Po właściwym określeniu maksymalnych stawek, pozostaje wypełnić załącznik nr 2. Przeprowadzimy Państwa przez ten proces. Jest bardzo podobny do wypełniania załącznika nr 1 – tego dla podręczników bez dostosowań. W przypadku części I załącznika najważniejsze są pierwsze 5 pozycji.

- W pierwszej pozycji wpisujemy prognozowaną liczbę uczniów klas I, IV i VII.
Jeśli zamawiamy dla szkoły specjalnej, to powiększamy tę liczbę o liczbę oddziałów klasowych danej klasy, tak aby mieć w każdym oddziale zapasowy zestaw.
Jeśli zamawiamy dla szkoły ogólnodostępnej, to mamy prawo do tylko jednego zestawu dodatkowego na oddział, zapewne więc wybierzemy dodatkowy zestaw dla uczniów bez orzeczeń w załączniku nr 1.
- W pozycji nr 2 wpisujemy liczbę uczniów dla klas pozostałych jako wzrost liczby uczniów dla wnioskowanej niepełnosprawności w stosunku do roku ubiegłego (dla klas III i VI) oraz w stosunku do dwóch ubiegłych lat w odniesieniu do klas II, V i VII.
- W pozycji nr 3 wpisujemy wzrost liczby uczniów o danej niepełnosprawności w związku z ewentualnym pojawieniem się klas, które wcześniej nie funkcjonowały w szkole. W tym przypadku mamy prawo do powiększenia o jeden zestaw na każdy oddział, przy czym dotyczyć to będzie zasadniczo szkół specjalnych.
- W czwartej pozycji wpisujemy liczbę uczniów, dla których jest potrzeba zakupu zestawów z przyczyn innych niż wzrost liczby uczniów, jeśli nie zakupiono ich w latach poprzednich. Jest to pozycja rzadko używana. Można ją wykorzystać na przykład jeśli w poprzednim roku mieliśmy ucznia o danej niepełnosprawności, a w następnym mamy ucznia o tej samej niepełnosprawności (więc liczba uczniów nie zmienia się), ale istnieje potrzeba innego dostosowania.
Jak widać do tej pory, sposób wypełniania nie różni się wiele od wypełniania załącznika nr 1. Różnica dotyczy oczywiście kwot.
- W przypadku dostosowań i załącznika nr 2, rozporządzenie powołuje pozycję 5, którą wypełniamy, jeśli wcześniej przekazaliśmy zakupiony zestaw innej szkole.
Pozycje od 6 do 15, to pozycje czysto techniczne i polegają na właściwym przemnożeniu liczby uczniów z pozycji 1-5 przez odpowiednie kwoty wnioskowanej dotacji. Opisy w pozycjach 6-15 poprowadzą Państwa przez te operacje arytmetyczne.
Wnioskowanie o zwiększoną dotację na materiały ćwiczeniowe jest tak samo proste jak w załączniku nr 1. Trzeba tylko określić maksymalne kwoty dotacji. Przykład pokazany został we wstępie do artykułu.
W przypadku wnioskowania o refundację środków poniesionych przez szkołę w roku szkolnym 2022/2023, sposób wnioskowania jest nieco rozbudowany w stosunku do tego z załącznika nr 1.

Różnica dotyczy pozycji nr 4 i 5, które nie występują w załączniku nr 1 w podobnej postaci. W tej pozycji wnioskujemy o refundację poniesionych wydatków na zakup zestawów jeśli zakupiliśmy takie zestawy dla uczniów, którzy otrzymali orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego 2022/2023, a środki z wcześniejszej dotacji nie wystarczyły na zakup zestawów i nie udało się takich zestawów pozyskać z innych szkół w trybie przekazania lub wypożyczenia.
Dyrektor przekazuje do organu prowadzącego informacje na załączeniu nr 2 począwszy od 1 kwietnia. Prawo przewiduje przedkładanie tych informacji aż do 10 września, termin ten jednak należy traktować jako aktualizacja informacji uwzgledniająca nie dające się przewidzieć wcześniej zwiększenia liczby uczniów. Jeśli chcemy aby organ prowadzący otrzymał środki w pierwszej dekadzie maja, to dobrze jest taką informację przekazać do końca kwietnia. Jeśli wystarczą nam środki w sierpniu, to możemy złożyć ją do końca czerwca.
Pamiętajmy również, że wykazanych uczniów w załączniku nr 2 nie powtarzamy w załączniku nr 1.
Wnioskowanie dla dzieci z niepełnosprawnościami jest wprawdzie trudniejsze niż dla dzieci bez orzeczeń, ale nie na tyle trudne aby pozostawiać dziecko bez wsparcia dostosowanych podręczników i materiałów.