
Geografia
Matura
Informacje ogólne
- W 2024 roku egzamin maturalny zostanie przeprowadzony w „Formule 2023” na podstawie wymagań egzaminacyjnych opublikowanych w Aneksie do Informatora o egzaminie maturalnym z geografii obowiązującym w latach szkolnych 2022/2023 oraz 2023/2024.
-
Egzamin maturalny w oparciu o komplet wymagań edukacyjnych będzie przeprowadzany od roku 2025.
- W 2024 roku na egzaminie maturalnym z geografii nie będzie progu zdawalności. Zostanie on wprowadzony w 2025 roku.
- Wszystkie zadania egzaminacyjne sprawdzają poziom opanowania umiejętności określonych w ogólnych wymaganiach egzaminacyjnych. Są to m.in.:
- znajomość metod prowadzenia obserwacji i pomiarów w terenie, opracowanie i prezentacja wyników, analizowanie pozyskanych danych oraz formułowanie wniosków na ich podstawie,
- analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i kulturowego świata,
- analizowanie, interpretacja i przetwarzanie informacji przedstawionych na mapach wykonanych z wykorzystaniem narzędzi GIS,
- formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno-gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka,
- stawianie pytań, formułowanie i weryfikacja hipotez oraz proponowanie rozwiązań problemów dotyczących środowiska geograficznego,
- kształtowanie umiejętności wieloaspektowego postrzegania przestrzeni i wyobraźni przestrzennej,
- waloryzowanie zjawisk i procesów przyrodniczych oraz wartościowanie zachowań i działalności człowieka w środowisku geograficznym,
- wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w analizie i ocenie przemian przestrzeni geograficznej,
- prognozowanie przemian zachodzących w środowisku przyrodniczym i społeczno-gospodarczym,
- znajomość zastosowania narzędzi GIS w analizie i prezentacji danych przestrzennych,
- analizowanie zjawisk i współzależności zachodzących w środowisku geograficznym z wykorzystaniem różnych map ogólnogeograficznych i tematycznych.
Najważniejsze zmiany na egzaminie maturalnym z geografii
- Wyraźna dominacja zadań otwartych.
- Więcej niż do tej pory zadań w wiązkach, tj. zadań sprawdzających wiadomości i umiejętności z różnych działów na podstawie wspólnego materiału źródłowego (tekstów, wykresów, tabel itp.).
- Większy udział zadań wymagających od ucznia stosowana wiedzy i umiejętności w sytuacjach problemowych. Sama analiza materiału źródłowego umieszczonego w zadaniu bez konkretnej wiedzy przedmiotowej nie gwarantuje udzielenia poprawnej odpowiedzi.
- Więcej niż do tej pory zadań łączących wiedzę z różnych działów geografii oraz nawiązujących do wiedzy ogólnej dotyczącej otaczającego nas świata.
- Bardziej urozmaicony materiał graficzny. Więcej niż dotychczas materiałów źródłowych pochodzących ze źródeł cyfrowych, np. z geoportalu, czy z Youtube.
- Materiał barwny jest umieszczany przy zadaniach, a nie w oddzielnym załączniku.
Nie zmieniają się:
- Ogólna koncepcja arkusza maturalnego – maksymalnie 35 zadań (w tym wiązek) z łączną liczbą 60 punktów do zdobycia.
- Czas trwania egzaminu maturalnego – 180 minut.
- Typy zadań maturalnych, w tym czasowniki operacyjne użyte w poleceniach.
- Barwna mapa szczegółowa w dużym formacie wraz z zestawem zadań.
- Przybory, z których można korzystać na egzaminie (linijka, lupa, kalkulator prosty).
Zadania egzaminacyjne i sposoby ich punktowania
Arkusze egzaminacyjne od 2023 r.
W arkuszu egzaminacyjnym znajduje się od 25 do 35 zadań, w tym wiązek. Łączna liczba punktów możliwych do uzyskania za prawidłowe rozwiązanie wszystkich zadań jest równa 60.
Rodzaj zadań | Liczba zadań* | Łączna liczba punktów | Udział w wyniku sumarycznym |
zamknięte | 8-14 | 10-18 | nie więcej niż 30% |
otwarte | 32-36 | 42-50 | nie mniej niż 70% |
RAZEM | 40-50 | 60 | 100% |
* w tym zadań wchodzących w skład wiązek.
Zadania na egzaminie
W arkuszu egzaminacyjnym znajdują się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których zdający wybiera odpowiedź spośród podanych.
Wśród zadań zamkniętych są m.in.:
- zadania wielokrotnego wyboru,
- zadania typu prawda-fałsz,
- zadania na dobieranie (w tym tworzenie modelu przyczynowo-skutkowego).
Zadania otwarte to takie, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań otwartych są m.in.:
- zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające samodzielnej wypowiedzi, np. sformułowania wyjaśnienia, uzasadnienia, prawidłowości, wniosku, hipotezy, argumentacji, a także wykorzystania narzędzi matematycznych do analizy zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym,
- zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdań, schematycznego rysunku, tabeli, wykresu
Zasady oceniania
ZADANIA ZAMKNIĘTE
- Zadanie zamknięte są oceniane – w zależności od maksymalnej liczby punktów, jaką można uzyskać za rozwiązanie danego zadania – zgodnie z poniższymi zasadami:
1 p. – odpowiedź poprawna | ALBO | 2 p. – odpowiedź całkowicie poprawna |
0 p. – odpowiedź niepełna lub niepoprawna albo brak odpowiedzi | 1 p. – odpowiedź częściowo poprawna lub odpowiedź niepełna | |
0 p. – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedz |
ZADANIA OTWARTE
- Za poprawne rozwiązanie zadania otwartego można otrzymać maksymalnie 1, 2 lub 3 punkty. Zasady oceniania są dołączane do każdego zadania odrębnie. Za każde poprawne rozwiązanie, inne niż opisane w zasadach oceniania, można uzyskać maksymalną liczbę punktów, o ile rozwiązanie jest merytorycznie poprawne, zgodne z poleceniem i warunkami zadania.
Wymagania egzaminacyjne w 2024 r.
Przewodnik maturalny

Portal dlanauczyciela.pl

Wspierasz maturzystów w przygotowaniach do egzaminu? Wejdź na dlanauczyciela.pl. Na początek znajdziesz tam wszystkie niezbędne dokumenty CKE:
- informatory,
- aneksy do informatorów,
- arkusze pokazowe.
Sukcesywnie będziemy dodawać inne materiały – pomocne w planowaniu powtórek, omawianiu ważnych zagadnień egzaminacyjnych i tłumaczeniu trudnych zadań maturalnych.