
eduSensus.NET
Akademia SPE - bezpłatne materiały edukacyjne

Nauka i terapia na odległość dzieci ze SPE
- Terapia na odległość

Terapia na odległość
Jak odnaleźć się w zdalnej rzeczywistości podczas organizacji zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej? - Realizacja orzeczeń dla uczniów ze spektrum autyzmu w stanie pandemii

Realizacja orzeczeń dla uczniów ze spektrum autyzmu w stanie pandemii
Jak powinna przebiegać realizacja orzeczeń dla uczniów z autyzmem, gdy szkoły i przedszkola są zamknięte? - Zdalne nauczanie uczniów ze SPE – jak robić to ciekawie, bezpiecznie i efektywnie? [PRAKTYCZNE PORADY]

Zdalne nauczanie uczniów ze SPE – jak robić to ciekawie, bezpiecznie i efektywnie? [PRAKTYCZNE PORADY]
Nauczanie zdalne stało się koniecznością – również dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach zdalnych

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach zdalnych
Wprowadzone kształcenie na odległość przyniosło zmiany organizacyjne, również w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Dokumentowanie pracy zdalnej

Dokumentowanie pracy zdalnej
Zdalna praca z uczniem, podobnie jak to czynimy w warunkach szkolnych – powinna być przez nas dokumentowana. - Nauczanie zdalne a specjalne potrzeby uczniów

Nauczanie zdalne a specjalne potrzeby uczniów
Rozmowa z Zytą Czechowską i Jolantą Majkowską, założycielkami bloga edukacyjnego Specjalni.pl.
Uczeń ze spektrum autyzmu
- Na naszych uczniów patrzymy holistycznie

Na naszych uczniów patrzymy holistycznie
Rozmowa z Ewą Śniegowską, Agatą Burczyk i Agnieszką Mitoraj-Hebel o sposobach na pracę z dziećmi z autyzmem. - Czym jest triada autystyczna?

Czym jest triada autystyczna?
Termin „spektrum zaburzeń autystycznych” zaproponowały dr Lorna Wing i dr Judith Gould, wzorzec objawów nazwały „triadą zaburzeń”. - Sytuacja prawna ucznia z autyzmem

Sytuacja prawna ucznia z autyzmem
Jak wygląda sytuacja prawna ucznia ze spektrum autyzmu?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna cz.1

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna cz.1
W jaki sposób nowe uregulowania zmieniają zasady pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych? - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna cz.2

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna cz.2
Jak i przez kogo – zgodnie z nowymi przepisami – organizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna? - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna cz. 3

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna cz. 3
Głównym założeniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest daleko idąca indywidualizacja pracy z uczniem. - Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel, by realizować program IPET?

Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel, by realizować program IPET?
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, czyli IPET. Odpowiadamy na najczęstsze pytania Czytelników. - Podstawy finansowania zakupów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Podstawy finansowania zakupów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Kto i na jakich zasadach otrzymuje środki finansowe?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - obowiązki dla nauczycieli
Jaka jest rola nauczyciela w udzielaniu ppp? Jakie zadania i obowiązki nakładają na nauczyciela przepisy prawa w związku z ppp? Z jakimi podmiotami nauczyciel współpracuje w tym procesie? Czym jest IPET i jak prawidłowo dokumentować działania w ramach ppp? Odpowiedzi na te i inne pytania, a także praktyczne informacje z zakresu podstawowych procedur i poszczególnych form pomocy poznasz podczas naszego webinarium.

Jan Lewandowski
Kierownik Filii DODN w Legnicy.
Ekspert prawa oświatowego, nadzoru pedagogicznego, ewaluacji
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - obowiązki dla dyrektora
Jan Lewandowski, ekspert prawa oświatowego, od ponad 20 lat zajmujący się doskonaleniem zawodowym nauczycieli i dyrektorów placówek, odpowiada na kluczowe pytania nurtujące dyrektorów. Do czego zobowiązany jest dyrektor placówki i jak przebiega organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej? W jaki sposób dyrektor odpowiada za realizację tego obowiązku i jak prawidłowo przeprowadzić dokumentację z tych działań?

Jan Lewandowski
Kierownik Filii DODN w Legnicy.
Ekspert prawa oświatowego, nadzoru pedagogicznego, ewaluacji
Logopedia PRO - jak multimedia wspierają pracę logopedy?
Seria multimedialnych programów umożliwia specjalistom prowadzenie profesjonalnej diagnozy i terapii logopedycznej w formie zabawy. Dzięki wielu animacjom praca z programami logopedycznymi staje się dla małego pacjenta przygodą a nie koniecznością.

Opinie praktyków
dr Anna Walencik-Topiłko
językoznawca, neurologopeda, logorytmik, terapeuta głosowy, nauczyciel akademicki (Uniwersytet Gdański)
„Logopedia PRO to profesjonalny, wysoko specjalistyczny program dla logopedów. Jego zaletą jest wielopłaszczyznowość – służy zarówno do diagnozy i terapii logopedycznej, jak też do działań profilaktycznych. Jest wielomodułowy – a jednocześnie bardzo przejrzysty w konstrukcji i łatwy w użyciu. Jest też klarowny metodycznie, a materiał lingwistyczny jest dobrany m.in. pod względem czystości fonetycznej – to rzadkość wśród pomocy dydaktycznych. Dlatego stosuję go w codziennej pracy z pacjentami, zapoznaję z nim studentów, jak też polecam go logopedom-praktykom na moich szkoleniach.
Zobacz pozostałe opinie ekspertów-praktyków i porady, jak wykorzystać program w codziennej pracy logopedy.
Czytaj więcej
- SPE w nauczaniu zdalnym: Logopeda w pracy online

SPE w nauczaniu zdalnym: Logopeda w pracy online
Zapraszamy na retransmisję webinarium poświęconego metodyce prawidłowej terapii logopedycznej online. - Logopeda – co sprawia, że ten zawód jest wyjątkowy?

Logopeda – co sprawia, że ten zawód jest wyjątkowy?
Czy istnieją powody, dla których my, logopedzi, możemy śmiało stwierdzić, że nasza praca jest wyjątkowa i daje niezwykłe poczucie radości? - SPE w nauczaniu zdalnym: Terapia logopedyczna online

SPE w nauczaniu zdalnym: Terapia logopedyczna online
Zapraszamy na retransmisję webinarium poświęconego metodom kontynuowania terapii logopedycznej online.
Metoda terapii według założeń prof. A. Tomatisa
Metoda stymulacji uwagi słuchowej wykorzystana w naszym programie została opracowana przez profesora Alfreda Tomatisa (1920–2001). Ten francuski otolaryngolog poświęcił znaczną część swojej kariery na badanie relacji między uchem i głosem oraz, co za tym idzie, między słuchaniem a komunikacją. Jego odkrycia zostały potwierdzone przez badania przeprowadzone w laboratorium fizjologii na Sorbonie i zaprezentowane Akademii Nauk i Akademii Medycznej w Paryżu w 1957 i 1960 roku. Główne założenia metody zawierają się w trzech prawach Tomatisa:
- Głos zawiera tylko to, co słyszy ucho.
- Jeśli zmienisz słuch, głos również zostanie natychmiast zmodyfikowany.
- Możliwa jest trwała zmiana fonacji poprzez podtrzymywanie stymulacji słuchowej przez odpowiedni okres czasu.
Odkrycia prof. Alfreda Tomatisa miały trwały wpływ na wiele obszarów, także na naukę języków obcych. Profesor Tomatis zbadał, dlaczego nauka nowego języka oraz posługiwanie się nim sprawiają niektórym ludziom trudności, a następnie opracował metodę i sprzęt umożliwiający ich przezwyciężenie.
Na polskim rynku dostępne jest urządzenie Uwaga Słuchowa PRO certyfikowane przez Jozefa Vervoorta – spadkobiercę dziedzictwa naukowego prof. Alfreda Tomatisa, kierownik ośrodka szkoleniowego Mozart-Brain-Lab. Jego producentem jest Nowa Era.
Czy gotowość do nauki czytania i pisania pojawia się samorzutnie, czy jest efektem rozwoju? Czy można przygotować dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania w szkole

Maria Foryś
diagnosta, terapeuta, wykładowca













