Kompleksowość jest jedną z zasad obowiązujących podczas diagnozy i terapii logopedycznej. Zasada kompleksowości zakłada przeprowadzenie procesu diagnostyczno-terapeutycznego w sposób oparty na wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dziedzin medycznych. Holistyczne podejście w logopedii wymaga również współpracy z innymi specjalistami, by jak najefektywniej oddziaływać na pacjenta.
Interdyscyplinarny charakter logopedii
Logopedia jest dziedziną, która stale się rozwija. Dostęp do aktualnych badań, dzielenie się wiedzą na stronach internetowych, liczne czasopisma specjalistyczne i szeroka oferta szkoleń pozwalają logopedom udoskonalać swój warsztat i wdrażać nowatorskie rozwiązania w pracy z pacjentem. Na rozwój mowy i artykulacji wpływa wiele czynników, dlatego też logopedzi mogą kształcić się w zakresie swoich zainteresowań z między innymi surdologopedii, balbutologopedii czy neurologopedii. Interdyscyplinarny charakter logopedii opiera się na połączeniu zagadnień związanych z mową z dziedzinami zajmującymi się różnymi sferami funkcjonowania człowieka – psychologią, pedagogiką i medycyną. Mowa, komunikacja i artykulacja są umiejętnościami ściśle powiązanymi z funkcjonowaniem poznawczym, psychicznym i motorycznym człowieka, a więc deficyty występujące w rozwoju na tych poziomach mogą ze sobą współistnieć.
W gabinetach logopedycznych pojawiają się osoby z różnorodnymi trudnościami, zwykle nie są to wyłącznie deficyty w zakresie mowy. Zdarza się, że logopeda jest pierwszym specjalistą, do którego trafia pacjent, szczególnie w przypadku dzieci na wczesnym etapie rozwoju. Jeśli podczas diagnozy logopedycznej lub w trakcie terapii pojawi się potrzeba dodatkowego wsparcia, logopeda na bazie swojej wiedzy i swoich doświadczeń może zalecić konsultację z innymi specjalistami. Diagnoza logopedyczna często wymaga uzupełnienia o dodatkową ocenę specjalistyczną, a proces terapii logopedycznej musi być prowadzony równolegle z oddziaływaniami usprawniającymi inne sfery funkcjonowania pacjenta.
Dzięki całościowemu spojrzeniu na pacjenta można lepiej poznać jego potrzeby oraz obrać odpowiedni kierunek terapii. Wszystkie te elementy są nierozłączne, przenikają przez siebie, często jeden warunkuje rozwój i działanie drugiego. Dlatego oprócz kompleksowego spojrzenia na pacjenta istotne są również kompleksowa opieka i równoległe, ukierunkowane oddziaływania. Praca holistyczna w zależności od potrzeb i możliwości pacjenta to między innymi działania logopedów, nauczycieli, psychologów, psychoterapeutów, pedagogów, terapeutów IS, fizjoterapeutów, ortodontów, okulistów, laryngologów, audiologów, neurologów.
Agnieszka Jaszczuk – mgr pedagogiki specjalnej, logopeda dyplomowany ze specjalnością neurologopedia, terapeuta Integracji Sensorycznej, autor tekstów o tematyce parentingowej. Ukończyła wiele kursów, szkoleń i warsztatów z zakresu logopedii, pedagogiki i psychologii. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, także ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.