Arkusze egzaminacyjne
W arkuszu egzaminacyjnym znajdzie się od 20 do 25 zadań. Łączna liczba punktów możliwych do uzyskania będzie wynosiła 60.
Rodzaj zadań |
Liczba zadań |
Łączna liczba punktów |
Udział w wyniku sumarycznym |
zamknięte |
6-8 |
10-15 |
30% |
otwarte |
14-17 |
45-50 |
ok 70% |
RAZEM |
20-25 |
60 |
100% |
Zadania na egzaminie
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zadania zarówno zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to zadania, w których zdający wybiera odpowiedź spośród podanych. Natomiast zadania otwarte to zadania, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź.
Wśród zadań zamkniętych będą m.in.:
- zadania wielokrotnego wyboru,
- zadania typu prawda–fałsz,
- zadania na dobieranie.
|
Wśród zadań otwartych będą m.in.:
- zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdania albo zapisania odpowiedzi w formie jednego lub kilku wyrazów,
- zadania wymagające krótkiej odpowiedzi, czyli napisania krótkiego tekstu
|
Zasady oceniania
ZADANIA ZAMKNIĘTE
- Za poprawne rozwiązanie zadania zamkniętego będzie można otrzymać 1 lub 2 punkty. Maksymalną liczbę punktów otrzyma zdający, którego odpowiedź będzie pełna i poprawna.
- Za zadania typu prawda/fałsz będzie można uzyskać 2 punkty, a nie 1 punkt, jak było dotychczas. Uczeń otrzyma 2 punkty za trzy poprawne odpowiedzi, 1 punkt – za dwie poprawne odpowiedzi, 0 punktów – za odpowiedź niespełniającą wymagań za 1 punkt albo za brak odpowiedzi.
ZADANIA OTWARTE
- Za poprawne rozwiązanie zadania otwartego będzie można otrzymać 1, 2 lub 3 punkty.
- Za rozwiązania zadań otwartych będą przyznawane pełne punkty.
- W zadaniach za 2 lub 3 punkty będzie określony minimalny postęp, który musi zostać osiągnięty,
aby zdający otrzymał kolejny punkt.
Za co uczeń straci punkty?
- Odpowiedzi nieprecyzyjne, niejednoznaczne, niejasno sformułowane będą uznane za błędne.
- Jeśli do jednego polecenia zdający poda kilka odpowiedzi, z których jedna będzie poprawna, a inne – błędne, to wówczas nie otrzyma punktów za żadną z nich.
- Jeżeli informacje umieszczone w odpowiedzi – również te, które nie wynikają z treści polecenia – będą świadczyły o zasadniczych brakach w rozumieniu omawianego zagadnienia, to zdający nie otrzyma punktów.
- Rozwiązanie zadania na podstawie założenia błędnego merytorycznie będzie uznane w całości za niepoprawne.
- Rozwiązania zadań dotyczących doświadczeń (np. problemów badawczych, hipotez i wniosków) nieodnoszące się do doświadczenia przedstawionego w zadaniu i świadczące o braku jego zrozumienia nie będą punktowane.
- W rozwiązaniach zadań rachunkowych oceniane będą metoda (przedstawiony tok rozumowania), wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku z odpowiednią dokładnością, wyrażonego za pomocą właściwej jednostki. Brak tych danych będzie skutkował brakiem punktów.
Materiały i przybory pomocnicze na egzaminie z biologii
Przybory pomocnicze, z których mogą korzystać zdający na egzaminie maturalnym z biologii, to:
- linijka, kalkulator prosty, wybrane wzory i stałe fizykochemiczne na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki.
Szczegółowe informacje dotyczące materiałów i przyborów pomocniczych, z których zdający (w tym osoby, którym dostosowano warunki przeprowadzenia egzaminu) mogą korzystać na egzaminie maturalnym, będą ogłaszane w Komunikacie Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.