Arkusze egzaminacyjne od 2023 r.
Arkusz egzaminacyjny zawiera od 25 do 35 zadań. Łącznie za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać 60 punktów.
Rodzaj zadań |
Liczba zadań |
Łączna liczba punktów |
Udział w wyniku sumarycznym |
zamknięte |
8–15 |
8–15 |
ok. 20% |
otwarte |
15–20 |
45–52 |
ok. 80% |
RAZEM |
25–35 |
60 |
100% |
Typy zadań w arkuszu egzaminacyjnym
Jak możemy przeczytać w Informatorze o egzaminie maturalnym z fizyki od roku szkolnego 2022/2023:
„W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których zdający wybiera odpowiedź spośród podanych.
Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in.:
- zadania wyboru wielokrotnego,
- zadania typu prawda-fałsz,
- zadania na dobieranie.
Zadania otwarte to takie, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań otwartych znajdą się m.in.:
- zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdania albo zapisania odpowiedzi jednym lub kilkoma wyrazami, symbolami lub wzorami fizycznymi, w tym wykonania lub uzupełniania rysunku, diagramu, tabeli, wykresu, zależności między wielkościami, równania
- zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające (1) przeprowadzenia obliczeń lub wyprowadzenia zależności pomiędzy wielkościami fizycznymi, (2) ustalania i/lub uzasadniania prawidłowych stwierdzeń dotyczących zjawisk fizycznych i ich modeli, opisywania zjawisk fizycznych lub doświadczeń, przedstawiania tez i formułowania hipotez.”
Typ zadania |
Przykłady czasowników użytych w poleceniach |
zadania zamknięte |
zaznacz |
zadania otwarte |
oblicz, ustal i zapisz, wykaż, ustal, wyprowadź, skonstruuj |
Arkusz egzaminacyjny zawiera zadania pojedyncze i wiązki zadań składające się z 2–4 zadań występujących we wspólnym kontekście. Wiązka może składać się z zadań otwartych i zadań zamkniętych.
Zasady oceniania
- Za zadania zamknięte można otrzymać maksymalnie 1 lub 2 punkty, a za zadania otwarte 1, 2, 3 lub 4 punkty.
- W przypadku zadań otwartych, w których wyszczególniono etapy ich rozwiązania, wyodrębniono etap nazywany pokonaniem zasadniczych trudności zadania. Za pokonanie tego etapu przyznawana jest co najmniej połowa punktów z maksymalnej puli, jaką można otrzymać za rozwiązanie danego zadania.
- Oprócz pokonania zasadniczych trudności zadania wyróżniono jeszcze jeden etap (dla zadań za 3 punkty) lub dwa etapy wcześniejsze (dla zadań za 4 punkty) – dokonanie istotnego postępu w rozwiązaniu zadania i/lub dokonanie niewielkiego postępu koniecznego do rozwiązania zadania.
Za co uczeń straci punkty na maturze?
- Nieprecyzyjne wykonanie pomiarów za pomocą linijki i uzyskanie wyniku znacznie różniącego się od wymaganego lub nieprecyzyjne rysowanie linii prostych w zadaniach konstrukcyjnych.
- Brak poprawnego wyniku liczbowego w zadaniu z powodu nieopanowania umiejętności posługiwania się kalkulatorem naukowym.
- Uzyskanie błędnego wyniku: zapisanie wyniku bez jednostki lub z niepoprawną jednostką bądź uzyskanie błędnego wyniku.
- Zapisanie wyniku zadania z inną dokładnością niż podana w poleceniu zadania.
- Wykonanie obliczeń i zapisanie wyniku niezgodnie z zasadami zaokrąglania oraz niezachowanie liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.
- Zastosowanie niepoprawnej metody rozwiązana zadania.
- Rozwiązanie zadania dwoma metodami, przy czym tylko jedna była poprawna.
- Niestaranne i nieprecyzyjne wykonanie polecenia polegającego na uzupełnieniu diagramu, schematu czy wykresu.
- Niepoprawne uzupełnienie zależności między wielkościami.
- Brak odwołania do praw i zależności fizycznych oraz matematycznych.
- Brak jednoznacznych oznaczeń wielkości fizycznych opisanych w treści zadania i polecenia