Javascript is required

Jak nauczać kompetencji przyszłości: e-book, który musicie mieć

09.06.2024

Podziel się

Drodzy nauczyciele i rodzice! Niech Was nie zmyli sformułowanie „kompetencje przyszłości”. Tego e-booka nie możecie odkładać na jutro, musicie poznać go już dzisiaj. Jego pełny tytuł to „Stawiajmy na sprawczość. Jak nauczać kompetencji przyszłości”. O co chodzi? O to, aby uwzględnić w kształceniu i wychowaniu umiejętności, bez których już dziś trudno funkcjonować, a jutro będzie to niemożliwe.

E-book składa się z dwóch pasjonujących rozmów z ekspertami edukacji: 

  • „Stawiajmy na sprawczość” – to wywiad z panią Aleksandrą Przegalińską, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, doktor habilitowaną w dziedzinie nauk o zarządzaniu, absolwentką The New School for Social Research w Nowym Jorku, gdzie uczestniczyła w badaniach dotyczących tożsamości w rzeczywistości wirtualnej, ze szczególnym uwzględnieniem Second Life. W 2021 roku rozpoczęła współpracę z Labour and Worklife Program na Harvardzie. Interesuje się rozwojem sztucznej inteligencji, przetwarzaniem języka naturalnego, uczeniem maszynowym, robotami społecznymi i technologiami ubieralnymi.

„Technologia może pomóc budować i zmieniać świat na lepsze i może być pozytywnie wykorzystywana. I chodzi o to, aby taką stronę nowych technologii pokazywać dzieciom – tak by one chciały aktywnie ją tworzyć, a nie tylko korzystać z niej w rozrywkowy sposób” – te słowa pani profesor stanowią doskonały wstęp do tej niezwykle treściwej i pełnej praktycznych informacji rozmowy.

  • „Jak uczyć kompetencji przyszłości?” – to z kolei rozmowa z panem Pawłem Węgrem, trenerem spokoju i pewności siebie, certyfikowanym trenerem mentalnym, który wspiera młodych ludzi w odkrywaniu i budowaniu własnego potencjału, nauczycielem w Serduszkowej Nieszkole, trenerem w Fundacji IT Girls, gdzie prowadzi zajęcia z budowania poczucia własnej wartości, pewności siebie oraz kompetencji przyszłości.

Jakie są te kompetencje przyszłości? Pan Paweł dzieli je na dwa kluczowe obszary: technologia oraz relacje i emocje. Radzi, aby już w obecnych działaniach edukacyjnych zwracać szczególną uwagę na m. innymi umiejętność poszukiwania i weryfikowania

informacji, zarządzanie własnymi emocjami, odporność na hejt czy budowanie poczucia sprawstwa. Żadna z tych rzeczy nie brzmi jak szkolny przedmiot… a mimo to właśnie one są kluczowe dla dzieci.

Zapraszamy do pobierania tego ciekawego e-booka!

Podziel się