Nowa podstawa programowa wprowadza nauczanie chemii do szkoły podstawowej. Na nauczanie chemii zostały przewidziane po dwie godziny w cyklu nauczania w klasach 7 i 8. Nauczyciel chemii na realizację wymagań podstawy programowej będzie miał taką samą liczbę godzin, jaką ma obecnie w gimnazjum.
Zakres treści nauczania stwarza wiele możliwości pracy metodami eksperymentu chemicznego, projektu edukacyjnego lub innymi pobudzającymi aktywność poznawczą uczniów. W celu pełnej realizacji wymagań ogólnych i szczegółowych w podstawie programowej zamieszczono również listę doświadczeń zalecanych do wykonania samodzielnie przez uczniów lub w formie pokazu nauczycielskiego.
Zmiany w podstawie programowej |
Rozwiązania Nowej Ery |
Dodane nowe pojęcia:
1.6. sporządza mieszaniny i dobiera metodę rozdzielania składników mieszanin (np.: sączenie, destylacja, rozdzielanie cieczy w rozdzielaczu); wskazuje te różnice między właściwościami fizycznymi składników mieszaniny, które umożliwiają jej rozdzielenie
2.9. opisuje funkcję elektronów zewnętrznej powłoki w łączeniu się atomów; stosuje pojęcie elektroujemności do określania rodzaju wiązań (kowalencyjne, jonowe) w podanych substancjach
3.5. wskazuje wpływ katalizatora na przebieg reakcji chemicznej; na podstawie równania reakcji lub opisu jej przebiegu odróżnia reagenty (substraty i produkty) od katalizatora
4.7. […] opisuje właściwości fizyczne oraz zastosowania wybranych wodorków niemetali (amoniaku, chlorowodoru, siarkowodoru) Dodane nowe treści:
2.10. na przykładzie cząsteczek H2 , Cl2 , N2 , CO2 , H2O, HCl, NH3, CH4 opisuje powstawanie wiązań chemicznych
2.12. porównuje właściwości związków kowalencyjnych i jonowych (stan skupienia, rozpuszczalność w wodzie, temperatura topnienia i temperatura wrzenia, przewodnictwo ciepła i elektryczności)
4.6. opisuje obieg tlenu i węgla w przyrodzie 8.10. wymienia nazwy produktów destylacji ropy naftowej, wskazuje ich zastosowania
6.4. […] zapisuje równania dysocjacji elektrolitycznej zasad i kwasów (w formie stopniowej dla H₂S, H₂CO₃) […]
7.3. pisze równania reakcji otrzymywania soli ([…] tlenek metalu + tlenek niemetalu, metal + niemetal) w formie cząsteczkowej
9.4. podaje przykłady kwasów organicznych występujących w przyrodzie (np. kwas mrówkowy, szczawiowy, cytrynowy) i wymienia ich zastosowania […]
10.4. […] pisze równanie reakcji kondensacji dwóch cząsteczek glicyny 10.5. […] definiuje białka jako związki powstające w wyniku kondensacji aminokwasów |
|
Usunięte treści:
|
|
Zmiany w: Wymaganiach ogólnych I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. 2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych 3) konstruuje wykresy, tabele i schematy na podstawie dostępnych informacji II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. 3) respektuje podstawowe zasady ochrony środowiska 4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną 5) wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania prostych problemów chemicznych 6) stosuje poprawną terminologię III. Opanowanie czynności praktycznych. 3) rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia Warunkach i sposobie realizacji Dobór wiadomości i umiejętności wskazuje na konieczność łączenia wiedzy teoretycznej z doświadczalną. Treści nauczania opracowano tak, aby uczniowie mogli sami obserwować i badać właściwości substancji i zjawiska oraz projektować i przeprowadzać doświadczenia chemiczne, interpretować ich wyniki i formułować uogólnienia. Istotne jest również samodzielne wykorzystywanie i przetwarzanie informacji oraz kształtowanie nawyków ich krytycznej oceny. |
Opanowanie wiedzy teoretycznej nie gwarantuje osiągnięcia sukcesu w przedmiocie. Dopiero połączenie trudnej teorii z praktyką doświadczalną umożliwia pełną realizację zapisów podstawy:
Realizację zapisów podstawy programowej przy niewystarczającym wyposażeniu pracowni umożliwią:
|
Układ treści Chemia Nowej Ery doskonale wspiera stopniowe i płynne wprowadzanie uczniów w świat chemii
Optymalny podział treści nauczania na klasy 7 i 8 umożliwia pełną realizację materiału przy siatce godzin 2 + 2, przy zachowaniu dbałości o jakość nauczania.
Powtórzenie informacji o Tlenkach i wodorotlenkach na początku klasy 8, nie tylko pomaga w ich przypomnieniu przed realizacją Soli, ale też zapewnia komfort pracy i elastyczność tym nauczycielom, którzy chcą wprowadzić dział Tlenki i wodorotlenki w klasie 8.
Klasa 7 |
Klasa 8 |
1. Substancje i ich przemiany 2. Składniki powietrza i rodzaje przemian, jakim ulegają 3. Atomy i cząsteczki 4. Łączenie się atomów. Równania reakcji chemicznych 5. Woda i roztwory wodne 6. Tlenki i wodorotlenki |
Powtórzenie treści z klasy 7. Tlenki i wodorotlenki – poznane związki chemiczne. 1. Kwasy 2. Sole 3. Związki węgla z wodorem 4. Pochodne węglowodorów 5. Substancje o znaczeniu biologicznym |