Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Wiemy, o czym marzą dzieci. To musi przeczytać każdy rodzic, nauczyciel i wychowawca!

28.04.2019

Programy edukacyjne
Podziel się
Dziecko przebrane w karton udający rakietę kosmiczną.

Marzenia to klucz do dziecięcej duszy. Dlatego postanowiliśmy bliżej się im przyjrzeć. W kwietniu 2019 roku przeprowadziliśmy wśród 1313 uczniów szkół podstawowych Polski ankietę „O czym marzą współczesne dzieci”. Wzięli w niej udział uczestnicy trzeciej edycji konkursu literackiego dla uczniów szkół podstawowych „Popisz się talentem”. Wyniki są fascynujące!

Herbatka u królowej Elżbiety

Jak pokazują wyniki ankiety, wśród dziesiątki najczęściej wymienianych marzeń znalazły się głównie te związane z samorealizacją i przeżywaniem nowych doświadczeń. Dzieci marzą przede wszystkim o podróżach i wyśnionej pracy w dorosłym życiu (po 14% wskazanych marzeń), szczęściu dla świata i ludzi i posiadaniu własnego zwierzątka (po 9% marzeń), odniesieniu sukcesu (6%), przeżyciu przygody (5%) i zdobyciu nowych umiejętności (5%). Również szeroko pojęte szczęście rodzinne uplasowało się wysoko w rankingu marzeń najmłodszych. Taki sam odsetek wskazań uzyskało marzenie napisania własnej książki, co akurat nie dziwi zważywszy na fakt, że ankieta była przeprowadzana wśród uczestników konkursu literackiego „Popisz się talentem”, którego główną nagrodą jest wydanie książki z opowiadaniami laureatów. Warto zauważyć, że dopiero na dziesiątej pozycji uplasowały się marzenia związane z dobrami materialnymi – posiadaniem zabawek, czy sprzętu.

Wśród najczęściej wymienianych marzeń znalazły się głównie te związane z samorealizacją i przeżywaniem nowych doświadczeń

 

Przygoda to jest to

Dzieci odważnie snują też marzenia o swoich przygodach. Skok na bungee lub ze spadochronem, lot w Kosmos, spotkanie z pandą lub ptakiem Dodo, wycieczka na wrak Titanica, nurkowanie w Wielkiej Rafie Koralowej, zamieszkanie z pingwinami, pływanie z delfinami, spotkanie wieloryba… kosmity albo jednorożca – to tylko niektóre z przygód, które chciałyby przeżyć. Ciekawe, że co piąte dziecko, które pisało o swoich przygodach, marzy o jakiejkolwiek formie oderwania się od Ziemi - o locie w kosmos, locie balonem, samolotem lub helikopterem, skoku ze spadochronem lub na bungee. Następne w kolejce były marzenia o przygodach związanych z przyrodą i zwierzętami oraz o wizycie na koncercie swojego idola lub meczu piłki nożnej. Wśród marzeń spoza pierwszej dziesiątki znalazły się zarówno te związane z codziennym życiem dzieci (sukcesy w szkole, przyjaciel lub rodzeństwo, własny pokój, zdrowie), jak i te bardziej fantastyczne, jak np. spotkanie idola, czy posiadanie supermocy. W tej kategorii znalazły się m.in: zaczarowany ołowek, umiejętność zmiany postaci i cofania się w czasie, możliwość teleportacji do Hogwartu, moc władania powietrzem i kontrolowanie ruchu obrotowego Ziemi!

Marzenia dojrzewają wraz z dziećmi

Dziecięce marzenia są bardziej zróżnicowane, jeśli patrzymy na wiek uczniów. Wyraźnie wyróżniające się marzenia młodszych dzieci to posiadanie zwierzątka, zdobycie nowej umiejętności, supermocy, przeżycie przygody. Starsze dzieci więcej marzą o podróżach, wymarzonym zawodzie, spotkaniu idola, sukcesie w szkole, czy własnym rodzeństwie.

Wśród starszych uczniów wyraźnie zwiększa się też liczba marzeń związanych z samorealizacją, która dla nich jest równoznaczna z możliwością rozwijania swoich pasji, udziału w różnego rodzaju konkursach szkolnych i zawodach sportowych. Dzieci zwracają także uwagę na środowisko naturalne: wśród ich marzeń znalazły się te o świecie bez śmieci, czystych oceanach, powstrzymaniu globalnego ocieplenia oraz o odkrywaniu nowych gatunków. I żeby ptaki Dodo nadal żyły...

Dziecięce marzenia są bardziej zróżnicowane, jeśli patrzymy na wiek uczniów

 

O czym marzą dziewczynki, a o czym chłopcy

Choć dziewczynki i chłopcy mają podobne marzenia, to jednak procentowy udział marzeń różni się trochę w zależności od płci i wieku. Poza dwoma wspólnymi dla obu grup marzeniami o podróżach i wyśnionej pracy, u dziewczynek wyraźnie wybija się marzenie posiadania własnego zwierzątka. Chłopcy zaś częściej akcentują chęć przeżycia przygody, odniesienia sukcesu oraz posiadania zabawki lub sprzętu. Warto też zwrócić uwagę, że dziewczynki najczęściej pisały o marzeniach związanych ze swoją artystyczną przyszłością (wymieniane zawody to np. pisarki i dziennikarki, piosenkarki, aktorki, tancerki, malarki). Wśród chłopców zdecydowanie dominują marzenia związane ze sportem, głównie z piłką nożną. Co ciekawe, zaraz za marzeniami sportowymi są te o lotach: samolotami, helikopterami oraz zostaniu astronautą i lotach w kosmos. Natomiast niezależnie od płci, taki sam procent marzeń dotyczył szczęścia dla świata / ludzi oraz szczęścia rodzinnego. Marzenia o rodzinie są jedną z najbardziej wzruszających kategorii. Dzieci pisały, że marzą o szczęśliwej rodzinie, często także o tym, by rodzina była po prostu razem. Chciałyby by najbliżsi mieli dla nich więcej czasu, pragną wspólnych rozmów przy stole, a także, by najbliżsi byli zdrowi i się kochali.

Choć dziewczynki i chłopcy mają podobne marzenia, to jednak procentowy udział marzeń różni się trochę w zależności od płci i wieku

 

Podsumowanie ankiety

Wyniki ankiety wskazują, że już od najmłodszych lat dużą część dziecięcych marzeń zajmują te związane z pracą w dorosłym życiu. W tej kategorii dominują zawody artystyczne i twórcze (aktor, piosenkarz, tancerz, pisarz, architekt, czy projektant wnętrz). Wśród zawodów marzeń znaleźli się także astronauci, lekarze, psycholodzy, weterynarze, nauczyciele i naukowcy, a także piloci, podróżnicy, policjanci, sędziowie oraz żołnierze i mistrzowie sportu. Wśród tych ostatnich dominują przedstawiciele najpopularniejszych dyscyplin - piłkarze, siatkarze, koszykarze, lekkoatleci. Co ciekawe, niektóre dzieci marzą o tym, aby zostać “etatowymi” wynalazcami! Wśród wymarzonych wynalazków znalazły się np. wehikuł czasu, skrzydła, maszyna do teleportacji oraz leki na choroby cywilizacyjne.

Komentarze ekspertów

Psycholog dziecięcy Anna Resler mówi: „Dzieci są niedoścignionymi mistrzami w dziedzinie marzeń. Marzenia stanowią poligon dla wyobraźni, pomagają szukać pomysłu na siebie, stanowią motywację do działania, ale też pocieszają w chwilach smutku. O ich potędze decyduje fakt, że dzieci nie są skażone myślami w stylu „to nierealne”. Warto jednak pamiętać, że spełniając natychmiast i bez zastanowienia każde marzenie dziecka, pozbawiamy go czasu oczekiwania na spełnienie, niepewności, potęgowania się chęci osiągnięcia celu. Marzenia nie polegają przecież wyłącznie na osiąganiu tego co się chce, chodzi również o to, by marzyć, by to trwało w czasie, by można było nacieszyć się samą drogą do spełnienia. Szanujmy także marzenia dzieci – są one niczym ich własność i bardzo możliwe, że będą odmienne od marzeń ich rodziców. Krytyka jest w tym przypadku najgorszą możliwą opcją. Marzenia dorosłych są często zdecydowanie bardziej przyziemne: pragniemy zazwyczaj dobrej pracy, lepszego samochodu, wakacji w tropikach i spłacenia kredytów. Wspomnienie własnych marzeń dziecięcych nam dostarcza pozytywnych emocji więc warto o nich pamiętać. Wydawnictwo Nowa Era stworzyło konkurs „Popisz się talentem” w 2017 roku. Obecnie jest to największy konkurs literacki dla dzieci w Polsce. Jego celem jest wspieranie dzieci i młodzieży w odkrywaniu drzemiącego w nich potencjału literackiego, rozbudzanie ich kreatywności i talentu, poszerzanie kompetencji oraz zainteresowań czytelniczych.”

Małgorzata Jankowska, jedna z jurorek konkursu „Popisz się talentem”, zauważa: Wiadomo że marzenia są największą siłą napędową świata. To właśnie ludzie z marzeniami kreują rzeczywistość i popychają świat do przodu. Dlatego jako wydawca na co dzień dbający o rozwój dzieci i motywujący ich do działania, byliśmy ciekawi, jak daleko sięga niczym nie skrępowana dziecięca wyobraźnia i postanowiliśmy przeprowadzić taką ankietę wśród uczniów. Jej wyniki pokazują, że w świecie pełnym dóbr materialnych dla dzieci ważne jest doświadczanie, a nie posiadanie. Warto także zwrócić uwagę, że dzieci, które marzą o sukcesie, rozumieją go nie jako sławę i bogactwo, tylko mistrzostwo w danej dziedzinie. Dzieci pisały o zdobyciu Nobla, odkryciu tajemnicy wszechświata, ale też stworzeniu najlepszej cukierni w Polsce, zdobyciu najwyższych szczytów świata, byciu arcymistrzem szachowym lub po prostu złowieniu największego szczupaka na Mazurach. Powinniśmy być z nich dumni – drzemie w nich ogromny potencjał, najmłodsi nie boją się go odkrywać na różne sposoby, także przez zdobywanie nowych umiejętności.”

Programy edukacyjne
Podziel się