Javascript is required

Przedszkolaki – cyfrowe bystrzaki!

Autor: Olga Nerc, 20.02.2019

Podziel się

Rozwiązania edukacyjne na tablet, tablice interaktywną, komputer zdobywają coraz większą popularność w nauczaniu. Współczesny świat bez technologii zdaje się nie istnieć, to co cyfrowe jest niezaprzeczalnie już teraz niezbędne w nauczaniu i wzbogacające proces nauczania i uczenia się języka obcego!

Wszyscy znamy takie dzieciaki. Maluchy z tabletami, smartfonami czy laptopami, które wybierają aplikacje, ściągają gry czy oglądają bajki równie swobodnie, jak bawią się samochodzikiem czy lalką. W sieci można znaleźć setki filmików nagranych przez zachwyconych dorosłych, na których ledwie odrośnięte od ziemi brzdące rysują, układają puzzle, grają w przeróżne gry na tabletach – i trzeba przyznać, idzie im to świetnie. Często o wiele lepiej niż ich rodzicom, nie mówiąc już o dziadkach.

Nazywamy ich pokoleniem cyfrowych tubylców, w przeciwieństwie do starszego pokolenia – cyfrowych imigrantów.


Według diagnozy przeprowadzonej w 2016 roku co dziesiąty trzylatek i ponad jedna trzecia polskich czterolatków to pełnoprawni użytkownicy Internetu, a 90 proc. dzieci – czy to sześcio-, czy siedmioletnich – zaczynających naukę w szkole, ma spore doświadczenie w posługiwaniu się komputerami i surfowaniem w sieci.

​Rozwiązania edukacyjne na tablet, tablice interaktywną, komputer zdobywają coraz większą popularność w nauczaniu. System edukacji stawia sobie, jako jeden z celów, przygotowanie uczniów do życia i radzenia sobie we współczesnym świecie. Edukacja musi więc przystosować się do zmieniających się warunków – nie może działać w oderwaniu od rzeczywistości, nie może więc również działać bez współczesnej technologii.

Współczesny świat bez technologii zdaje się nie istnieć, to co cyfrowe jest niezaprzeczalnie już teraz niezbędne w nauczaniu i wzbogacające proces nauczania i uczenia się języka obcego.

Jak korzystać z TIK?

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego rekomenduje korzystanie z Technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w pracy z dziećmi. Warto je wykorzystywać na zajęciach w przedszkolu, pamiętając że materiały cyfrowe powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wspierać inne aktywności.

Dzieci potrzebują ruchu, rozwijania sprawności grafomotorycznych, społecznych, opiekuńczych, potrzebują nauczyciela, kart pracy i materiałów które można dotknąć, pokolorować, pociąć, zabrać do domu, powiesić w domu na lodówce czy zawieźć babci.

​Proponuję więc łączenie tradycyjnych materiałów z materiałami cyfrowymi – które mogą być używane przez nauczyciela z grupą, ale również indywidualnie przez dzieci i z rodzicem w domu (w przyszłości).

O czym warto pamiętać

Korzystając z TIK możemy dostosować formy nauczania do potrzeb edukacyjnych uczniów o odmiennych stylach uczenia się i różnych typach inteligencji, znacząco zwiększamy dynamikę zajęć, rozwijamy naszą kreatywność. Jednak warto uczulić uczniów, że korzystanie z sieci wymaga odpowiedniego podejścia i zachowania.

Dlaczego warto korzystać z TIK?

Lista korzyści wynikających ze stosowania TIK jest dość długa, jednakże do najcenniejszych właściwości urządzeń należy możliwość kreatywnego ich wykorzystania. Każdy nauczyciel może przygotować zajęcia, dostosowując je do potrzeb edukacyjnych konkretnej grupy uczniów. Pomimo, że zaprojektowanie takich zajęć wymaga wcześniejszego przygotowania materiałów dydaktycznych, jest to inwestycja w przyszłość, gdyż zajęcia można zapisać w pamięci komputera i wykorzystać w kolejnych latach pracy dydaktycznej.

​Materiały cyfrowe mogą być z powodzeniem używane na lekcjach języka obcego z uczniami w każdym wieku – od przedszkolaków po osoby dorosłe.

Podziel się