskiej próbie statystycznej wyniósł 28,18 punktów, co stanowi 46,97%. Średni wynik egzaminu w województwie mazowieckim był wyższy i wyniósł 33,30 punktów, co stanowi 55,50%.

Stopień trudności poszczególnych zadań próbnego egzaminu z historii w ogólnopolskiej próbie statystycznej prezentuje tabela.

Tabela. Stopień trudności zadań zestawu.

Stopień trudności

Wskaźnik łatwości

Numery zadań

Liczba punktów

Bardzo trudne

0,00 – 0,19

-

-

Trudne

0,20 – 0,49

2., 3.1., 5.1., 7.1., 10.1., 10.2., 11.1., 12., 14.2., 15., 19.2., 20.2., 22., 23.2., 26.

32

Umiarkowanie trudne

0,50 – 0,69

1., 3.2., 4.1., 4.2., 5.2., 6., 7.2., 8., 9.1., 9.2., 13., 14.1., 16., 17., 18., 19.1., 20.1., 21.1., 21.2., 23.1., 24.1., 24.2., 25.

27

Łatwe

0,70 – 0,89

11.2.

1

Bardzo łatwe

0,90 – 1,00

-

-

 

W zestawie nie wystąpiło żadne zadanie uznawane pomiarowo za bardzo łatwe. Największy udział w arkuszu mają zadania trudne – 53% punktów i zadania umiarkowanie trudne – 45% punktów. Należy zatem stwierdzić, że analizowany materiał był w większości trudny dla badanej populacji.

Próbna matura z historii 2025 - zadania, z którymi zdający poradzili sobie najlepiej

Na próbnej maturze z historii 2025 uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem 11.2. w którym należało uzasadnić, że w XVI w. w Anglii pierwszeństwo w kwestii dziedziczenia tronu mieli męscy potomkowie władcy, a w odpowiedzi należało odwołać się do źródła – tablicy genealogicznej. Zadanie sprawdzało umiejętność korzystania z wiadomości uzyskanych ze źródła. Poziom wykonania tego zadania wynosił 72%.

Kilka kolejnych zadań zdający rozwiązali na poziomie łatwości 69%. Było to zadanie 1., które polegało na porównaniu informacji uzyskanych z tekstu źródłowego z ilustracjami przedstawianymi starożytne budowle. Po analizie ilustracji, należało rozstrzygnąć, która ilustracja ukazuje budowlę opisaną w tekście – świątynie jerozolimską. Wybór swój należało następnie uzasadnić, odwołując się do obu źródeł.  

Kolejne zadanie, z którym poradziło sobie  także 69% uczniów to zadanie 8., gdzie należało wyjaśnić dlaczego w ocenie autora tekstu publicystycznego państwo jagiellońskie było zjawiskiem „jakby antycznym”. Należało stwierdzić, wykorzystując poza źródłową wiedzę o Rzeczpospolitej, że spajały ją nie więzi plemienne (narodowe), lecz wspólnota cywilizacyjna. Była bowiem państwem wielonarodowym i wielowyznaniowym.

Trzeci typ zadania z takim samym poziomem łatwości, to zadanie 9.2., gdzie należało wyjaśnić, co oznaczało określenie „Stary Świat” użyte w tekście źródłowym, którym tym razem był fragment współczesnego opracowania.

Matura rozszerzona historia – zadania, które sprawiają trudność

Najwięcej trudności na maturze próbnej z historii sprawiły uczniom zadania 7.1. i 12. Ich poziom wykonania wynosił 26%. W zadaniu 7.1., uczniowie na podstawie tekstu źródłowego z epoki, którym był fragment kroniki Jana Długosza, mieli rozstrzygnąć, czy mapa, załączona jako kolejny materiał źródłowy,  przedstawia skutki decyzji, o których była mowa w kronice.

Myślę, że trudność wynikała z tego, że zadanie wymagało umiejętności poszukania odpowiednich wiadomości w trudnym o zrozumienia dla współczesnej młodzieży tekście, połączenia tego z faktograficzną wiedzą pozarządową i mapą. Zadaniem równie kłopotliwym okazało się zadanie 12. Po analizie tekstu współczesnego opracowania, należało, wykorzystując posiadana własną wiedze faktograficzną, stwierdzić, wspomnianych w tekście postulatów nie został zrealizowany przez Sejm Czteroletni.

Kolejnym zadaniem, które sprawiło duża trudność uczniom rozwiązującym próbny arkusz z historii, było zadanie rozszerzonej odpowiedzi, czyli zadanie 26. Uczniowie, zgodnie z zasadami egzaminu maturalnego zdawanego według formuły 2023, mieli do wyboru trzy tematyL

  1. Polsko-niemieckie sąsiedztwo w średniowieczu to niemal w równym stopniu dzieje rywalizacji i współpracy. Zajmij stanowisko wobec powyższej tezy i je uzasadnij, uwzględniając w swojej argumentacji aspekty: polityczny, społeczno-gospodarczy i kulturowy.
  2. „Niech żyje Naród!” XIX wiek to epoka triumfu narodów nad władcami. Zajmij stanowisko wobec powyższej tezy i je uzasadnij, uwzględniając w swojej argumentacji przykłady trzech narodów europejskich.
  3. Zimna wojna okazała się przekleństwem dla dawnych europejskich kolonii. Zajmij stanowisko wobec powyższej tezy i je uzasadnij, odwołując się do przykładów trzech państw z Afryki, Azji lub Ameryki Łacińskiej.

Współczynnik łatwości dla tego zadania wśród ogólnej populacji zdających, wynosił 32%. Ten wynik to, moim zdaniem, skutek stosunkowo małej wiedzy faktograficznej posiadanej przez uczniów. Temat 1. i 2. Wybrało po 42% uczniów, temat 3., - 32%.

 

Krótkie podsumowanie wyników – matura próbna z historii 2025

Zadania, z którymi maturzyści poradzili sobie najlepiej, to przede wszystkim te, które były oparte o analizę stosunkowo czytelnych, współczesnych tekstów źródłowych.

Z kolei najtrudniejsze okazały się zadania wymagające bardziej złożonej analizy materiału źródłowego oraz znajomości większej ilości wiedzy faktograficznej.

 

Podsumowanie: Przygotowanie do matury z historii – co warto wiedzieć przed maturą rozszerzoną

  1. Rozwiązuj jak najwięcej arkuszy maturalnych z historii wraz z analizą modeli odpowiedzi. Pozwoli Ci to prawidłowo rozumieć polecenia, nauczyć się prawidłowo formułować odpowiedzi oraz dbać o ich precyzje.
  2. Należy poszerzać wiedzę faktograficzna, korzystając z różnorodnych materiałów – podręczników, atlasów, repetytoriów.
  3. Koniecznie należy pracować z różnego rodzaju materiałami źródłowymi – tekstami z epoki, mapami, tabelami statystycznymi itp.
  4. Należy poćwiczyć pisanie zadań rozszerzonej wypowiedzi. Można za takie zadanie zdobyć 15 punktów, czyli aż 20% punktacji, jaka jest do osiągnięcia za prawidłowe rozwiązanie całości arkusza.
  5. Pamiętaj o odpowiedniej diecie i odpoczynku. Długie godziny nauki bez odpoczynku prowadzą do przemęczenia, a zmęczony umysł działa wolniej i mniej efektywnie.

Podsumowanie – matura z historii 2025

Podczas przygotowań do matury z historii warto rozwiązywać arkusze maturalne, pracować z różnorodnymi materiałami źródłowymi oraz dobrze zapoznać się z typami zadań. Na ostatniej prostej trzeba również pamiętać o odpoczynku i odpowiedniej diecie, aby umysł mógł pracować efektywnie. Powodzenia!

Film z rozwiązaniami arkusza próbnej matury z historii

Prelegent: Robert Śniegocki — absolwent UAM Wydziału Historii w Poznaniu. Od ponad 25 lat nauczyciel historii w II LO w Poznaniu. Od około 20 lat współpracuje z wydawnictwami edukacyjnymi, w tym z Nową Erą. Autor lub współautor kilkudziesięciu pozycji, w tym obecnego podręcznika do historii dla klasy 8 i klasy 4 liceum (poziom rozszerzony). Od około 10 lat pracuje w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu i współpracuję z CKE.
HistoriaMatura
Podziel się