Javascript is required

Recenzja programu Logopedia PRO

Autor: Anna Grzegory, 13.04.2024

Specjalne potrzeby edukacyjne
Podziel się

Z programem Logopedia pracuję niemal codziennie od 2006 roku. Cenię go przede wszystkim za to, że z nadaje się do terapii małych dzieci, jak i nieco starszych, czytających. Zasób obrazków pozwala na solidne zdiagnozowanie mowy dziecka.

Szczególnym upodobaniem moich podopiecznych cieszy się mówienie do mikrofonu i nagrywanie swojej mowy. Nawet czterolatki robią to samodzielnie, wysłuchują najpierw wzorcowego nagrania, później klikają “nagraj” i do mikrofonu starają się jak najlepiej wymówić utrwalaną głoskę, sylabę, czy wyraz. Dzięki autokontroli przez odsłuchanie swojego nagrania, często poprawiają się same aż do idealnej artykulacji. Do trenowania wymowy każdej głoski mamy kilka ekranów, na każdym wiele sylab i wyrazów doskonale dobranych językowo. Bardzo się cieszę, że w nowych wersjach przybyło więcej Mówtaków. Możliwość wyboru stworka jest dla dzieci bardzo istotna. Jedne dzieci za każdym razem wybierają tego samego przyjaciela - pomocnika, inne ćwiczą co i rusz z innym Mówtakiem. Lubię, kiedy dziecko ma wybór, czego i jak chce się uczyć. Przyznaję, że po tylu latach z pakietem nie wyobrażam już sobie terapii bez Mówtaków, a dzieci domagają się zabaw z nimi na każdych zajęciach. Doskonałym uzupełnienieniem terapii są też karty pracy do druku, dzieci mogą wycinać,przyklejać i kolorować obrazki jednocześnie doskonaląc wymowę, a jak wie każdy logopeda ćwiczenia manualne powinny zawsze iść w parze z ćwiczeniami artykulatorów.

Spośród wszystkich dostępnych na rynku interaktywnych oprogramowań dla logopedów wybrałam ten, ponieważ jest najbardziej profesjonalnie wykonany pod względem merytorycznym, graficznym oraz łatwości dostępu do wybranych zadań.Nie zauważyłam w nim błędów (co zdarza się innym pakietom), daje mi różnorodne możliwości wykorzystania tych samych ćwiczeń. Wszystkie ćwiczenia wykonane i nagrane przez dziecko zapisują mi się na dysku tworząc dokumentację terapii i postępów dzieci.

Przydałaby mi się jeszcze opcja krótkiego wywiadu z rodzicem, wpisania informacji, jakie standardowo logopeda zbiera o podopiecznym w czasie pierwszej wizyty.

Mam też nadzieję na wersję Logopedii na urządzenia mobilne.

Już za parę dni zaczniemy używać pakietu na dotykowej tablicy SMARTa. Nie mogę się doczekać tej przesiadki z laptopa, bardzo jestem ciekawa reakcji dzieci.

Anna Grzegory

Logopedka, terapeutka dysleksji, nauczycielka wczesnoszkolna.

Otrzymała  tytuł Nauczyciela Innowacyjnego roku 2010 za projekt “Logofigle, czyli e-logopedia” między innymi za pracę z programem Logopedia i Logo-Gry YDP oraz stworzenie własnej witryny z materiałami logopedycznymi www.logofigle.pl. Obecnie jest właścicielką i dyrektorką Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Logofigle w Łodzi, a także członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i studentów z wykorzystania TIK na lekcjach i w terapii.

Specjalne potrzeby edukacyjne
Podziel się