Raport „Przedszkolne pryzmaty” został przygotowany na podstawie badania przeprowadzonego przez pracownię badań i rozwiązań strategicznych „Synergion” na zlecenie wydawnictwa Nowa Era. W badaniu wzięli udział rodzice przedszkolaków. Premiera raportu w dniu konferencji.
Przedszkolne PRYZMATY
Edycja 2024
Konferencja dla Dyrektorów i Nauczycieli wychowania przedszkolnego
23 marca 2024 r. | godzina 10:00 | Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku lub transmisja on-line
„Przedszkolne pryzmaty” to już druga inspirująca konferencja dla Dyrektorów i Nauczycieli wychowania przedszkolnego. Zaproszeni przez wydawnictwo Nowa Era goście – eksperci z zakresu pedagogiki, psychologii i neurodydaktyki – dzielą się z uczestnikami wiedzą i spostrzeżeniami dotyczącymi współczesnego przedszkola. Punktem wyjścia do tych rozmów jest najnowszy raport „Przedszkolne pryzmaty 2024” przygotowany przez pracownię badań i rozwiązań strategicznych „Synergion” oraz Nową Erę, będący kontynuacją raportu sprzed roku.
Dlaczego warto wziąć udział w konferencji?
- Wybitni eksperci z zakresu pedagogiki, psychologii i neurodydaktyki
- Inspirujące wnioski z badań: portret rodzica przedszkolaka vs. rodzic jako partner nauczyciela
- Zestaw materiałów konferencyjnych wraz z raportem „Przedszkolne pryzmaty”
- Zaświadczenie dla każdego uczestnika
- Konkurs dla uczestników konferencji stacjonarnej oraz on-line
Zobacz retransmisję
Prowadzący konferencję
Krzysztof Skórzyński
Dziennikarz telewizyjny, prezenter, współprowadzący „Dzień Dobry TVN". Muzyk i wokalista. Autor książki „Świat na głowie” – wywiadu ze znanymi mężczyznami o ich ojcostwie. Pracę w telewizji łączy z pracą nauczyciela w jednym z warszawskich liceów.
Prelegenci
Przedszkole to wyjątkowe miejsce spotkań i rozmów dorosłych o dzieciach. Spojrzenie Nowej Ery
Data: 2024-03-23
Rozpoczęcie: 10:05
- 4 praktyczne sposoby, które poprawią współpracę z rodzicami.
- Postawy rodziców i jak sobie z nimi radzić na co dzień.
- Wnioski z 5 fascynujących badań naukowych, które warto znać, bo mogą zmienić myślenie o pracy w przedszkolu.
Piotr Bogusz
Nowa Era
Dyrektor działu Wychowanie Przedszkolne i Edukacja Wczesnoszkolna w Wydawnictwie Nowa Era. Wolontariusz, czynny instruktor skautingu, trener FRIS.
Rodzic jako partner nauczyciela – portret rodzica przedszkolaka
Data: 2024-03-23
Rozpoczęcie: 10:40
- Postrzeganie rodzicielstwa i rozumienie tej roli przed rodziców przedszkolaków.
- Wymagania rodziców wobec siebie i przeciążenie rolą rodzica – skąd się bierze i jak się objawia?
- Oczekiwania rodziców – jak obciążenie rolą rodzica kształtuje oczekiwania i postawy wobec przedszkola i nauczycieli?
- Dlaczego najtrudniej współpracować z tymi rodzicami, którzy najbardziej powinni współpracować?
Michał Kociankowski
Badacz motywacji i zachowań, potrzeb konsumenckich oraz wpływu technologii na postawy i zachowania ludzi. Studiował pedagogikę i filozofię. Prowadzi pracownię badań i rozwiązań strategicznych „Synergion”.
Wpływ komunikatów z wczesnego dzieciństwa na role rodzicielskie i sposób przeżywania rodzicielstwa
Data: 2024-03-23
Rozpoczęcie: 11:30
- Wpływ negatywnych komunikatów słyszanych w dzieciństwie na budowanie przekonań, postaw oraz uczuć w roli rodzica.
- Strategie kompensacyjne, czyli o radzeniu sobie w rodzicielstwie – sposoby i źródła poszukiwania wsparcia.
- Oczekiwania rodziców wobec nauczyciela.
- Zrozumienie rodzica przez nauczyciela a styl nawiązywania współpracy.
Anna Resler-Moskwa
Psycholożka, terapeutka z doświadczeniem w pracy klinicznej z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Ukończyła szkołę terapii poznawczo-behawioralnej oraz terapii systemowej. Autorka książek i artykułów naukowych i popularnonaukowych
Cztery kluczowe inteligencje w rozwoju dziecka
Data: 2024-03-23
Rozpoczęcie: 12:10
- Inteligencja fizyczna dziecka: aktywność ruchowa i orientacja w świecie przedmiotów.
- Inteligencja społeczna dziecka: mentalizacja i orientacja w świecie ludzi.
- Inteligencja strategiczna dziecka: kreatywność i orientacja w świecie algorytmów.
- Inteligencja kulturowa dziecka: imitacja i orientacja w świecie tradycji.
Maciej Błaszak
Kognitywista, biolog, bada możliwości kształtowania mózgu człowieka pod wpływem bodźców środowiskowych, zajmuje się neurodydaktyką.
Dajcie nam głos!!! – właśnie tego dzisiaj potrzebują nasze dzieci...
Data: 2024-03-23
Rozpoczęcie: 13:30
- Dziecko jako niezaprzeczalny fenomen.
- Profilaktyka zdrowia psychicznego w wieku przedszkolnym.
- Konsekwencje budowania relacji w dzieciństwie w kontekście wieku nastoletniego.
Katarzyna Stoparczyk
Katarzyna Stoparczyk – dziennikarka, autorka książek, reżyserka spektakli teatralnych, współtwórczyni programu „Dajcie nam głos!! Kasia Stoparczyk i Dzieci” (YouTube). W Polskim Radiu stworzyła kultowe audycje: „Dzieci wiedzą lepiej” i „Myślidziecka 3/5/7”.
Jak mówić, by rodzice nam ufali? Jak słuchać, by rodzice z nami współpracowali?
Data: 2024-03-23
Rozpoczęcie: 14:10
- Współpraca nauczyciela z rodzicami jako proces.
- Jak balansować potrzeby nauczycieli i rodziców? – dobre praktyki.
- Przeszkody we współpracy i skuteczne narzędzia w ich pokonywaniu.
- Kompetencje rodzicielskie – jak wspierać rodziców w ich budowaniu?
Monika Sobkowiak
Pani Monia
Przyjaciółka dzieci, rodziców i nauczycieli. Nauczycielka, neurologopedka, autorka, propagatorka świadomej, pozytywnej dyscypliny. Pisze książki, prowadzi szkolenia, tworzy projekty edukacyjne orz pomoce dydaktyczne i gry. Prowadzi platformę Pani Monia.
Na czym polega uważność na słowa?
Data: 2024-03-23
Rozpoczęcie: 15:05
- Dlaczego słowa są ważne? Konsekwencje języka, którym się nas opisuje.
- Kto wyziera zza naszych słów? O rodzicach z dobrymi intencjami, którzy nieświadomie powielają schematy własnych rodziców.
Czy można to zmienić? - Nauczycielki i nauczyciele wychowania przedszkolnego jako kluczowe osoby dla przyszłości.
dr hab. Jacek Wasilewski
Wykładowca dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, prowadzący językową audycję w TOK FM. Autor i współautor książek, m.in. „Uwięzieni w słowach rodziców" (z A. Kozak). Zajmuje się wpływem języka i jego właściwościami. Bada związane z nim emocje, projektuje język do procesów w organizacji a czasem się nim bawi.
Program konferencji
10:00 – Rozpoczęcie konferencji – Krzysztof Skórzyński
10:05 – 10:40 – Przedszkole to wyjątkowe miejsce spotkań i rozmów dorosłych o dzieciach. Spojrzenie Nowej Ery – Piotr Bogusz
10:40 – 11:15 – Rodzic jako partner nauczyciela – portret rodzica – Michał Kociankowski
11:15 – 11:30 – Przerwa kawowa
11:30 – 12:10 – Wpływ komunikatów z wczesnego dzieciństwa na role rodzicielskie i sposób przeżywania rodzicielstwa – Anna Resler-Moskwa
12:10 – 12:50 – Cztery kluczowe inteligencje w rozwoju dziecka – prof. UAM dr hab. Maciej Błaszak
12:50 – 13:30 – Przerwa lunchowa
13:30 – 14:10 – Dajcie nam głos!!! – właśnie tego dzisiaj potrzebują nasze dzieci… – Katarzyna Stoparczyk
14:10 – 14:50 – Jak mówić, by rodzice nam ufali? Jak słuchać, by rodzice z nami współpracowali? – Monika Sobkowiak (Pani Monia)
14:50 – 15:05 – Przerwa kawowa
15:05 – 15:45 – Na czym polega uważność na słowa? – dr hab. Jacek Wasilewski
15:45 – 16:00 – Rozstrzygnięcie konkursu
16:00 – Zakończenie konferencji
Raport z badania 2024
Raport pozwala spojrzeć, jak dziś funkcjonuje świat przedszkolny wokół dziecka: Jakie są wspólne dążenia, pragnienia, marzenia osób, które go tworzą – co je łączy? Jakie są różnice postaw, nieporozumienia, rozbieżności? W jakiej kondycji jest to środowisko i co obiektywnie ogranicza jego funkcjonowanie?
Premiera raportu jest zaplanowana na 23 marca 2024 r.
Każdy uczestnik konferencji „Przedszkolne pryzmaty” będzie mógł pobrać raport.