Istotą projektu jest samodzielna praca uczniów polegająca na realizacji konkretnego przedsięwzięcia na podstawie wcześniej ustalonych założeń. Idealny projekt to projekt łączący różne dziedziny wiedzy, przedmioty i różne formy.
Trzon projektu stanowią jego 4 główne elementy:
- wybór tematu
- określenie celów i ustalenie harmonogramu
- działanie, czyli realizacja działań na podstawie harmonogramu
- publiczna prezentacja
Wyodrębniamy 3 etapy projektu:
- etap pierwszy: przed realizacją projektu
- etap drugi: w trakcie realizacji projektu
- etap trzeci: po zrealizowaniu projektu.
Etap pierwszy pełni funkcję najważniejszą. Ma charakter wprowadzający i motywujący. Ważna integracja grupy, ustalenie zasobów grupy i mocnych stron poszczególnych członków. Ważny jest czas. Pośpiech niewskazany.
O czym warto pamiętać:
- dajemy przestrzeń uczniom
- nie przejmujemy inicjatywy
- integrujemy grupę
- ustalamy wspólne zasoby i mocne strony
- rozbudzamy motywację do działania
- plan działań i harmonogram to nie cyrograf - zaopatrz uczniów w tę wiedzę
Etap drugi to etap akcji i działania. Nauczyciel pełni rolę doradczą, wspierającą, moderującą i motywującą.
O czym warto pamiętać:
- pamiętaj, aby odpowiednio dużo czasu poświęcić na przygotowanie uczniów do części finałowej, czyli prezentacji projektu nie zapominając o różnorodnych jej formach
- praca na tym etapie działań projektowych to praca na procesie - warto zapoznać się z pojęciem procesu grupowego
- możliwe są zastoje i nieoczekiwane zwroty akcji - to jest ok
- odpowiedzialność za realizację ponoszą uczniowie - nie daj się wkręcić w działanie za nich
- zatrzymanie się może oznaczać znacznie więcej niż bezmyślne podążanie dalej
- publiczna prezentacja może przybrać różne formy, w których każdy członek grupy znajdzie swoje miejsce
Etap trzeci to etap podsumowań, refleksji, ewaluacji i samooceny. To ważny etap uważności nad działaniami, które udało nam się zrealizować, ale też nad tymi, które nie do końca poszły po naszej myśli.
O czym warto pamiętać:
- nie żałuj czasu na spotkania na tym etapie
- przemyśl sposób i formę oceniania
- skup się na procesie - na tych spektakularnych elementach, ale także zwróć uwagę na szczegóły i drobne elementy
- ważne jest to co się udało, jak i to co nie wyszło
- autoewaluacja uczniów jest bardzo ważna, wzmocnienie ich wartości, wzbudzenie poczucia sukcesu
Zasada 4R, czyli elementy, które powinny znaleźć się w każdym projekcie
- Relacje - ważne są te zarówno pomiędzy grupą i nauczycielem, ale także te pomiędzy uczniami. Jeśli nie zatroszczymy się o nie w pierwszym etapie, możemy mieć problem na kolejnych. Dobre relacje sprzyjają dobrej współpracy, a bez niej nie ma dobrego projektu.
- Refleksja - ważna w podejmowaniu każdego działania, ale w projekcie najważniejsza w etapie trzecim przy podsumowaniu i ewaluacji.
- Rozwój - na każdym etapie, przyrost wiedzy i umiejętności.
- Radość - dzięki niej łatwiej o motywację do działania, chęci i dobry nastrój. Dzięki radości lepiej układa się współpraca i atmosfera pracy projektowej.
Ważną częścią w realizacji działań projektowych jest technologia. Praktycznie na każdym etapie mamy zestaw stron i aplikacji, które możemy wykorzystać.
- dysk Google - wspólna praca na dokumencie umożliwia zaplanowanie działań projektowych i ustalenie harmonogramu
- AnswerGarden (www.answergarden.ch) - narzędzie idealne do przeprowadzenia szybkiej burzy mózgów, zbieranie pomysłów oraz informacji zwrotnej
- Padlet (www.padlet.com) - wirtualna tablica korkowa do zbierania zasobów niezbędnych do realizacji projektu. Możemy gromadzić pliki, zdjęcia, linki do ważnych stron
- Canva (www.canva.com) - strona webowa, jak i aplikacja umożliwiająca tworzenie plakatów, ulotek, infografik
Dekalog nauczyciela
1. wspieraj a nie wyręczaj
2. daj przestrzeń
3. rozbudzaj pasję i zainteresowania
4. dbaj o relacje i atmosferę
5. błędy są ok
6. wszyscy w zespole są jednakowo ważni
7. obserwuj i reaguj
8. zrób coś inaczej
9. pamiętaj, że liczy się proces, nie efekt końcowy
10. zaprzyjaźnij się z zasadą 4 R
Zgłoś projekt do konkursu Projekt z klasą: www.projektzklasa.pl.
Obejrzyj webinarium
Jak zacząć pracować metodą projektu, na co uważać w trakcie realizacji projektu i czego nie może zabraknąć w jego podsumowaniu? Obejrzyj webinarium, usystematyzuj wiedzę o pracy metodą projektu i stań się ekspertem w tej dziedzinie.