Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Superwizja dla kadry oświaty

18.10.2024

Strefa inspiracji
Podziel się

Specjaliści szkolni często doświadczają osamotnienia w swojej pracy. Podczas, gdy w wielu zawodach pomocowych superwizja jest zalecana – superwizja dla specjalistów szkolnych i innych pracowników oświaty jest wciąż praktyką rzadką i trudno dostępną.

„Udział w grupowej superwizji to jedna z moich najlepszych decyzji w ostatnim czasie. Spojrzenie na daną sprawę z różnych punktów widzenia, poszerzenie perspektywy o konkretne działania, jakie jeszcze mogą zostać podjęte, a także refleksja nad własnymi działaniami i uczuciami w wybranej sytuacji, to tylko nieliczne zalety superwizji. Nawet „nie wnosząc” sprawy, a wsłuchując się w historię innych uczestników i rozważając ich sytuacje, mogłam wynieść coś dla siebie i swojego warsztatu pracy”– pisze w ankiecie ewaluacyjnej jedna z uczestniczek grupy superwizyjnej zorganizowanej przez Fundację Świętego Mikołaja.

Superwizję dla kadry oświaty (nauczycieli, pedagogów, psychologów oraz dyrektorów placówek) opisuje się jako formę „obserwacji z góry” tego, co specjaliści doświadczają podczas pracy z uczniami i ich rodzinami, jak również między sobą, np. w układach pedagog – psycholog, nauczyciel – psycholog, dyrektor – psycholog itd. Superwizja jest także wykorzystywaniem własnego zasobu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy w celu ukazania innej perspektywy, zazwyczaj nie dostrzegalnej z poziomu wykonywanego stanowiska oraz niekiedy braku znajomości funkcjonowania psychicznego człowieka.

Kadra oświaty jest grupą zawodową szczególnie narażoną na wypalenie zawodowe z uwagi m.in. na przeciążenie pracą oraz stres emocjonalny (związany z trudnym zachowaniem uczniów, problemami rodzinnymi dzieci, niewspółpracującymi opiekunami uczniów). Znaczenie mają również problemy emocjonalne specjalistów dotykające coraz większej ilości osób, poczucie braku wsparcia ze strony kadry oraz dyrekcji danej placówki, brak uznania i doceniania, nieustannie zmieniające się przepisy oraz wymagania w systemie edukacji, które zwiększają stres oraz poczucie niepewności w swojej pracy.

Jakich korzyści doświadczają uczestnicy spotkań superwizyjnych?

„Po wyczerpaniu wszystkich możliwości proceduralnych konkretnego przypadku ucznia w trakcie pracy grupy superwizyjnej zorientowałam się, że jeszcze jest szansa wsparcia ucznia w obszarze, którego nie brałam pod uwagę. Wdrożyłam zaproponowane przez grupę superwizyjną działania  i są pozytywne efekty tego działania - uczeń zaczyna chodzić do szkoły i jest obecny prawie na wszystkich zajęciach.”

„Pozyskałam podczas spotkań grupy praktyczne pomysły na rozwiązanie kilku problemów w szkole.”

„Dzięki omówieniu trudnej dla mnie sytuacji z pracy psychologa szkolnego, podzieliłam się z dyrektorką placówki refleksjami usłyszanymi od innych uczestników, co przyczyniło się do ponownego omówienia zaistniałej trudności i rozwiązania jej z większą korzyścią dla uczniów.”

To tylko niektóre wypowiedzi uczestników spotkań superwizyjnych organizowanych w roku szkolnym 2023/24 przez Fundację Świętego Mikołaja.

Uczestnicy spotkań superwizyjnych, organizowanych od 2022 roku przez Fundację Świętego Mikołaja, przyznają, że udział w spotkaniach wzmacnia ich poczucie własnej wartości w obszarze własnych kompetencji i obniża stres związany z natłokiem obowiązków. Grupa uczy umiejętności aktywnego słuchania i udzielania informacji zwrotnej oraz aktywnego rozwiązywania problemów. Spotkania superwizyjne pod okiem fachowców dają profesjonalne wsparcie w pracy z młodzieżą. Zmniejszają poczucie osamotnienia w wykonywanych obowiązkach, pozwalają poddać refleksji działania w trudnych obszarach pracy, dają siłę wynikającą z odwołania się do grupy fachowców, zmniejszają efekt wypalenia zawodowego, pozwalają anonimowo omówić i zrewidować sprawy trudne do przeanalizowania z własnym gronem pedagogicznym.

Ważne jest, żeby nie postrzegać superwizji jako miejsca sprawdzania i oceny kompetencji i umiejętności zawodowych. Odwaga do mówienia o trudnościach doświadczanych w pracy jest nieodłącznym elementem procesu superwizyjnego. Towarzyszyć może temu pewien naturalny lęk, który może rodzić opór przed podjęciem pracy superwizyjnej. Warto pamiętać, że  konfrontacja ze słabościami to nieodłączny element rozwoju osobistego i zawodowego, a uczestnicy spotkań superwizyjnych doświadczają wzmocnienia w obszarze kompetencji zawodowych. „Spotkania umożliwiły mi wzajemną wymianę doświadczeń, poznanie problemów innych nauczycieli, wspólne ich rozwiązywanie, dzielenie się wiedzą, możliwość opowiedzenia o swoich problemach i otrzymanie wsparcia”.

Fundacja Świętego Mikołaja prowadząc program Stypendia Św. Mikołaja na co dzień współpracuje z fantastycznymi nauczycielami i pedagogami, którzy poświęcają społeczną pracę na rzecz zdolnych uczniów z niezamożnych rodzin w swoich szkołach. Chcemy ich wspierać, inspirować do działania na rzecz dzieci oraz budować przestrzeń do wymiany doświadczeń pomiędzy nimi. Z tego powodu Fundacja Świętego Mikołaja organizuje nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli oraz cykliczne spotkania superwizyjne.

Do programu Stypendia Świętego Mikołaja zapraszamy każdą polską szkołę, która chce budować kulturę solidarności i wspierać uczniów w potrzebie. 

Szkoło, dołącz: stypendia.mikolaj.org.pl/szkoly-w-programie

Jakie korzyści daje superwizja? Zapraszamy do obejrzenia filmu przygotowanego przez ekspertki z Fundacji Świętego Mikołaja.
Partner artykułu
Przejdź do https://mikolaj.org.pl/Fundacja Świętego Mikołaja - logotyp
Strefa inspiracji
Podziel się