Javascript is required
header image

Przedszkolne PRYZMATY

Edycja 2024

23 marca 2024 r.   |   godzina 10:00   |   Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku lub transmisja on-line

„Przedszkolne pryzmaty” to już druga inspirująca konferencja dla Dyrektorów i Nauczycieli wychowania przedszkolnego. Zaproszeni przez wydawnictwo Nowa Era goście – eksperci z zakresu pedagogiki, psychologii i neurodydaktyki – dzielą się z uczestnikami wiedzą i spostrzeżeniami dotyczącymi współczesnego przedszkola. Punktem wyjścia do tych rozmów jest najnowszy raport „Przedszkolne pryzmaty 2024” przygotowany przez pracownię badań i rozwiązań strategicznych „Synergion” oraz Nową Erę, będący kontynuacją raportu sprzed roku.

 

Dlaczego warto wziąć udział w konferencji?
  • Wybitni eksperci z zakresu pedagogiki, psychologii i neurodydaktyki
  • Inspirujące wnioski z badań: portret rodzica przedszkolaka vs. rodzic jako partner nauczyciela
  • Zestaw materiałów konferencyjnych wraz z raportem „Przedszkolne pryzmaty”
  • Zaświadczenie dla każdego uczestnika
  • Konkurs dla uczestników konferencji stacjonarnej oraz on-line

Zobacz retransmisję



Prowadzący konferencję






Krzysztof Skórzyński

Dziennikarz telewizyjny, prezenter, współprowadzący „Dzień Dobry TVN". Muzyk i wokalista. Autor książki „Świat na głowie” – wywiadu ze znanymi mężczyznami o ich ojcostwie. Pracę w telewizji łączy z pracą nauczyciela w jednym z warszawskich liceów. 

Prelegenci



Przedszkole to wyjątkowe miejsce spotkań i rozmów dorosłych o dzieciach. Spojrzenie Nowej Ery

  • Data: 2024-03-23

  • Rozpoczęcie: 10:05

  • 4 praktyczne sposoby, które poprawią współpracę z rodzicami.
  • Postawy rodziców i jak sobie z nimi radzić na co dzień.
  • Wnioski z 5 fascynujących badań naukowych, które warto znać, bo mogą zmienić myślenie o pracy w przedszkolu.
  • Piotr Bogusz

    Piotr Bogusz

    Nowa Era

    Dyrektor działu Wychowanie Przedszkolne i Edukacja Wczesnoszkolna w Wydawnictwie Nowa Era. Wolontariusz, czynny instruktor skautingu, trener FRIS.

Rodzic jako partner nauczyciela – portret rodzica przedszkolaka

  • Data: 2024-03-23

  • Rozpoczęcie: 10:40

  • Postrzeganie rodzicielstwa i rozumienie tej roli przed rodziców przedszkolaków.
  • Wymagania rodziców wobec siebie i przeciążenie rolą rodzica – skąd się bierze i jak się objawia?
  • Oczekiwania rodziców – jak obciążenie rolą rodzica kształtuje oczekiwania i postawy wobec przedszkola i nauczycieli?
  • Dlaczego najtrudniej współpracować z tymi rodzicami, którzy najbardziej powinni współpracować?
  • Michał Kociankowski

    Michał Kociankowski

    Badacz motywacji i zachowań, potrzeb konsumenckich oraz wpływu technologii na postawy i zachowania ludzi. Studiował pedagogikę i filozofię. Prowadzi pracownię badań i rozwiązań strategicznych „Synergion”.

Wpływ komunikatów z wczesnego dzieciństwa na role rodzicielskie i sposób przeżywania rodzicielstwa

  • Data: 2024-03-23

  • Rozpoczęcie: 11:30

  • Wpływ negatywnych komunikatów słyszanych w dzieciństwie na budowanie przekonań, postaw oraz uczuć w roli rodzica.
  • Strategie kompensacyjne, czyli o radzeniu sobie w rodzicielstwie – sposoby i źródła poszukiwania wsparcia.
  • Oczekiwania rodziców wobec nauczyciela.
  • Zrozumienie rodzica przez nauczyciela a styl nawiązywania współpracy.
  • Anna Resler-Moskwa

    Anna Resler-Moskwa

    Psycholożka, terapeutka z doświadczeniem w pracy klinicznej z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Ukończyła szkołę terapii poznawczo-behawioralnej oraz terapii systemowej. Autorka książek i artykułów naukowych i popularnonaukowych

Cztery kluczowe inteligencje w rozwoju dziecka

  • Data: 2024-03-23

  • Rozpoczęcie: 12:10

  • Inteligencja fizyczna dziecka: aktywność ruchowa i orientacja w świecie przedmiotów.
  • Inteligencja społeczna dziecka: mentalizacja i orientacja w świecie ludzi.
  • Inteligencja strategiczna dziecka: kreatywność i orientacja w świecie algorytmów.
  • Inteligencja kulturowa dziecka: imitacja i orientacja w świecie tradycji.
  • Maciej Błaszak

    Maciej Błaszak

    Kognitywista, biolog, bada możliwości kształtowania mózgu człowieka pod wpływem bodźców środowiskowych, zajmuje się neurodydaktyką.

Dajcie nam głos!!! – właśnie tego dzisiaj potrzebują nasze dzieci...

  • Data: 2024-03-23

  • Rozpoczęcie: 13:30

  • Dziecko jako niezaprzeczalny fenomen.
  • Profilaktyka zdrowia psychicznego w wieku przedszkolnym.
  • Konsekwencje budowania relacji w dzieciństwie w kontekście wieku nastoletniego.
  • Katarzyna Stoparczyk

    Katarzyna Stoparczyk

    Katarzyna Stoparczyk – dziennikarka, autorka książek, reżyserka spektakli teatralnych, współtwórczyni programu „Dajcie nam głos!! Kasia Stoparczyk i Dzieci” (YouTube). W Polskim Radiu stworzyła kultowe audycje: „Dzieci wiedzą lepiej” i „Myślidziecka 3/5/7”.

Jak mówić, by rodzice nam ufali? Jak słuchać, by rodzice z nami współpracowali?

  • Data: 2024-03-23

  • Rozpoczęcie: 14:10

  • Współpraca nauczyciela z rodzicami jako proces.
  • Jak balansować potrzeby nauczycieli i rodziców? – dobre praktyki.
  • Przeszkody we współpracy i skuteczne narzędzia w ich pokonywaniu.
  • Kompetencje rodzicielskie – jak wspierać rodziców w ich budowaniu? 
  • Monika Sobkowiak

    Monika Sobkowiak

    Pani Monia

    Przyjaciółka dzieci, rodziców i nauczycieli. Nauczycielka, neurologopedka, autorka, propagatorka świadomej, pozytywnej dyscypliny. Pisze książki, prowadzi szkolenia, tworzy projekty edukacyjne orz pomoce dydaktyczne i gry. Prowadzi platformę Pani Monia.

Na czym polega uważność na słowa?

  • Data: 2024-03-23

  • Rozpoczęcie: 15:05

  • Dlaczego słowa są ważne? Konsekwencje języka, którym się nas opisuje.
  • Kto wyziera zza naszych słów? O rodzicach z dobrymi intencjami, którzy nieświadomie powielają schematy własnych rodziców.
    Czy można to zmienić?
  • Nauczycielki i nauczyciele wychowania przedszkolnego jako kluczowe osoby dla przyszłości.
  • dr hab. Jacek Wasilewski

    dr hab. Jacek Wasilewski

    Wykładowca dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, prowadzący językową audycję w TOK FM. Autor i współautor książek, m.in. „Uwięzieni w słowach rodziców" (z A. Kozak). Zajmuje się wpływem języka i jego właściwościami. Bada związane z nim emocje, projektuje język do procesów w organizacji a czasem się nim bawi.

Program konferencji



              10:00 – Rozpoczęcie konferencji – Krzysztof Skórzyński

10:05 – 10:40 – Przedszkole to wyjątkowe miejsce spotkań i rozmów dorosłych o dzieciach. Spojrzenie Nowej Ery – Piotr Bogusz

10:40 – 11:15 – Rodzic jako partner nauczyciela – portret rodzica – Michał Kociankowski

11:15 – 11:30 – Przerwa kawowa

11:30 – 12:10 – Wpływ komunikatów z wczesnego dzieciństwa na role rodzicielskie i sposób przeżywania rodzicielstwa – Anna Resler-Moskwa

12:10 – 12:50 – Cztery kluczowe inteligencje w rozwoju dziecka – prof. UAM dr hab. Maciej Błaszak

12:50 – 13:30 – Przerwa lunchowa

13:30 – 14:10 – Dajcie nam głos!!! – właśnie tego dzisiaj potrzebują nasze dzieci…  – Katarzyna Stoparczyk

14:10 – 14:50 – Jak mówić, by rodzice nam ufali? Jak słuchać, by rodzice z nami współpracowali? – Monika Sobkowiak (Pani Monia)

14:50 – 15:05 – Przerwa kawowa

15:05 – 15:45 – Na czym polega uważność na słowa? – dr hab. Jacek Wasilewski

15:45 – 16:00 – Rozstrzygnięcie konkursu

               16:00 – Zakończenie konferencji

Raport z badania 2024



Raport „Przedszkolne pryzmaty” został przygotowany na podstawie badania przeprowadzonego przez pracownię badań i rozwiązań strategicznych „Synergion” na zlecenie wydawnictwa Nowa Era. W badaniu wzięli udział rodzice przedszkolaków. Premiera raportu w dniu konferencji.

Raport pozwala spojrzeć, jak dziś funkcjonuje świat przedszkolny wokół dziecka: Jakie są wspólne dążenia, pragnienia, marzenia osób, które go tworzą – co je łączy? Jakie są różnice postaw, nieporozumienia, rozbieżności? W jakiej kondycji jest to środowisko i co obiektywnie ogranicza jego funkcjonowanie?

Premiera raportu jest zaplanowana na 23 marca 2024 r.
Każdy uczestnik konferencji „Przedszkolne pryzmaty” będzie mógł pobrać raport.

Partnerzy