Najnowszy raport Sanoma Learning „European Teacher Survey 2025”, oparty na opiniach blisko 7 000 nauczycieli z siedmiu krajów, w tym Polski, ujawnia kluczowe wyzwania i kierunki dla rozwoju edukacji w Europie. Badanie koncentruje się na pięciu głównych obszarach: osiągnięciach uczniów, preferencjach dotyczących metod nauczania, wsparciu uczniów ze specjalnymi potrzebami, wpływie sztucznej inteligencji (AI) oraz roli materiałów edukacyjnych. Raport przedstawia także szereg ważnych obserwacji odnośnie edukacji w Polsce.
Aż 40% nauczycieli w Europie wskazuje, że znaczna część ich uczniów osiąga wyniki poniżej oczekiwań. Szczególnie niepokojąca sytuacja ma miejsce w Hiszpanii, gdzie 80% nauczycieli zauważa poważne problemy z wynikami uczniów. Jednocześnie większość respondentów uważa, że dostęp do wysokiej jakości materiałów edukacyjnych i wsparcie nauczyciela są kluczowe do rozwiązania problemu słabych wyników i poprawy wyników w nauce. W Polsce 37% nauczycieli zgłasza, że ponad 30% ich uczniów osiąga wyniki poniżej oczekiwań, co plasuje nasz kraj na drugim miejscu w Europie pod względem skali tego problemu.
Dla 90% nauczycieli połączenie materiałów drukowanych i cyfrowych przynosi najlepsze efekty edukacyjne. Ponadto, 86% z nich deklaruje, że potrafi skutecznie łączyć te dwa typy materiałów w swojej pracy. W krajach nordyckich rośnie uznanie dla materiałów drukowanych; na przykład w Szwecji 66% nauczycieli szkół średnich preferuje podejście "druk na pierwszym miejscu", co stanowi wzrost z 55% w 2021 roku. Polscy nauczyciele (86%) deklarują umiejętność skutecznego łączenia zasobów papierowych i cyfrowych, co odzwierciedla rosnącą popularność modelu hybrydowego w edukacji.
„Wyniki tego badania dostarczają nam kluczowych informacji na temat postrzegania i doświadczeń nauczycieli w klasach w całej Europie. Wyraźnie widać, że słabe wyniki uczniów stanowią coraz większe wyzwanie, że nauczyciele uważają połączenie materiałów drukowanych i cyfrowych za najskuteczniejsze wsparcie oraz że technologia odgrywa coraz ważniejszą rolę. Nauczyciele oczekują więcej wskazówek, które pomogą im skutecznie radzić sobie z tymi zmianami. Z zadowoleniem przyjmujemy jeszcze ściślejszą współpracę między nauczycielami, decydentami i firmami zajmującymi się edukacją w celu zaspokojenia tych potrzeb”. – mówi Cristina Taroiu, Chief Strategy Officer w Sanoma Learning.
Aż 82% nauczycieli w Europie wskazuje, że cyfrowe materiały edukacyjne mogą być szczególnie pomocne dla uczniów z potrzebami poznawczymi, takimi jak dysleksja czy ADHD. Jest to szczególnie istotne, ponieważ 86% nauczycieli ma w swoich klasach uczniów z takimi specjalnymi potrzebami. W Polsce 83% nauczycieli uważa, że cyfrowe materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb poznawczych uczniów są przydatne w ich codziennej pracy i wspierają uczniów w nauce.
Większość nauczycieli uważa, że sztuczna inteligencja może zwiększyć efektywność ich pracy, chociaż tylko niewielki odsetek widzi jej potencjał w poprawie wyników uczniów. Zdecydowana większość europejskich nauczycieli (71%) wyraża obawy dotyczące zagrożeń, jakie AI może stwarzać dla jakości edukacji. Ponadto, większość z nich podkreśla istotną rolę wydawnictw w zapewnianiu wysokiej jakości materiałów dydaktycznych. Tylko 14% nauczycieli jest przekonanych, że sztuczna inteligencja pozytywnie wpłynie na wyniki nauczania w przyszłości, co stanowi spadek z 17% z 2023 roku.
„Wyniki badania European Teacher Survey pokazują, że europejska szkoła stoi dziś w obliczu poważnych wyzwań — z jednej strony zmagamy się z brakiem oczekiwanych postępów uczniów, którzy potrzebują większej uwagi i pomocy. Z drugiej widzimy ogromny potencjał w łączeniu tradycyjnych metod z nowoczesną technologią. To jasny sygnał, że przyszłość edukacji to mądre balansowanie między doświadczeniem nauczyciela, tradycyjnymi metodami szkolnymi a innowacyjnymi narzędziami, takimi jak sztuczna inteligencja, które mają wspierać nauczyciela w pracy z uczniami”. – komentuje Prezes Zarządu Nowej Ery, Andrzej J. Kozłowski
83% nauczycieli w Europie jest zgodna, że wysokiej jakości materiały edukacyjne – w tym różnorodne podręczniki i zeszyty ćwiczeń dostępne dla wszystkich uczniów – odgrywają istotną rolę w przeciwdziałaniu słabszym wynikom w nauce. Z badania wynika również, że nauczyciele konsekwentnie dostrzegają pozytywny wpływ tych materiałów na swoją codzienną pracę.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu (wersja angielska).
O Sanoma Learning:
Sanoma Learning to wiodąca europejska firma edukacyjna działająca w segmencie K12, obsługująca ponad 25 milionów uczniów. Nasze produkty i usługi wspierają nauczycieli w rozwijaniu talentów każdego dziecka oraz pomagają uczniom osiągać ich pełny potencjał.
Oferujemy kompleksowe rozwiązania edukacyjne – zarówno drukowane, jak i cyfrowe materiały dydaktyczne oraz zaawansowane platformy do nauki i nauczania, skierowane do szkół podstawowych, średnich i zawodowych. Naszym celem jest rozwój działalności w całej Europie.
Nasze metody opieramy na dogłębnej wiedzy o potrzebach nauczycieli i uczniów, łącząc nowoczesne technologie edukacyjne z doświadczeniem pedagogicznym. Dzięki temu tworzymy skuteczne i innowacyjne narzędzia, które realnie wspierają proces nauczania i uczenia się.
Sanoma Learning jest częścią grupy Sanoma – dynamicznej i innowacyjnej firmy działającej w obszarze edukacji i mediów. Poprzez nasze rozwiązania każdego dnia wywieramy pozytywny wpływ na życie milionów ludzi. W Polsce częścią grupy Sanoma Learning jest Nowa Era – lider rynku edukacyjnego.
Odwiedź naszą stronę internetową, aby dowiedzieć się więcej o naszej działalności: sanomalearning.com









