Egzamin ósmoklasisty: matematyka

CO WARTO WIEDZIEĆ JUŻ DZIŚ?

  • Egzamin z matematyki trwa 100 minut.
  • Arkusz egzaminacyjny zawiera od 19 do 23 zadań.
  • W arkuszu jako pierwsze zamieszczone są zadania zamknięte (około 15), a po nich – zadania otwarte (około 6).
  • Za poprawne rozwiązanie zadań zamkniętych otrzymuje się mniej więcej połowę wszystkich punktów możliwych do zdobycia. Pozostałą połowę punktów uzyskuje się za rozwiązanie zadań otwartych.
  • Za rozwiązanie zadania otwartego dowolnym poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymuje się maksymalną liczbę punktów.

CO SPRAWDZA EGZAMIN Z MATEMATYKI?

Zadania w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzą kompetencje matematyczne ucznia, czyli:

  • umiejętność zastosowania wiedzy matematycznej w praktyce,
  • znajomość faktów matematycznych (wzorów, reguł postępowania),
  • zdolność analizowania i rozwiązywania problemów, w tym także planowania procesu ich rozwiązywania.

W arkuszu spotkamy się z zadaniami dotyczącymi wykorzystania matematyki na co dzień – zarówno tej ujętej we wzory i reguły, jak i tej, która jest pewnym specyficznym sposobem myślenia i działania.

OD CZEGO ZACZĄĆ PRZYGOTOWANIA?

Rozwiązywanie zadań z matematyki to codzienna szkolna praktyka. Egzaminowi towarzyszy dodatkowo presja czasowa, a także – często – zdenerwowanie. Dlatego przy okazji każdej klasówki czy egzaminu próbnego można przypominać uczniom pewne zasady, które ułatwią osiągnięcie lepszych wyników

  • Zasada 1. Zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać. Zadania, które „nie wychodzą”, analizuj w drugiej kolejności. W ten sposób lepiej wykorzystasz czas przeznaczony na egzamin.
  • Zasada 2. Każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy. Każdy wyraz może okazać się ważny i zawierać wskazówki potrzebne do zaznaczenia poprawnej odpowiedzi lub sformułowania rozwiązania.
  • Zasada 3. Analizę zadania uzupełniaj o rysunek, schemat, tabelkę. Graficzne rozpracowanie zadania pozwala czasami na znalezienie sprytniejszego czy szybszego rozwiązania.
  • Zasada 4. Nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle na rozwiązanie, gdy nie daje on oczekiwanych rezultatów – spróbuj jeszcze raz od początku inną metodą.
  • Zasada 5. Sprawdź otrzymany wynik, czyli odpowiedz sobie na pytanie, czy spełnia on wszystkie warunki sformułowane w zadaniu.

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY A DOTYCHCZASOWE EGZAMINY 

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY

EGZAMIN GIMNAZJALNY

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY

  • Czas trwania (język polski i matematyka razem): 80 minut
  • Czas trwania: 90 minut
  • Czas trwania: 100 minut

Łączna liczba zadań: od 10 do 16

  • liczba zadań zamkniętychod 8 do 12
  • liczba zadań otwartychod 2 do 4

Łączna liczba zadań: 23

  • liczba zadań zamkniętych20 
  • liczba zadań otwartych3

Łączna liczba zadań: od 19 do 23

  • liczba zadań zamkniętychod 14 do 16
  • liczba zadań otwartychod 5 do 7 

Łączna liczba punktów do zdobycia: ok. 20

  • ok. 55% punktów za zadania zamknięte
  • ok. 45% punktów za zadania otwarte

Łączna liczba punktów do zdobycia: od 28 do 30

  • 70% punktów za zadania zamknięte
  • 30% punktów za zadania otwarte

Łączna liczba punktów do zdobycia: od 28 do 32

  • ok. 50% punktów za zadania zamknięte
  • ok. 50% punktów za zadania otwarte

Broszura egzaminacyjna z matematyki

Broszura zawiera wszystkie niezbędne informacje o egzaminie ósmoklasisty oraz fragment repetytorium. Umożliwia zapoznanie się z kluczowymi problemami egzaminacyjnymi i podpowiada jak w efektywny sposób przygotować uczniów do egzaminu.

Na łamach broszury m.in.:

  • kluczowe problemy egzaminacyjne i propozycje ich rozwiązań,
  • artykuł o egzaminie ósmoklasisty,
  • fragment nowej publikacji.
zobacz broszurę

Webinarium: Czy nowa podstawa programowa zda egzamin (ósmoklasisty)?

Jerzy Janowicz

Jerzy Janowicz

W trakcie webinarium Jerzy Janowicz:

  • Umożliwi porównanie własnego spojrzenia z opiniami reprezentantów innych środowisk.
  • Uporządkuje dotychczasową wiedzę na temat nowej podstawy programowej i nowego systemu egzaminów.
  • Pomoże w pełniejszym zrozumieniu intencji i istoty reformy programowej i organizacyjnej.

Dokumenty do pobrania

Zobacz także