
W szkole średniej materiału do opanowania jest bardzo dużo. Jak nowoczesne technologie mogą pomóc w zrozumieniu i utrwaleniu wiadomości?
Nauczyciele namawiają do tego, by uczyć się regularnie, codziennie, systematycznie. Ale dla ucznia taka nauka jest niemal nieosiągalna. Młodzi ludzie mają dużo zajęć w szkole i po lekcjach, chcą poza tym prowadzić życie towarzyskie. Natłok prac i sprawdzianów sprawia, że uczą się na konkretną okazję: do testu, odpowiedzi. Niestety odbywa się to sporym kosztem (wysiłek i stres), a wiadomości szybko umykają.
Proste wyjaśnienia teorii
W przedmiotach ścisłych największym problemem jest zrozumienie przekazywanych informacji: prawidłowości, zasad, schematów działania. Kiedy już uda się je zrozumieć, pozostaje ćwiczenie (np. rozwiązywanie zadań). Jednak uczniowie narzekają na trudny język, jakim nauczyciele przekazują wiedzę. Uczniowie obawiają się poprosić o ponowne wyjaśnienie niezrozumiałej kwestii, zwłaszcza że odpowiedź jest zwykle równie skomplikowana. Pytania zadają zwykle ci, którzy dobrze orientują się w omawianym materiale i chcą pogłębić swoją wiedzę. Ci zaś, którzy nie rozumieją w ogóle, siedzą cicho i próbują po lekcjach dowiedzieć się czegoś na własną rękę. Najczęściej pytają lepiej zorientowanych kolegów, szukają filmików i innych treści w internecie.
Notatki, które porządkują wiedzę
W przedmiotach przyrodniczych i humanistycznych najtrudniejsze jest pamięciowe opanowanie dużego zakresu materiału. Współczesnym uczniom trudno jest czytać duże fragmenty tekstów i wyławiać z nich najważniejsze wiadomości. Niektórzy robią swoje notatki lub korzystają z udostępnionych notatek kolegów. Bardziej pracowici opracowują swoje mapy skojarzeń, plakaty i fiszki. Do sprawdzianów powtarza się wiadomości właściwie tuż przed terminem, w poprzedzający wieczór i podczas drogi do szkoły. Niestety tak zdobyta wiedza szybko ulatnia się z głowy. Jak wynika z badań, wielu uczniów tuż po sprawdzianie nie potrafi powiedzieć, jakiego zakresu materiału dotyczył.
Informacje z internetu
Nauka języka obcego to trochę wymieszanie powyższych kategorii. Dużo nauki na pamięć, ale też potrzeba zrozumienia reguł gramatycznych (np. zastosowania czasów albo trybów warunkowych w języku angielskim). Uczniowie szukają informacji w różnych miejscach, głównie w internecie. Trudno się dziwić – to źródło, które zawsze mają pod ręką, w telefonie komórkowym.
Multimedialne narzędzie online
Podsumowując – główne problemy młodzieży z liceów i techników to:
- trudny język wyjaśnień, zawiłe tłumaczenie złożonych kwestii
- dużo materiału do zapamiętania
- brak czasu na codzienną naukę
- szukanie pomocy w różnych źródłach
- potrzeba posiadania spójnego systemu notatek i testów wiedzy, najlepiej w smartfonie z mobilnym internetem.
Odpowiedzią na te potrzeby jest portal dlaucznia.pl, w którym gromadzone są zagadnienia z poszczególnych przedmiotów (matematyka, geografia, język angielski, język polski, a docelowo wszystkie przedmioty maturalne). Temat jest wyjaśniony w prosty sposób, zrozumiałym językiem, z wykorzystaniem infografik. Najważniejsze informacje przekazano w formie skrótowych notatek. Do zagadnień dołączone są fiszki i quizy sprawdzające wiedzę. Prócz tego uczeń otrzymuje linki do filmów i innych materiałów, które najlepiej wyjaśniają i utrwalają materiał. W ten sposób można uczyć się zarówno czytając, klikając, jak i słuchając i oglądając. A wiadomo, że im więcej zmysłów zaangażujemy w naukę, tym lepsze mogą być wyniki uczenia.
Lekcje na portalu dlaucznia.pl uzupełniane są na bieżąco i odpowiadają podstawie programowej. Stale powiększa się zasób zagadnień (od pierwszej klasy szkoły ponadpodstawowej – stopniowo – po kolejne).
Co zrobić, by skorzystać z zasobów wiedzy na portalu dlaucznia.pl? Wystarczy bezpłatnie założyć konto Moja Nowa Era. Dzięki spersonalizowanym ustawieniom korzystanie z serwisu jest jeszcze łatwiejsze (można np. zapisywać konkretne lekcje do powtórzenia).
Wejdź na dlaucznia.pl i sprawdź, jak szybko możesz nauczyć się tego, co w szkole wydawało się trudne.