Javascript is required
Przejdź do treści głównej
header image

Aktywna tablica 2020-2024

Przewodnik dla dyrektora

Trwa ostatni rok rządowego programu „Aktywna tablica”. W ramach tej edycji dostępne dla szkoły są m.in. środki przeznaczone na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów – łącznie z wkładem własnym do placówki może trafić nawet 43 750 zł. Kwotę można w całości zagospodarować u jednego dostawcy. Część szkół podstawowych wciąż może wnioskować o mniejsze środki wyłącznie na zakup interaktywnych monitorów dotykowych. Kto może złożyć wniosek i jakiej wysokości wsparcie otrzyma, a także jakie warunki muszą zostać spełnione przez szkołę – wyjaśniamy w naszym poradniku.

Harmonogram programu Aktywna tablica

Wniosek A czy B, czyli czy i kiedy szkoła może dokonać wyboru?

Rozporządzenie dotyczące programu „Aktywna tablica” precyzyjnie określa o jakiej wysokości środki może wystąpić szkoła podstawowa w tej edycji. Jest to uzależnione od tego, czy szkoła skorzystała już ze wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu, realizowanej w latach 2017-2019. 

Ważne! Skorzystanie ze wsparcia w programie „Aktywna tablica” w latach 2017-2019 nie wyklucza możliwości wnioskowania o środki na specjalne potrzeby edukacyjne.

Ważne! W trakcie trwania programu wsparcie dla danej szkoły jest udzielane jednokrotnie. Oznacza to, że szkoły, które otrzymały wsparcie w roku 2020, nie mogą już ubiegać się o dofinansowanie w latach 2021-2024. 
Warto zatem wnioskować o udzielenie maksymalnej do uzyskania kwoty rządowego wsparcia i wykorzystać ją jak najlepiej.

Aktywna tablica 2024 - nowe wzory wniosków

MEN opublikowano informacje o starcie programu oraz umieszczono nowe wzory wniosków. Szkoły podstawowe, które chcą sfinansować zakup pomocy terapeutycznych, narzędzi terapeutycznych i sprzętu do TIK dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, powinny wypełnić nowy wniosek B. W tegorocznym wniosku zwraca uwagę konieczność uwzględniania uczniów niewidomych, w całej liczbie dzieci ze SPE (punkt 11 części I wniosku B). 

Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśniło również na swojej stronie wątpliwości szkół dotyczące zmiany zawartości wniosków po ich złożeniu. Po zakończeniu kwalifikacji wniosków nie jest możliwa ich zmiana w zakresie rodzaju sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii objętych wnioskiem. MEN dopuszcza możliwość modyfikacji kwot zakupu, traktując kwoty na wniosku jako wstępną kalkulację kosztów.

Jakie środki otrzyma szkoła?

Wzorem poprzedniej edycji programu „Aktywna tablica” dofinansowaniem objęty jest zakup m.in. interaktywnych monitorów dotykowych o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali – w kwocie 14 000 zł, powiększonej o wkład własny w wysokości 20% kosztów realizacji zadania, czyli co najmniej 3500 zł.

Zgodnie z rozporządzeniem maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej, w której uczą się uczniowie ze SPE, z przeznaczeniem na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii wynosi 35 000 zł. Wsparcia finansowego udziela się pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący szkołę wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem. W przypadku wnioskowania o udzielenie wsparcia finansowego w kwocie 35 000 zł wkład własny organu prowadzącego szkołę wynosi co najmniej 8750 zł.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie na zakup narzędzi terapeutycznych?

W drugiej edycji programu, czyli w latach 2021–2024, dofinansowanie mogą otrzymać szkoły podstawowe, do których uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Program podaje szeroką definicję SPE i nie zawęża pojęcia tylko do orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Według rozporządzenia pomoc ma trafić do uczniów z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi, które utrudniają lub uniemożliwiają prawidłowy proces kształcenia.

Ważne! W ubiegłorocznych (2022) wzorach wniosków B wyjaśniono wątpliwości szkół dotyczące zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych. W części I wniosku należy podać osobno liczbę dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz liczbę uczniów dysponujących opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznych. W najnowszych wzorach obowiazujących na rok 2023 wymagana jest również informacja o liczbie uczniów niewidomych w placówce. 

Dla dyrektorów szkół to duża szansa na wyposażenie szkoły w nowoczesne sprzęt, oprogramowanie i pomoce dydaktyczne do pracy z dziećmi, które wymagają specjalistycznego podejścia w kształceniu. Warto skorzystać z rządowego dofinansowania, by zapewnić w swojej szkole właściwą pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Co można kupić w ramach środków na SPE?

Wsparcie finansowe może być udzielone na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii zaburzeń i niepełnosprawności wyszczególnionych precyzyjnie w rządowym rozporządzeniu*:

a. pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii:

  • psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (w tym: ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADD – Attention Deficit Disorder), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią,
  • procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem,
  • dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (AAC – Augmentative and Alternative Communications), w szczególności uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi, porażeniami,
  • dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, 
  • dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w tiret jeden do cztery,
  • z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej,


b. specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, o których mowa w lit. a, wykorzystywanego w TIK,

c. komputer stacjonarny lub laptop, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych, narzędzi do terapii lub oprogramowania, o których mowa odpowiednio w lit. a lub b.

*ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”.

W ofercie wydawnictwa Nowa Era znajdują się pomoce terapeutyczne, nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne spełniające w 100% wymagania rozporządzenia.

Uczniowie ze SPE w 2024 r. – kompendium wiedzy dla dyrektorów

Zapraszamy na webinarium poświęcone przepisom obowiązującym szkoły w obszarze nauczania uczniów ze SPE. 

W programie m.in.
1. Przypomnienie zasad i zmiany w tegorocznej edycji programu Aktywna tablica. 
2. Dotacja podręcznikowa na dzieci z orzeczeniem w szkole ogólnodostępnej, a w szkole specjalnej.
3. Subwencja na organizację kształcenia specjalnego – stawki obowiązujące w 2024 r i aktualne warunki.
4. Nowe plany MEN dotyczące obszaru SPE. 

Webinaria i artykuły