
Sen i uczenie się są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Niewystarczający czas trwania snu, słaba jakość nocnego odpoczynku czy rozsynchronizowanie zegara biologicznego mogą skutkować pogorszeniem wydajności procesów uczenia się, utrwalania nabytych informacji czy zaburzeniami koncentracji. Co zatem warto wiedzieć o śnie, aby wesprzeć swoich uczniów w uczeniu się, pomóc im poprawić efekty edukacyjne i zwiększyć szansę na to, że nabyta wiedza pozostanie z nimi na dłużej?
Współczesne badania neurobiologiczne pokazują, że sen nie jest jedynie „odpoczynkiem” dla organizmu. Jest aktywnym procesem, który bierze udział w konsolidacji szlaków pamięciowych, czyli utrwalaniu nowo przyswojonych informacji, oraz integracji wiedzy z wcześniej zgromadzonymi doświadczeniami. Jednocześnie wewnętrzny zegar biologiczny odpowiedzialny za istnienie chronotypów (preferowanych godzin aktywności) wpływa na zdolność do koncentracji, przyswajania wiedzy oraz ogólną produktywność o różnych porach dnia.
Dowiedz się, w jaki sposób sen oraz zegar biologiczny wpływają na proces uczenia się, jakie konsekwencje niesie za sobą niedostateczna ilość snu oraz jak nauczyciele i system edukacji mogą wspierać uczniów w efektywniejszym przyswajaniu wiadomości poprzez uwzględnienie w codziennej praktyce wiedzy o ich rytmach okołodobowych i higienie snu.
Co się dzieje, gdy śpimy?

Jak widać na schemacie, wyróżniamy dwie główne fazy snu: NREM i REM, jednak faza NREM dzieli się jeszcze na trzy stadia:
- N1, czyli lekki sen, w którym łatwo się wybudzić – to w tym stadium znajdujemy się tuż po uśnięciu, w początkowej części snu,
- N2, charakteryzujący się synchronizacją faz mózgowych i występowaniem tzw. kompleksów K oraz wrzecion snu (odgrywających szczególną rolę w konsolidacji szlaków pamięciowych),
- N3, potocznie określany jako sen głęboki.
Różnice w zapisie aktywności elektrycznej mózgu (EEG) są przedstawione na rys. 2.

Ile trzeba spać, aby się wysypać?
Jednak uproszczenie, wg którego będziemy się czuć doskonale po śnie, który trwa 6, 7,5 lub 9 godzin pomija indywidualne różnice w architekturze snu. W rzeczywistości długość cyklu może się wahać od 70 do 120 minut – nie tylko u różnych osób ma różną długość, ale również zmienia się w ciągu jednej nocy. Jeżeli zatem nasz indywidualny czas trwania cykli snu odbiega od średniej, to próby precyzyjnego „wycelowania” w koniec cyklu poprzez ustawienie budzika na wielokrotność 90 minut mogą przynieść skutki odwrotne od oczekiwanych.
Zamiast polegać na uogólnieniach, lepiej przyjrzeć się swojemu samopoczuciu po śnie o różnej długości. A gdy już znajdziemy swój najlepszy, indywidualny czas trwania snu, kluczowe jest dbanie o stałą, powtarzalną i wystarczającą długość snu, tak aby pozwolić organizmowi na naturalne przejście przez wszystkie jego fazy. I na pewno nie warto skracać snu tylko po to, aby dopasować się do mitycznych, idealnych 90 minut.

Zakuć, zaliczyć i… zapomnieć
Skąd się bierze tak popularne zjawisko „zakuć, zaliczyć, zapomnieć”?
Tutaj do głosu ponownie dochodzi sen. To on odgrywa kluczową rolę w procesie tzw. konsolidacji szlaków pamięciowych, czyli utrwalania nabytych informacji.
Szczególnie istotna jest faza NREM, a zwłaszcza jej drugie stadium (N2), podczas którego występują tzw. wrzeciona snu i kompleksy K – charakterystyczna aktywność mózgu widoczna w zapisie EEG (zaznaczone też na rys. 2.). Obecnie uznaje się, że wrzeciona snu są związane z przenoszeniem informacji z hipokampu (struktury odpowiedzialnej za krótkotrwałe przechowywanie informacji) do kory mózgu – ośrodka pamięci długotrwałej. Proces ten umożliwia nie tylko utrwalenie nowo nabytej wiedzy, ale również jej integrację z wcześniej zgromadzonymi informacjami.
Gdy uczymy się całą noc przed sprawdzianem i pozbawiamy się snu po nauce, to uniemożliwiamy prawidłowe zajście procesów utrwalania nabytej wiedzy, a co za tym idzie – egzamin następnego dnia zdamy, ale bez dodatkowego powtarzania informacji, wiedza ta bardzo szybko nam z głowy wyparuje.
Efekty nauki mogą być zaburzone nie tylko w wyniku braku snu po nauce – deficyty snu przed nauką też mogą znacząco pogorszyć efektywność uczenia się i zdolność do przyswajania nowych informacji. Brak snu lub jego niska jakość wpływają negatywnie na kluczowe procesy poznawcze, takie jak np. koncentracja uwagi. Szczególnie wrażliwy na niedobór snu jest wspomniany już hipokamp, czyli struktura mózgu, która odpowiada za tymczasowe przechowywanie nowo zdobytych wspomnień (rys. 3.).

Niedobór snu zaburza również pracę kory przedczołowej, która odpowiada za planowanie, analizę, inteligencję „płynną” i kontrolę uwagi, czyli tzw. funkcje wykonawcze. W praktyce oznacza to, że osoba niewyspana szybciej się rozprasza, ma problem z utrzymaniem skupienia i wyciąganiem logicznych wniosków, co będzie szczególnie problematyczne w przypadku nauki przedmiotów szkolnych, w których dominuje wiedza proceduralna, a nie deklaratywna.
Co więcej, deprywacje snu prowadzą do zmniejszenia plastyczności synaptycznej, czyli zdolności mózgu do tworzenia nowych połączeń między neuronami – mechanizmu kluczowego dla uczenia się (Gorgoni i in., 2013).
Zarówno deprywacja snu, jak i jego niska jakość mogą zaburzać procesy konsolidacji pamięci, prowadząc do problemów z koncentracją, przyswajaniem wiedzy i przywoływaniem wspomnień. Dbanie o sen stanowi więc jeden z najważniejszych czynników ułatwiających uczenie się i utrwalanie nabytej wiedzy.
Sowa czy skowronek
Jednym z najważniejszych przejawów działania zegara biologicznego są chronotypy, czyli indywidualne preferencje dotyczące pory aktywności i odpoczynku.
W klasycznym ujęciu wyróżniamy trzy główne chronotypy: poranny (skowronki), wieczorny (sowy) i pośredni. Skowronki są najbardziej produktywne we wczesnych godzinach porannych, podczas gdy sowy osiągają szczyt swojej efektywności wieczorem lub nawet w nocy.
Chronotypy mają podłoże genetyczne i są dodatkowo modulowane przez wiek oraz czynniki środowiskowe, takie jak np. ekspozycja na poranne światło.

Chronotyp ma szczególne znaczenie w kontekście procesów uczenia. Istnieje bowiem tzw. efekt synchronizacji, który objawia się tym, że nasza zdolność do koncentracji, zapamiętywania i przyswajania nowych informacji jest najwyższa wtedy, gdy nasz zegar biologiczny sprzyja aktywności poznawczej, czyli w godzinach dla nas optymalnych, zgodnych z naszym chronotypem (May i in., 2023). Dla skowronków optymalny czas na naukę przypada na poranek, podczas gdy sowy osiągają najlepsze wyniki w późniejszych godzinach dnia.
Niedopasowanie aktywności poznawczej do indywidualnego chronotypu, np. zmuszanie osoby o wieczornym chronotypie do nauki wcześnie rano, nie przyniesie pozytywnych efektów edukacyjnych, a raczej przyczyni się do zmęczenia, problemów ze skupieniem i frustracji ucznia.
Jaką rolę odgrywają godziny przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów?
Skowronki mają naturalną skłonność do wcześniejszego wstawania i osiągają szczyt swojej aktywności intelektualnej w godzinach porannych. Ze względu na to, że system szkolny jest z reguły dostosowany do porannego harmonogramu zajęć (lekcje zaczynają się wcześnie rano, czasem nawet o 7:00), to właśnie skowronki mogą najwięcej wynieść z porannych lekcji, a w przypadku pisania sprawdzianów na tych lekcjach – mają „bardziej obudzony” umysł, co może przekładać się na lepsze oceny – w szczególności w przypadku przedmiotów ścisłych, wymagających np. rozwiązywania zadań obliczeniowych.
Warto jednak podkreślić, że skowronki nie mają ogólnej przewagi biologicznej w uczeniu się. Badania wskazują, że przesunięcie przedmiotów ścisłych na nieco późniejsze godziny skutkuje zanikiem różnic w efektach edukacyjnych między skowronkami i sowami (Van Der Vinne i in., 2015). Zatem wieczorny chronotyp również może sprzyjać skutecznemu przyswajaniu wiedzy, ale w optymalnych warunkach czasowych – np. po południu lub wieczorem, kiedy ich mózg osiąga szczyt swojej wydajności. Należy też zauważyć, że uczniowie o chornotypie wieczornym zazwyczaj śpią krócej niż ich poranni koledzy, co także z pewnością przyczynia się do wydajności procesów uczenia u tej grupy młodych ludzi (Zerbini & Merrow, 2017).

Niebieskie światło – czym jest i jakie ma dla nas znaczenie?
Wzrost stężenia melatoniny w naszym organizmie następuje wieczorem i jest naturalnym przygotowaniem organizmu do rozpoczęcia snu. Jednak skąd SCN wie, kiedy należy wysyłać sygnały o potrzebie rozpoczęcia i zakończenia syntezy melatoniny?

Jego wpływ na organizm zachodzi głównie za pośrednictwem komórek zwojowych siatkówki oka, zawierających fotoreceptor melanopsynę, który reaguje na fale światła o długości około 480 nm (odpowiadającej światłu niebieskiemu). Naturalnym źródłem niebieskiego światła jest poranne światło słoneczne, które rano ma działać na organizm pobudzająco. Ekspozycja na poranne niebieskie światło działa korzystnie, poprawiając nastrój, koncentrację oraz poziom czujności.
Problem natomiast pojawia się w momencie, gdy wystawiamy się na ekspozycję sztucznego światła niebieskiego (np. pochodzącego z telefonów, ekranów laptopów czy telewizorów) wieczorem. Dochodzi wówczas do hamowania wydzielania melatoniny, co skutkuje opóźnionym momentem rozpoczęcia produkcji tego hormonu, a co za tym idzie – prowadzi do rozregulowania rytmów okołodobowych i problemów ze snem.
A jak wspomniano wcześniej, brak odpowiedniej długości i jakości snu zakłóca procesy konsolidacji pamięci oraz osłabia zdolność do przyswajania nowych informacji kolejnego dnia.
7 rad dla uczniów
- Sen przed nauką przygotowuje mózg do efektywnego przyswajania informacji – zwiększa uwagę i gotowość poznawczą. Wypoczęty mózg będzie łatwiej przyswajał informacje.
- Sen po nauce utrwala, porządkuje i integruje zdobyte dane. Jakościowy sen pozwoli na prawidłowe zajście procesów konsolidacji szlaków pamięciowych.
- Skowronki (poranny chronotyp): Warto planować naukę na godziny poranne i przedpołudniowe, gdy koncentracja i wydajność są najwyższe.
- Sowy (wieczorny chronotyp): Wykorzystujcie szczyt swojej aktywności intelektualnej późnym popołudniem lub wieczorem, ale nie kosztem snu.
4. Unikaj wieczorem niebieskiego światła!
- Ogranicz używanie ekranów (telefonów, komputerów, telewizorów) na 1–2 godziny przed snem.
- Wieczorem korzystaj z filtrów światła niebieskiego na urządzeniach (tryb nocny lub specjalne aplikacje).
- Wieczorem zamień zimne, białe światło na ciepłe, żółte o niższej temperaturze barwowej.
- Kładź się spać i wstawaj o stałych porach.
- Nie spędzaj za dużo czasu w łóżku.
- Unikaj kofeiny na kilka godzin przed snem.
- Unikaj niebieskiego światła w godzinach wieczornych.
- Zadbaj o odpowiednie warunki snu – chłodne, zaciemnione i ciche pomieszczenie.
7. Wychodź na poranne spacery! Poranne światło, przesycone światłem niebieskim, ułatwia synchronizację jąder nadskrzyżowaniowych, czyli głównych ośrodków zegara biologicznego w naszym mózgu. Wzmocni to rytmy okołodobowe i sprawi, że uśnięcie wieczorem będzie szybsze, a poranna pobudka kolejnego dnia łatwiejsza. Do tego poprawi nastrój, pobudzi organizm do działania i wspomoże koncentrację.

6 rad dla nauczycieli
- rolę snu w konsolidacji pamięci,
- negatywne skutki zarwanych nocy (osłabienie koncentracji, gorsze wyniki w testach),
- znaczenie regularności snu i unikania niebieskiego światła wieczorem.
2. Promuj zdrowe nawyki nauki, takie jak powtarzanie materiału tuż przed snem, robienie przerw oraz unikanie nauki późną nocą.
3. Zachęcaj do ruchu i ekspozycji na światło dzienne w czasie przerw od nauki! To wspomaga regulację rytmów okołodobowych oraz pobudza organizm.
4. Uwzględniaj chronotypy!
- Jeśli to możliwe, warto unikać przeprowadzania zajęć z przedmiotów ścisłych na pierwszych, porannych godzinach lekcyjnych.
- Jeżeli jednak poranne lekcje są nieuniknione, warto stosować aktywne metody rano – ćwiczenia, dyskusje i zadania praktyczne dla lepszej aktywizacji uczniów.
- Praca indywidualna lub spokojniejsze formy nauki (np. czytanie, analizowanie tekstów) najlepiej sprawdzą się w godzinach popołudniowych, które mogą sprzyjać uczniom o wieczornym chronotypie.
5. Odpowiedzialnie wdrażaj technologie! Ekrany emitują niebieskie światło, dlatego warto zachęcać uczniów do ograniczenia korzystania z telefonów i komputerów w godzinach wieczornych i stosować metody, które nie wymagają długotrwałej pracy przed ekranem, np. papierowe zeszyty ćwiczeń czy karty pracy, pracę grupową.
6. Poznaj indywidualne potrzeby uczniów!
- Zaobserwuj zmianę aktywności i zaangażowania uczniów o różnych porach dnia.
- Pozwól uczniom wypracować metody organizacji nauki, które będą zgodne z ich rytmem biologicznym. To może wpłynąć na poprawę ich motywacji do pracy i skuteczność nauki.
- Nie uważaj uczniów o chronotypie wieczornym za uczniów leniwych. Nawet drobna zmiana i minimalne dostosowanie godzin nauki do indywidualnego chronotypu, może dać ogromną różnicę w efektach edukacyjnych.

Bibliografia:
Gorgoni, M., D’Atri, A., Lauri, G., Rossini, P. M., Ferlazzo, F., & De Gennaro, L. (2013). Is sleep essential for neural plasticity in humans, and how does it affect motor and cognitive recovery? Neural Plasticity, 2013, 103949. https://doi.org/10.1155/2013/103949
Kreutzmann, J. C., Havekes, R., Abel, T., & Meerlo, P. (2015). Sleep deprivation and hippocampal vulnerability: Changes in neuronal plasticity, neurogenesis and cognitive function. Neuroscience, 309, 173–190. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2015.04.053
May, C. P., Hasher, L., & Healey, K. (2023). For Whom (and When) the Time Bell Tolls: Chronotypes and the Synchrony Effect. Perspectives on Psychological Science: A Journal of the Association for Psychological Science, 18(6), 1520–1536. https://doi.org/10.1177/17456916231178553
Patel, A. K., Reddy, V., Shumway, K. R., & Araujo, J. F. (2024). Physiology, Sleep Stages. W StatPearls. StatPearls Publishing. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK526132/
Randler, C., Faßl, C., & Kalb, N. (2017). From Lark to Owl: Developmental changes in morningness-eveningness from new-borns to early adulthood. Scientific Reports, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.1038/srep45874
Van Der Vinne, V., Zerbini, G., Siersema, A., Pieper, A., Merrow, M., Hut, R. A., Roenneberg, T., & Kantermann, T. (2015). Timing of Examinations Affects School Performance Differently in Early and Late Chronotypes. Journal of Biological Rhythms, 30(1), 53–60. https://doi.org/10.1177/0748730414564786
Zerbini, G., & Merrow, M. (2017). Time to learn: How chronotype impacts education. PsyCh Journal, 6(4), 263–276. https://doi.org/10.1002/pchj.178









