Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Sen a sukces edukacyjny. Jak sen wpływa na koncentrację i pamięć uczniów

Autor: Patrycja Ściślewska, 16.12.2024

Chemia
Podziel się
dziecko śpi

Sen i uczenie się są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Niewystarczający czas trwania snu, słaba jakość nocnego odpoczynku czy rozsynchronizowanie zegara biologicznego mogą skutkować pogorszeniem wydajności procesów uczenia się, utrwalania nabytych informacji czy zaburzeniami koncentracji. Co zatem warto wiedzieć o śnie, aby wesprzeć swoich uczniów w uczeniu się, pomóc im poprawić efekty edukacyjne i zwiększyć szansę na to, że nabyta wiedza pozostanie z nimi na dłużej?

Współczesne badania neurobiologiczne pokazują, że sen nie jest jedynie „odpoczynkiem” dla organizmu. Jest aktywnym procesem, który bierze udział w konsolidacji szlaków pamięciowych, czyli utrwalaniu nowo przyswojonych informacji, oraz integracji wiedzy z wcześniej zgromadzonymi doświadczeniami. Jednocześnie wewnętrzny zegar biologiczny odpowiedzialny za istnienie chronotypów (preferowanych godzin aktywności) wpływa na zdolność do koncentracji, przyswajania wiedzy oraz ogólną produktywność o różnych porach dnia.

Dowiedz się, w jaki sposób sen oraz zegar biologiczny wpływają na proces uczenia się, jakie konsekwencje niesie za sobą niedostateczna ilość snu oraz jak nauczyciele i system edukacji mogą wspierać uczniów w efektywniejszym przyswajaniu wiadomości poprzez uwzględnienie w codziennej praktyce wiedzy o ich rytmach okołodobowych i higienie snu.

Co się dzieje, gdy śpimy?

Mogłoby się wydawać, że podczas snu przez całą noc leżymy, odpoczywamy w bezruchu i nie dzieje się wtedy nic spektakularnego. Rzeczywistość jest jednak zgoła inna. Całonocny sen człowieka nie jest jednorodny. Składa się on bowiem z cyklicznie powtarzających się dwóch głównych faz snu – fazy snu NREM (ang. non-rapid eye movement) oraz fazy snu REM (ang. rapid eye movement), które znacząco się od siebie różnią. Pełny cykl snu, czyli sekwencja NREM i REM, trwa ok. 90 minut i powtarza się kilkukrotnie w ciągu nocy. Człowiek zazwyczaj przechodzi przez cztery do sześciu cykli snu w ciągu nocy, a długość każdego etapu może być różna i zmienia się wraz z czasem trwania snu. W pierwszej części nocy dominują stadia głębokiego snu NREM, natomiast im bliżej poranka, tym dłuższe stają się epizody fazy REM. Zmiany te dobrze widać na tzw. hipnogramie, czyli graficznym zapisie architektury snu (przykładowy hipnogram znajduje się na rys. 1.).
schematyczny wykres architektury snu
Rys. 1. Hipnogram – schematyczny wykres architektury snu.

Jak widać na schemacie, wyróżniamy dwie główne fazy snu: NREM i REM, jednak faza NREM dzieli się jeszcze na trzy stadia:

  • N1, czyli lekki sen, w którym łatwo się wybudzić – to w tym stadium znajdujemy się tuż po uśnięciu, w początkowej części snu,
  • N2, charakteryzujący się synchronizacją faz mózgowych i występowaniem tzw. kompleksów K oraz wrzecion snu (odgrywających szczególną rolę w konsolidacji szlaków pamięciowych),
  • N3, potocznie określany jako sen głęboki.
Po zakończeniu fazy NREM następuje faza REM, związana z intensywną aktywnością mózgu (zbliżoną do aktywności mózgu podczas stanu czuwania), barwnymi marzeniami sennymi i szybkimi ruchami gałek ocznych (to właśnie od tego zjawiska pochodzi nazwa faz snu REM – ang. rapid eye movement, czyli szybkie ruchy gałek ocznych, oraz NREM – ang. non-rapid eye movement, czyli brak szybkich ruchów gałek ocznych) (Patel i in., 2024). 
Różnice w zapisie aktywności elektrycznej mózgu (EEG) są przedstawione na rys. 2.
Zapis aktywności elektrycznej mózgu
Rys. 2. Zapis aktywności elektrycznej mózgu w stanie czuwania, fazie snu NREM (stadia N1, N2, N3) oraz fazie snu REM.

Ile trzeba spać, aby się wysypać?

W popularnych przekazach medialnych można trafić na często powtarzaną radę, że aby budzić się wyspanym, rześkim i gotowym do pracy, najlepiej spać w wielokrotnościach 90 minut. Mit ten pochodzi od tego, że rzeczywiście jeden cykl snu (złożony z fazy snu NREM oraz fazy snu REM) trwa u człowieka średnio 90 min i faktycznie pomiędzy cyklami jest nam się łatwiej obudzić.

Jednak uproszczenie, wg którego będziemy się czuć doskonale po śnie, który trwa 6, 7,5 lub 9 godzin pomija indywidualne różnice w architekturze snu. W rzeczywistości długość cyklu może się wahać od 70 do 120 minut – nie tylko u różnych osób ma różną długość, ale również zmienia się w ciągu jednej nocy. Jeżeli zatem nasz indywidualny czas trwania cykli snu odbiega od średniej, to próby precyzyjnego „wycelowania” w koniec cyklu poprzez ustawienie budzika na wielokrotność 90 minut mogą przynieść skutki odwrotne od oczekiwanych.

Zamiast polegać na uogólnieniach, lepiej przyjrzeć się swojemu samopoczuciu po śnie o różnej długości. A gdy już znajdziemy swój najlepszy, indywidualny czas trwania snu, kluczowe jest dbanie o stałą, powtarzalną i wystarczającą długość snu, tak aby pozwolić organizmowi na naturalne przejście przez wszystkie jego fazy. I na pewno nie warto skracać snu tylko po to, aby dopasować się do mitycznych, idealnych 90 minut.
zmęczona dziewczynka

Zakuć, zaliczyć i… zapomnieć

Prawdopodobnie każdy z nas zna sytuację, gdy przed ważnym sprawdzianem czy egzaminem w panice zarywa się noc, próbując się nauczyć wszystkiego, co może nam się przydać kolejnego dnia. Po takiej nieprzespanej nocy idzie się na egzamin i czasem nawet udaje się uzyskać całkiem niezłą ocenę, ale… po 2 tygodniach od zdania egzaminu, nie pamiętamy już kompletnie nic.

Skąd się bierze tak popularne zjawisko „zakuć, zaliczyć, zapomnieć”?

Tutaj do głosu ponownie dochodzi sen. To on odgrywa kluczową rolę w procesie tzw. konsolidacji szlaków pamięciowych, czyli utrwalania nabytych informacji.

Szczególnie istotna jest faza NREM, a zwłaszcza jej drugie stadium (N2), podczas którego występują tzw. wrzeciona snu i kompleksy K – charakterystyczna aktywność mózgu widoczna w zapisie EEG (zaznaczone też na rys. 2.). Obecnie uznaje się, że wrzeciona snu są związane z przenoszeniem informacji z hipokampu (struktury odpowiedzialnej za krótkotrwałe przechowywanie informacji) do kory mózgu  ośrodka pamięci długotrwałej. Proces ten umożliwia nie tylko utrwalenie nowo nabytej wiedzy, ale również jej integrację z wcześniej zgromadzonymi informacjami.

Gdy uczymy się całą noc przed sprawdzianem i pozbawiamy się snu po nauce, to uniemożliwiamy prawidłowe zajście procesów utrwalania nabytej wiedzy, a co za tym idzie – egzamin następnego dnia zdamy, ale bez dodatkowego powtarzania informacji, wiedza ta bardzo szybko nam z głowy wyparuje.
Efekty nauki mogą być zaburzone nie tylko w wyniku braku snu po nauce – deficyty snu przed nauką też mogą znacząco pogorszyć efektywność uczenia się i zdolność do przyswajania nowych informacji. Brak snu lub jego niska jakość wpływają negatywnie na kluczowe procesy poznawcze, takie jak np. koncentracja uwagi. Szczególnie wrażliwy na niedobór snu jest wspomniany już hipokamp, czyli struktura mózgu, która odpowiada za tymczasowe przechowywanie nowo zdobytych wspomnień (rys. 3.).

Schemat mózgu człowieka
Rys. 3. Schemat mózgu człowieka z zaznaczonymi obszarami kory przedczołowej oraz hipokampu.
Już jedna nieprzespana noc obniża aktywność hipokampu nawet o kilkadziesiąt procent, a chroniczne zaburzenia snu mogą prowadzić do zmian morfologicznych tej struktury mózgu (w tym jej zmniejszenia), co przekłada się na znaczące trudności w kodowaniu nowych informacji (Kreutzmann i in., 2015).

Niedobór snu zaburza również pracę kory przedczołowej, która odpowiada za planowanie, analizę, inteligencję „płynną” i kontrolę uwagi, czyli tzw. funkcje wykonawcze. W praktyce oznacza to, że osoba niewyspana szybciej się rozprasza, ma problem z utrzymaniem skupienia i wyciąganiem logicznych wniosków, co będzie szczególnie problematyczne w przypadku nauki przedmiotów szkolnych, w których dominuje wiedza proceduralna, a nie deklaratywna.
Co więcej, deprywacje snu prowadzą do zmniejszenia plastyczności synaptycznej, czyli zdolności mózgu do tworzenia nowych połączeń między neuronami – mechanizmu kluczowego dla uczenia się (Gorgoni i in., 2013).

Zarówno deprywacja snu, jak i jego niska jakość mogą zaburzać procesy konsolidacji pamięci, prowadząc do problemów z koncentracją, przyswajaniem wiedzy i przywoływaniem wspomnień. Dbanie o sen stanowi więc jeden z najważniejszych czynników ułatwiających uczenie się i utrwalanie nabytej wiedzy.

Sowa czy skowronek

Rozważając rolę snu w procesach uczenia, nie można pominąć drugiego, równie istotnego elementu tej układanki – zegara biologicznego. Zegar biologiczny człowieka odpowiada za istnienie procesów zachodzących w organizmie w sposób rytmiczny. Wyróżniamy rytmy infradialne (o krótkim okresie, np. bicie serca, oddech), ultradialne (o długim okresie, np. cykl menstruacyjny kobiety) oraz okołodobowe (o okresie ok. 24 h, np. cykle snu i czuwania, wydzielanie melatoniny).

Jednym z najważniejszych przejawów działania zegara biologicznego są chronotypy, czyli indywidualne preferencje dotyczące pory aktywności i odpoczynku. 
W klasycznym ujęciu wyróżniamy trzy główne chronotypy: poranny (skowronki), wieczorny (sowy) i pośredni. Skowronki są najbardziej produktywne we wczesnych godzinach porannych, podczas gdy sowy osiągają szczyt swojej efektywności wieczorem lub nawet w nocy.

Chronotypy mają podłoże genetyczne i są dodatkowo modulowane przez wiek oraz czynniki środowiskowe, takie jak np. ekspozycja na poranne światło. 

nauka w nocy
Dodatkowo w ciągu życia nasz chronotyp delikatnie dryfujemałe dzieci zazwyczaj charakteryzują się chronotypem porannym, następnie godziny optymalne przesuwają się w stronę wieczoru, przez co młodzież ma tendencję do wieczornego chronotypu (co jest szczególnie problematyczne, patrząc na konieczność wczesnego wstawania do szkoły), a z biegiem lat osoby starsze ponownie zaczynają być bardziej poranne (Randler i in., 2017).

Chronotyp ma szczególne znaczenie w kontekście procesów uczenia
. Istnieje bowiem tzw. efekt synchronizacji, który objawia się tym, że nasza zdolność do koncentracji, zapamiętywania i przyswajania nowych informacji jest najwyższa wtedy, gdy nasz zegar biologiczny sprzyja aktywności poznawczej, czyli w godzinach dla nas optymalnych, zgodnych z naszym chronotypem (May i in., 2023). Dla skowronków optymalny czas na naukę przypada na poranek, podczas gdy sowy osiągają najlepsze wyniki w późniejszych godzinach dnia.

Niedopasowanie aktywności poznawczej do indywidualnego chronotypu, np. zmuszanie osoby o wieczornym chronotypie do nauki wcześnie rano, nie przyniesie pozytywnych efektów edukacyjnych, a raczej przyczyni się do zmęczenia, problemów ze skupieniem i frustracji ucznia.

Jaką rolę odgrywają godziny przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów?

Wiele badań wskazuje na to, że uczniowie charakteryzujący się porannym chronotypem otrzymują lepsze oceny w szkole (Zerbini & Merrow, 2017). 
Skowronki mają naturalną skłonność do wcześniejszego wstawania i osiągają szczyt swojej aktywności intelektualnej w godzinach porannych. Ze względu na to, że system szkolny jest z reguły dostosowany do porannego harmonogramu zajęć (lekcje zaczynają się wcześnie rano, czasem nawet o 7:00), to właśnie skowronki mogą najwięcej wynieść z porannych lekcji, a w przypadku pisania sprawdzianów na tych lekcjach – mają „bardziej obudzony” umysł, co może przekładać się na lepsze oceny – w szczególności w przypadku przedmiotów ścisłych, wymagających np. rozwiązywania zadań obliczeniowych.

Warto jednak podkreślić, że skowronki nie mają ogólnej przewagi biologicznej w uczeniu się. Badania wskazują, że przesunięcie przedmiotów ścisłych na nieco późniejsze godziny skutkuje zanikiem różnic w efektach edukacyjnych między skowronkami i sowami (Van Der Vinne i in., 2015). Zatem wieczorny chronotyp również może sprzyjać skutecznemu przyswajaniu wiedzy, ale w optymalnych warunkach czasowych – np. po południu lub wieczorem, kiedy ich mózg osiąga szczyt swojej wydajności. Należy też zauważyć, że uczniowie o chornotypie wieczornym zazwyczaj śpią krócej niż ich poranni koledzy, co także z pewnością przyczynia się do wydajności procesów uczenia u tej grupy młodych ludzi (Zerbini & Merrow, 2017).
dziewczynka uczy się

Niebieskie światło – czym jest i jakie ma dla nas znaczenie?

Głównym elementem ludzkiego zegara biologicznego jest jądro nadskrzyżowaniowe (ang. suprachiasmatic nucleus, SCN) znajdujące się w podwzgórzu. To ono synchronizuje nasze funkcjonowanie z cyklem światła i ciemności w otoczeniu i ono odpowiada za regularne rytmy wydzielania melatoniny – hormonu ciemności.
Wzrost stężenia melatoniny w naszym organizmie następuje wieczorem i jest naturalnym przygotowaniem organizmu do rozpoczęcia snu. Jednak skąd SCN wie, kiedy należy wysyłać sygnały o potrzebie rozpoczęcia i zakończenia syntezy melatoniny?
niebieskie światło
Wszystko dzięki niebieskiemu światłu.

Jego wpływ na organizm zachodzi głównie za pośrednictwem komórek zwojowych siatkówki oka, zawierających fotoreceptor melanopsynę, który reaguje na fale światła o długości około 480 nm (odpowiadającej światłu niebieskiemu). Naturalnym źródłem niebieskiego światła jest poranne światło słoneczne, które rano ma działać na organizm pobudzająco. Ekspozycja na poranne niebieskie światło działa korzystnie, poprawiając nastrój, koncentrację oraz poziom czujności.

Problem natomiast pojawia się w momencie, gdy wystawiamy się na ekspozycję sztucznego światła niebieskiego (np. pochodzącego z telefonów, ekranów laptopów czy telewizorów) wieczorem. Dochodzi wówczas do hamowania wydzielania melatoniny, co skutkuje opóźnionym momentem rozpoczęcia produkcji tego hormonu, a co za tym idzie – prowadzi do rozregulowania rytmów okołodobowych i problemów ze snem.
A jak wspomniano wcześniej, brak odpowiedniej długości i jakości snu zakłóca procesy konsolidacji pamięci oraz osłabia zdolność do przyswajania nowych informacji kolejnego dnia.

7 rad dla uczniów

1. Wysypiaj się! To najprostsza i najskuteczniejsza rada!
  • Sen przed nauką przygotowuje mózg do efektywnego przyswajania informacji – zwiększa uwagę i gotowość poznawczą. Wypoczęty mózg będzie łatwiej przyswajał informacje.
  • Sen po nauce utrwala, porządkuje i integruje zdobyte dane. Jakościowy sen pozwoli na prawidłowe zajście procesów konsolidacji szlaków pamięciowych.
2. Dostosuj naukę do swojego chronotypu! Rozpoznanie własnego chronotypu pomoże ci w efektywniejszym wykorzystaniu czasu przeznaczonego na naukę. Aby określić swój chronotyp, można skorzystać z kwestionariuszy takich jak np. MEQ (ang. Morningness-Eveningness Questionnaire) dostępnych w polskiej wersji językowej w internecie. Określ swój chronotyp.
  • Skowronki (poranny chronotyp): Warto planować naukę na godziny poranne i przedpołudniowe, gdy koncentracja i wydajność są najwyższe.
  • Sowy (wieczorny chronotyp): Wykorzystujcie szczyt swojej aktywności intelektualnej późnym popołudniem lub wieczorem, ale nie kosztem snu.
3. Określ swoje optymalne zapotrzebowanie na sen! W określeniu czasu trwania naszych cykli snu mogą pomóc sprzęty takie jak np. coraz popularniejsze zegarki typu smartwatch, czyli namiastka profesjonalnych aktygrafów mierzących różne procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie w ciągu nocy. Technologia ta póki co nie jest idealna i wymaga od naukowców jeszcze wiele pracy, ale za jakiś czas z pewnością będziemy mieli dostęp do bardziej szczegółowych danych na temat naszego snu.

4. Unikaj wieczorem niebieskiego światła!

  • Ogranicz używanie ekranów (telefonów, komputerów, telewizorów) na 1–2 godziny przed snem.
  • Wieczorem korzystaj z filtrów światła niebieskiego na urządzeniach (tryb nocny lub specjalne aplikacje).
  • Wieczorem zamień zimne, białe światło na ciepłe, żółte o niższej temperaturze barwowej.
5. Dbaj o higienę snu! Kilka prostych zasad może znacząco poprawić jakość snu:
  • Kładź się spać i wstawaj o stałych porach.
  • Nie spędzaj za dużo czasu w łóżku.
  • Unikaj kofeiny na kilka godzin przed snem.
  • Unikaj niebieskiego światła w godzinach wieczornych.
  • Zadbaj o odpowiednie warunki snu – chłodne, zaciemnione i ciche pomieszczenie.
6. Nie zarywaj nocy na naukę! To prosta droga do szybkiego zapominania tego, czego się nauczyliśmy. Sen jest potrzebny do utrwalania nabytych informacji.

7.
 Wychodź na poranne spacery! Poranne światło, przesycone światłem niebieskim, ułatwia synchronizację jąder nadskrzyżowaniowych, czyli głównych ośrodków zegara biologicznego w naszym mózgu. Wzmocni to rytmy okołodobowe i sprawi, że uśnięcie wieczorem będzie szybsze, a poranna pobudka kolejnego dnia łatwiejsza. Do tego poprawi nastrój, pobudzi organizm do działania i wspomoże koncentrację.
dzieci na spacerze

6 rad dla nauczycieli

1. Edukuj o roli snu i zegara biologicznego w procesie uczenia się! Warto omówić z uczniami:
  • rolę snu w konsolidacji pamięci,
  • negatywne skutki zarwanych nocy (osłabienie koncentracji, gorsze wyniki w testach),
  • znaczenie regularności snu i unikania niebieskiego światła wieczorem.

2. Promuj zdrowe nawyki nauki, takie jak powtarzanie materiału tuż przed snem, robienie przerw oraz unikanie nauki późną nocą.

3. Zachęcaj do ruchu i ekspozycji na światło dzienne w czasie przerw od nauki! To wspomaga regulację rytmów okołodobowych oraz pobudza organizm.

4. Uwzględniaj chronotypy!

  • Jeśli to możliwe, warto unikać przeprowadzania zajęć z przedmiotów ścisłych na pierwszych, porannych godzinach lekcyjnych.
  • Jeżeli jednak poranne lekcje są nieuniknione, warto stosować aktywne metody rano – ćwiczenia, dyskusje i zadania praktyczne dla lepszej aktywizacji uczniów.
  • Praca indywidualna lub spokojniejsze formy nauki (np. czytanie, analizowanie tekstów) najlepiej sprawdzą się w godzinach popołudniowych, które mogą sprzyjać uczniom o wieczornym chronotypie.

5. Odpowiedzialnie wdrażaj technologie! Ekrany emitują niebieskie światło, dlatego warto zachęcać uczniów do ograniczenia korzystania z telefonów i komputerów w godzinach wieczornych i stosować metody, które nie wymagają długotrwałej pracy przed ekranem, np. papierowe zeszyty ćwiczeń czy karty pracy, pracę grupową.

6. Poznaj indywidualne potrzeby uczniów!

  • Zaobserwuj zmianę aktywności i zaangażowania uczniów o różnych porach dnia.
  • Pozwól uczniom wypracować metody organizacji nauki, które będą zgodne z ich rytmem biologicznym. To może wpłynąć na poprawę ich motywacji do pracy i skuteczność nauki.
  • Nie uważaj uczniów o chronotypie wieczornym za uczniów leniwych. Nawet drobna zmiana i minimalne dostosowanie godzin nauki do indywidualnego chronotypu, może dać ogromną różnicę w efektach edukacyjnych.

 

nauczyciel z uczniami

Bibliografia:

Gorgoni, M., D’Atri, A., Lauri, G., Rossini, P. M., Ferlazzo, F., & De Gennaro, L. (2013). Is sleep essential for neural plasticity in humans, and how does it affect motor and cognitive recovery? Neural Plasticity, 2013, 103949. https://doi.org/10.1155/2013/103949

Kreutzmann, J. C., Havekes, R., Abel, T., & Meerlo, P. (2015). Sleep deprivation and hippocampal vulnerability: Changes in neuronal plasticity, neurogenesis and cognitive function. Neuroscience, 309, 173–190. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2015.04.053

May, C. P., Hasher, L., & Healey, K. (2023). For Whom (and When) the Time Bell Tolls: Chronotypes and the Synchrony Effect. Perspectives on Psychological Science: A Journal of the Association for Psychological Science, 18(6), 1520–1536. https://doi.org/10.1177/17456916231178553

Patel, A. K., Reddy, V., Shumway, K. R., & Araujo, J. F. (2024). Physiology, Sleep Stages. W StatPearls. StatPearls Publishing. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK526132/

Randler, C., Faßl, C., & Kalb, N. (2017). From Lark to Owl: Developmental changes in morningness-eveningness from new-borns to early adulthood. Scientific Reports, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.1038/srep45874

Van Der Vinne, V., Zerbini, G., Siersema, A., Pieper, A., Merrow, M., Hut, R. A., Roenneberg, T., & Kantermann, T. (2015). Timing of Examinations Affects School Performance Differently in Early and Late Chronotypes. Journal of Biological Rhythms, 30(1), 53–60. https://doi.org/10.1177/0748730414564786

Zerbini, G., & Merrow, M. (2017). Time to learn: How chronotype impacts education. PsyCh Journal, 6(4), 263–276. https://doi.org/10.1002/pchj.178

Chemia
Podziel się