Javascript is required

Terapia logopedyczna w czasie pandemii

Autor: Katarzyna Jaśkiewicz, logopeda, 18.04.2024

Specjalne potrzeby edukacyjne
Podziel się

Pandemia postawiła nas – terapeutów, nauczycieli, rodziców, dzieci – w zaskakującej sytuacji. Placówki oświatowe i gabinety terapeutyczne zawiesiły funkcjonowanie z dnia na dzień. Uniemożliwiło to kontynuację terapii w tradycyjny sposób. Dlatego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców i potrzebom dzieci, wielu logopedów dostosowało się do nowej rzeczywistości i przeniosło zajęcia z gabinetów do internetu. W niniejszym artykule przedstawiam swój sposób na przygotowanie i prowadzenie zajęć logopedycznych online krok po kroku.

Krok 1 – przygotowanie zajęć
Przygotowanie zajęć online nie różni się w znaczący sposób od przygotowania zajęć stacjonarnych. Scenariusz powinien zawierać wszystkie niezbędne elementy danej terapii. Mogą znaleźć się w nim zarówno ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, słuchowe, jak i korygujące lub utrwalające poprawną wymowę zaburzanej głoski, rozwijające mowę bierną i czynną, ćwiczenia słownikowe czy rozwijające umiejętności językowe i komunikacyjne. Z zajęć online trzeba jednak wykluczyć takie ćwiczenia, które wymagają bezpośredniego kontaktu z pacjentem czy użycia instrumentarium logopedycznego, jak np. szpatułka laryngologiczna, wibrator logopedyczny, masaż logopedyczny, itp.
Krok 2 - pomoce
Podczas zajęć online można wykorzystać te same pomoce, które zwykle wykorzystuje się
w gabinetach logopedycznych, np. lusterko, piórka, słomki, klocki, świeczki, wiatraczki, baloniki, dmuchajki, lekkie piłeczki, gry planszowe, pacynki, karty do gry, karty pracy i wiele innych. Pomocne są również programy logopedyczne, jak na przykład, bardzo lubiany przez dzieci, program Logopedia eduSensus czy strony internetowe wspierające rozwój mowy dzieci (np. www.dlanauczyciela.plwww.mimowa.plwww.wordwall.netwww.printoteka.pl).
Możliwość udostępniania materiałów z powyższych stron i aplikacji jest doskonałym urozmaiceniem terapii, ponieważ dziecko ćwiczy w trakcie aktywnej zabawy.
Wybór pomocy powinien uwzględniać:
  • możliwość przygotowania ich przez rodziców (m.in. wydruk kart pracy, dostępność pomocy
    w domu, by nie obarczać rodziców dodatkowym obowiązkiem poszukiwania materiałów
    w sklepach),
  • pomoce alternatywne w razie nieprzewidzianych problemów, np. z połączeniem,
  • alternatywny sposób przeprowadzenia zajęć w razie braku wymaganych pomocy.
  • Rodzice otrzymują materiały pocztą elektroniczną w takim czasie, by mogli je przygotować na zajęcia.
Krok 3 – sposób prowadzenia zajęć
Prowadzenie zajęć logopedycznych online wymaga zaangażowania nie tylko logopedy i dziecka, ale też rodzica, który oprócz przygotowania materiałów jest przysłowiową prawą ręką terapeuty. To rodzic, będąc obok dziecka, może pokazać mu sposób wykonania ćwiczenia według instrukcji logopedy.
Zajęcia odbywają się w ustalonym z rodzicem dniu i godzinie, i przy obecności jego lub innego dorosłego opiekuna. Prowadzone są przy użyciu komputera, za pomocą bezpiecznych komunikatorów, w formie wideoczatów, podczas których logopeda realizuje przygotowany scenariusz. Dziecko wykonuje ćwiczenia prezentowane przez logopedę, korzystając ze wskazanych wcześniej materiałów i pomocy, tzn. wykonuje ćwiczenia oddechowe, naśladuje mimikę, powtarza, nazywa, rozwiązuje zagadki, krzyżówki, czyta, pisze, opowiada, odpowiada na pytania do tekstu lub filmu, gra z logopedą w memory czy gry planszowe. Możliwości jest wiele, a ograniczeniem tylko nasza wyobraźnia i ewentualne problemy techniczne.
Czas trwania zajęć to 20 – 30 minut ze względu na higienę pracy przed monitorem i umiejętność koncentracji uwagi dziecka. Po zakończonych zajęciach dziecko otrzymuje nagrodę, którą najczęściej jest emotikon lub kolorowanka.   
Dzięki zajęciom online dzieci mają możliwość kontynuowania terapii, rodzice aktywnie w niej uczestniczą, a terapeuci rozwijają swoje umiejętności w dziedzinie dostosowania nowych technologii do pracy terapeutycznej. Terapia logopedyczna online jest obecnie codziennością dla wielu logopedów, którzy nigdy wcześniej nie prowadzili zajęć w ten sposób lub robili to sporadycznie. Okazuje się, że nagłe narzucenie na nas wielu ograniczeń może być twórczym i ciekawym doświadczeniem w życiu zawodowym, choć wymaga od terapeutów dodatkowej pracy. Sądzę, że zdalna forma prowadzenia zajęć terapeutycznych, wprawdzie nie idealna, zagości w pracy logopedów dłużej niż tylko na czas pandemii.
Specjalne potrzeby edukacyjne
Podziel się