Nastolatkowie uczą się teraz zdalnie. Niektórym trudno się odnaleźć w tej sytuacji, która wymaga samodzielności, odpowiedzialności i dyscypliny. Rodzice mogą pomóc w opanowaniu sytuacji, mogą także skutecznie zniechęcić do nauki. Jak motywować i wspierać, a nie podcinać skrzydeł, radzi Joanna Szulc, ekspertka serwisu edukacyjnego dlaucznia.pl, z interaktywnymi materiałami do nauki dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Nauka zdalna, podobnie jak praca z domu, nie każdemu pasuje. Dość dobrze radzą sobie z nią introwertycy i osoby wysokowrażliwe, ale już towarzyskim ekstrawertykom może być trudno. Jedni i drudzy muszą nauczyć się zarządzania czasem, ustalania priorytetów, planowania i innych kompetencji osobistych.
Uczenie się – czegokolwiek – to długotrwały proces, w którym najpierw popełnia się błędy, żeby z czasem osiągnąć wprawę. A nawet wtedy, gdy już zdobędzie się nowe umiejętności, to nadal czasem zdarzają się porażki. Oznacza to więc, że młody człowiek, który uczy się samodyscypliny i zarządzania sobą, nieraz zaliczy wpadkę: zapomni o czymś, przegapi, nie dopilnuje, zwątpi w siebie, poczuje się zagubiony. Bardzo ważne jest to, co wtedy słyszy od rodziców. Czy słowa krytyki, pobłażania i kpiny (które zranią i zapadną w pamięć na długo)? Czy spokojne stwierdzenie: „Aha, nie oddałaś pracy o „Trenach” Kochanowskiego. Z czym się to wiąże? Możesz to jeszcze jakoś naprawić?”. Albo: „Nie zrozumiałeś dzisiejszej lekcji o równaniach z dwiema niewiadomymi. Ale możesz poszukać informacji na ten temat, nauczyć się i jeszcze sprawdzić, czy dobrze rozumiesz”.
W czasach przymusowej edukacji domowej, nauczyciele i rodzice powinni wspierać uczniów i motywować do regularnej pracy, trochę jak trenerzy umiejętności społecznych. Nie każdy jednak ma potrzebną wiedzę. Oto dziewięć podpowiedzi, jak rozmawiać z nastolatkiem, któremu trudno jest wyrobić nawyki potrzebne do nauki domowej i kilka przykładów materiałów edukacyjnych z serwisu dlaucznia.pl.
CO KAŻDY RODZIC MOŻE PODPOWIEDZIEĆ NASTOLATKOWI?
- Określ swój cel
Spisz na kartce, jakie masz cele na koniec tego roku szkolnego. Na czym ci najbardziej zależy? Czego chcesz się nauczyć, jakie osiągnąć wyniki? Jakie oceny przewidujesz u siebie w tym roku? Czy chcesz je poprawić?
Pomyśl także o swoich bardziej odległych celach. Jeśli np. jesteś w I klasie szkoły średniej, matura może ci się wydawać jeszcze odległa. Ale przecież właśnie pracujesz na to, by dobrze się do niej przygotować. A dobrze zdana matura to szansa na wymarzone studia, wejście w ciekawe środowisko i rozwój zawodowy. - Rozplanuj zadania
Weź kalendarz, notes, coś do pisania. Sprawdź, ile masz czasu do wystawienia ocen końcowych w tym roku. Przypomnij sobie lub poszukaj w notatkach, jakie czekają cię sprawdziany, ile masz prac do oddania, jakich ocen ci brakuje. Rozpisz sobie grafik zadań na następne tygodnie, ustal z nauczycielami, czy możesz podejść do popraw albo w inny sposób zapracować na lepsze stopnie.
Na co dzień, gdy kończysz zdalne lekcje, notuj, co masz do zrobienia w ciągu następnych dni. Możesz stworzyć własny planner, gdzie będziesz zapisywać prace domowe, informacje o tekstach z podręcznika do przeczytania, sprawy do ustalenia z kolegami z klasy albo pytania do nauczyciela. - Pomóż pamięci
Część przedmiotów, głównie te humanistyczne i przyrodnicze, wymagają pamięciowego opanowania materiału. Będzie ci łatwiej, jeśli zastosujesz różne techniki wspierające uczenia się. Mózg szczególnie dobrze zapamiętuje wiadomości, które są zbudowane jak historie o ludziach, np. takich, którzy czegoś dokonali, którzy mieli szczególne przygody, których możemy sobie wyobrazić. Kiedy uczysz się o sztuce renesansu, spróbuj poznać go poprzez informacje o jego wybitnych artystach. Czytając o litosferze, trzęsieniach ziemi i wybuchach wulkanów, sięgaj do dodatkowych źródeł, takich jak te zgromadzone na platformie dlaucznia.pl, gdzie możesz np. zobaczyć realistyczny zapis wybuchu Wezuwiusza i zagłady Pompejów.
We wszystkich dziedzinach nauki szukaj ciekawostek i wiadomości, które pozwolą ci inaczej spojrzeć na otaczający świat.
Kiedy uczysz się czegoś, opowiadaj o tym. Możesz mówić do siebie, opowiadać komuś z domowników, zadzwonić do kolegi czy koleżanki, zrobić wykład dziadkom przez wideoczat. Rób notatki – odręcznym pismem, we własnym stylu, wykonując własną mapę skojarzeń (najlepiej z rysunkami i kolorowymi oznaczeniami). Mózg pracuje lepiej, gdy w proces uczenia zaangażowane jest ciało, dlatego chodź, skacz, pisz, rysuj, śpiewaj – wszystko to w ramach powtarzania materiału. - Zrozum i ćwicz
W przedmiotach ścisłych podstawa to zrozumienie praw i teorii. Matematyki nie da się nauczyć na pamięć, trzeba ją zrozumieć. Korzystaj więc ze sprawdzonych źródeł, by dogłębnie zrozumieć omawiane na lekcjach zagadnienia. Potem zaś ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz. Rób zadania, aż poczujesz, że korzystanie ze wzorów i reguł weszło ci w nawyk. - Sprawdzaj swoją wiedzę
Nie wystarczy przeczytać zadany fragment materiału. Warto jeszcze odtworzyć wiadomości, odpowiedzieć na pytania, rozwiązać quiz, użyć dobrze opracowanych fiszek z danego tematu. Jeśli uczysz się języka obcego, staraj się jak najczęściej ćwiczyć i sprawdzać swoją znajomość konstrukcji gramatycznych i słownictwa. Oglądaj filmy i programy w oryginalnej wersji językowej (co najwyżej z polskimi napisami), czytaj obcojęzyczne teksty, memy, próbuj zrozumieć żarty słowne. - Nie rozpraszaj uwagi
Choćby ci się wydawało, że potrafisz się skupić na nauce, gdy w tle leci ulubiony podcast, staraj się ograniczać ilość bodźców i robić tylko to, co masz do zrobienia. Nie zaglądaj w tym czasie do mediów społecznościowych, nie czatuj ze znajomymi. Badania pokazują, że mózg potrzebuje dużo czasu (ok. 20 minut), by powrócić do tematu, od którego „na chwilę” się oderwał, a zajmowanie się na raz kilkoma sprawami znacznie utrudnia wydajną pracę. Inna sprawa, że wiele osób ma problem z wytrzymaniem w ciszy – pojawia się pokusa włączenia jakiegoś „zagłuszacza”, by zmniejszyć niepokój. Warto o tym wiedzieć i to kontrolować. Trzeba też pamiętać, że na taki problem jest lekarstwo – kilka minut aktywności fizycznej przed pracą lub nauką znacznie poprawia naszą gotować do skupienia nad zadaniem. - Rób przerwy
Planuj naukę i przerwy między jej etapami. Wstań, poruszaj się, wypij szklankę wody (regularne nawadnianie organizmu wspiera pracę mózgu!), przewietrz pokój, rozluźnij mięśnie. Wyznaczaj sobie także limit godzin na pracę i potem odpocznij, oderwij myśli od nauki. Koniecznie wysypiaj się! Nie zarywaj nocy grają w gry czy oglądając do późna seriale. - Rozmawiaj ze znajomymi
Nie możesz wychodzić i spotykać się w realu, ale umawiaj się ze znajomymi na rozmowy online czy przez telefon. Właśnie rozmowy, a nie pisanie wiadomości. Możecie gadać, grać w coś, oglądać razem film, ale mówcie do siebie, żartujcie, opowiadajcie o zwykłych sprawach. Szkoła to przecież nie tylko nauka, ale także przerwy, wycieczki, relacje z innymi ludźmi. Kontakt ze znajomymi cię wzmacnia. - Proś o pomoc
Jeśli coś jest dla ciebie trudne, mów o tym. Pytaj nauczycieli, proś o wyjaśnienia, a jeśli masz problem z uzyskaniem wsparcia, zapytaj wychowawcę, co robić. Możesz także liczyć na szkolnego pedagoga lub psychologa – obowiązuje go poufność, możesz z nim szczerze porozmawiać, jeśli coś cię trapi. Mów rodzicom, jeśli trudno ci się odnaleźć w nowej sytuacji, jeśli nie możesz spać, nie masz na nic siły, czujesz niepokój, smutek.
Mów także, jeśli coś jest dla ciebie trudne z powodów technicznych. Obecnie większość rodzin ma problemy związane z tym, jak podzielić się domowymi sprzętami elektronicznymi z dostępem do internetu, wiele osób nie ma zupełnie warunków do pracy. I to nie tylko polski problem. Podobne trudności mają uczniowie z wielu krajów, w tym USA. Choć nam się wydaje, że Amerykanów stać na wszystko, na nowojorskim Bronksie ponad połowa uczniów nie ma dostępu do komputera lub internetu, podobnie jak miliony amerykańskich uczniów z innych obszarów kraju*.
Jeśli nie nadążasz z nauką, bo twój komputer źle działa, nie ma dość pamięci, by zainstalować potrzebne aplikacje itp., napisz do wychowawcy. Może uda się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji.
*za: Time Magazine, 4/6/2020, The Online Learning Divide, by Katie Reilly
Joanna Szulc, dziennikarka z wykształceniem socjologicznym i psychologicznym, specjalizuje się w tematach związanych z rodzicielstwem, edukacją, rozwojem dzieci i młodzieży. Ekspertka platformy z interaktywnymi materiałami edukacyjnymi dla uczniów szkół ponadpodstawowych www.dlaucznia.pl oraz serwisu Szkoła średnia bez tajemnic z poradami dla kandydatów i uczniów szkół średnich oraz ich rodziców. Mama dwóch nastolatek. |