
Diagnoza logopedyczna to zbiór zasad i metod badania, który ma na celu ocenę rozwoju oraz stanu mowy, jak też dookreślenie nieprawidłowości występujących w procesie komunikacji językowej (Iskra i Szuchnik 2005; Walencik-Topiłko 2021). Postępowanie diagnostyczne najczęściej składa się z rozpoznania zaburzenia, wskazania terapeutycznego oraz prognozowania. Model pełnej diagnozy w logopedii oprócz opisu defektów językowych i objawów im towarzyszących, wskazuje również związki przyczynowo-skutkowe.
- nawiązanie dobrego kontaktu między diagnostą a osobą badaną – postawa akceptacji, zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa, brak odczucia bycia ocenianym. Taka atmosfera sprzyja jak najbardziej naturalnemu sposobowi komunikacji językowej, dlatego pozwala zadbać o wiarygodność uzyskiwanych próbek mowy;
-
zadbanie o to, by badanie nie było zbyt męczące dla badanego. Czas należy dostosować do indywidualnych możliwości, kondycji psychofizycznej, stanu zdrowia i koncentracji osoby diagnozowanej. W razie potrzeby badanie należy rozłożyć w czasie, podzielić na etapy, a nawet powtórzyć (gdy wynik mógł być przekłamany, na przykład z powodu przemęczenia);
-
odpowiedni dobór metod i narzędzi diagnostycznych do rodzaju zaburzenia, jego głębokości, nasilenia objawów, wieku i możliwości psychofizycznych badanego;
-
poparcie badania logopedycznego odpowiednio dobranymi badaniami specjalistycznymi, tak by można było wyciągnąć wszelkie możliwe wnioski i zależności.
Sformułowanie hipotez
Celem jest potwierdzenie przypuszczeń dotyczących rodzaju i przyczyn zaburzeń – ostateczne rozpoznanie zjawiska logopedycznego.
Weryfikacja hipotez
Ustala się wówczas program postępowania terapeutycznego. Dobiera odpowiednio metody, techniki, narzędzia terapii, dookreśla prognozę, czas trwania terapii, częstość i długość poszczególnych zajęć, zasady współpracy z pacjentem i jego najbliższym otoczeniem.
-
stwierdzenie, czy rozwój mowy przebiega prawidłowo, adekwatnie do wieku fizjologicznego;
-
wyłapanie odstępstw od poziomu prawidłowej komunikacji językowej (mowa, czytanie, pisanie) i przekierowanie na dalsze postępowanie specjalistyczne – diagnozę i terapię.
-
Czaplewska E., Milewski S. (red.) (2012). Diagnoza logopedyczna. Sopot: GWP.
-
Iskra L., Szuchnik J. (2005). Diagnoza logopedyczna. [W:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Opole: Wydawnictwo UO.
-
Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (2003). Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej. [W:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2. Opole: Wydawnictwo UO.
-
Logopedia PRO Pakiet Podstawowy (2021). Warszawa: Nowa Era.
-
Michalak-Widera I., Węsierska K. (2012). Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Unikat 2.
-
Walencik-Topiłko A., Banaszkiewicz A. (2016). Profilaktyka logopedyczna. [W:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk: Harmonia Universalis.
-
Walencik-Topiłko A. (2021). Przesiewowe badanie mowy. Artykulacja, odbiór i nadawanie mowy. Warszawa: Nowa Era.
-
Walencik-Topiłko A. (2021). Badanie przesiewowe w praktyce logopedycznej – wskazówki metodyczne i praktyczne. „Forum Logopedy”, nr 45, s. 12–17.
-
Walencik-Topiłko (2021). PogadANKA LOGOpedyczna. Logopeda o badaniach przesiewowych. Kanał YT: https://www.youtube.com/watch?v=3PJ0oknROVE (dostęp: 31.01.2022).