
eduSensus Education Awards 2025
głosowanie SZKOŁA RÓWNYCH SZANS (do 250 uczniów)
Kategoria SZKOŁA RÓWNYCH SZANS DO 250 UCZNIÓW 2025 – głosowanie
Poniżej prezentujemy listę nominowanych zakwalifikowanych do drugiego etapu trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu eduSensus Education Awards w kategorii SZKOŁA RÓWNYCH SZANS DO 250 UCZNIÓW 2025 wraz z przesłanym uzasadnieniem kandydatury. Ze względu na obszerność materiału i w celu zapewnienia czytelności strony dla głosujących, organizator może dokonywać skrótów redakcyjnych opisów i ograniczenia liczby materiałów audio-wizualnych.
Głosowanie online potrwa do 20 października. Każdy głosujący może oddać tylko jeden głos na jednego kandydata w danej kategorii.
Laureatów konkursu poznamy 18 listopada!
Nie zwlekaj – oddaj głos na wybranego przez siebie kandydata w konkursie eduSensus Education Awards w kategorii SZKOŁA RÓWNYCH SZANS DO 250 UCZNIÓW 2025!
Szkoła Podstawowa w Bałdrzychowie
Nade wszystko indywidualizacja podczas działań edukacyjnych w małych grupach, jakie funkcjonują w naszej szkole, pozwala wspierać uczniów w odkrywaniu umiejętności i przyswajaniu wiedzy. W klasach młodszych wprowadzono nowatorskie rozwiązania, takie jak klocki Nemi, nowe pomoce dydaktyczne, gry i quizy oraz dodatkowe zajęcia: kółko plastyczne, zajęcia muzyczno-taneczne czy Omnibus. W starszych klasach organizowane są zajęcia kulinarne, SKS oraz koło przyrodnicze.
Szkoła organizuje również uroczystości i wydarzenia tematyczne: Dzień Tolerancji, Dzień Pozdrowień, Dzień Życzliwości. Uczniowie biorą udział we wszystkich działaniach szkolnych, wycieczkach, dyskotekach i spotkaniach. Klasa II (3 dzieci z orzeczeniami) w tym roku uczestniczyła w międzynarodowym projekcie Active Sister Schools, zajmując w nim I miejsce. Uczniowie angażują się również w akcje, projekty i konkursy ogólnopolskie.
Szkoła Podstawowa w Białce
Szkoła Podstawowa im. 17 Pułku Ułanów Wielkopolskich w Bielawach
W codziennej pracy kierujemy się indywidualnym podejściem do ucznia – dostosowujemy metody nauczania do potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci. Dbamy o to, by każde dziecko miało równe szanse rozwoju, niezależnie od swoich predyspozycji, sytuacji rodzinnej czy pochodzenia. Organizujemy wsparcie specjalistyczne oraz zajęcia rozwijające talenty i wyrównujące szanse edukacyjne.
Nasza szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale również przestrzeń rozwoju emocjonalnego i społecznego. Realizujemy liczne programy wychowawcze i profilaktyczne, wspieramy uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za siebie i innych. Współpracujemy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, tworząc silną wspólnotę, w której każdy głos ma znaczenie.
Zespół Szkół im. Powstańców Wielkopolskich w Brennie
Szkoła uwzględnia indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów, w tym uczniów ze SPE i zdolnych, oferując zajęcia wyrównawcze, rewalidacyjne, logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne oraz konsultacje psychologiczne i pedagogiczne. Tworzy środowisko, w którym każdy uczeń może rozwijać potencjał edukacyjny, emocjonalny i społeczny poprzez koła zainteresowań, projekty, warsztaty, zajęcia integracyjne i wyjazdy edukacyjne.
Działania integracyjne obejmują gry zespołowe, wycieczki, wyjścia kulturalne, udział w koncertach, warsztatach, projektach międzyszkolnych i międzynarodowych. Szkoła wspiera rozwój kompetencji społecznych, obywatelskich i emocjonalnych, uczy empatii, asertywności, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów i pozytywnej komunikacji. Nauczyciele i specjaliści systematycznie współpracują z rodzicami, dostosowując metody nauczania i wymagania edukacyjne do różnorodnych potrzeb uczniów.
Szkoła tworzy bezpieczne, przyjazne i otwarte środowisko, w którym każdy jest akceptowany, doceniany, zauważany i ma realną szansę na wszechstronny rozwój osobisty, społeczny i edukacyjny.
Szkoła Podstawowa w Czestkowie
Szkoła jest dobrze wyposażona i dostosowana do potrzeb wszystkich uczniów: nowoczesne, dobrze oświetlone i ogrzewane sale lekcyjne, dostęp do sal specjalistycznych (informatyczna, językowa, chemiczna, sensoryczna), biblioteka z aktualnym księgozbiorem i e-zasobami oraz strefy odpoczynku i rekreacji (świetlica, boiska, nowoczesny plac zabaw także dla uczniów z niepełnosprawnościami).
Szkoła przeciwdziała wykluczeniu społecznemu i promuje integrację, organizując zajęcia integracyjne i warsztaty budujące empatię, współpracę i szacunek. Współpracuje z lokalnymi instytucjami (MOPS, poradnie), wspierając rodziny w trudnej sytuacji. Jest w pełni inkluzyjna — dostępna architektonicznie (podjazdy, toalety dla osób z niepełnosprawnościami), oferuje pomoc nauczyciela współorganizującego naukę, zajęcia rewalidacyjne i terapeutyczne (logopedia, integracja sensoryczna, terapia pedagogiczna) oraz szkolenia kadry z zakresu pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE).
ZSS im. Ambasadorów Praw Człowieka nr 14 w Gorzowie Wlkp.
Zespół Szkół Specjalnych to miejsce, w którym równość, szacunek i akceptacja są fundamentem codziennego życia szkolnego. Tworzymy przestrzeń przyjazną wszystkim uczniom, gdzie każdy rozwija swój potencjał w poczuciu bezpieczeństwa i wsparcia.
Prowadzimy edukację z poszanowaniem różnorodności kulturowej i narodowej, obejmując opieką m.in. uczniów pochodzenia romskiego i ukraińskiego. Każdemu dziecku oferujemy edukację „szytą na miarę”, dopasowaną do potrzeb, możliwości i zainteresowań. Stawiamy na naukę przez doświadczenie i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.
Uczniowie biorą udział w licznych projektach lokalnych, regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych: Erasmus+ – rozwój kompetencji i współpraca z rówieśnikami z Europy; zawody sportowe i szkolna sekcja sportowa we współpracy z lokalnymi klubami; działalność społeczna – harcerstwo, PCK, wolontariat w hospicjum, DPS i schronisku dla zwierząt; innowacyjne akcje i projekty: „Cooltura bez barier”, „Każdy inny – wszyscy równi”, „Szkolna Ławka Przyjaciółki”.
Ważnym obszarem jest edukacja włączająca we współpracy ze szkołami ogólnodostępnymi. Zespół Szkół Specjalnych to nie tylko miejsce nauki – to przestrzeń, w której każdy uczeń może poczuć się ważny, potrzebny i doceniony. Nasza misja to wychowanie młodych ludzi w duchu szacunku, tolerancji i otwartości na świat.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Inowrocławiu
Pierwszy budynek przeznaczony jest dla dzieci z głębszymi zaburzeniami, które wymagają nauki w małolicznych klasach (2–3 osoby) i spokojnego, wyciszonego środowiska. Nauczyciele skupiają się tam na rozwijaniu podstawowych funkcji społecznych oraz budowaniu bezpiecznej, przyjaznej atmosfery. Dzięki indywidualnemu podejściu dzieci doskonale się adaptują i z powodzeniem uczestniczą w wielu ciekawych przedsięwzięciach.
Drugi budynek gromadzi pozostałych uczniów – zarówno tych bez orzeczeń, jak i wysoko funkcjonujących. Realizowany jest tu standardowy program nauczania, wzbogacony o liczne akcje, projekty (również międzynarodowe) oraz inicjatywy wspierające rozwój. Nauczyciele koncentrują się na indywidualnych predyspozycjach i potencjale każdego dziecka.
Szkoła dysponuje nowoczesnym zapleczem technologicznym, które wykorzystywane jest w codziennej pracy dydaktycznej. Poza lekcjami organizowane są terapie oraz zajęcia pozalekcyjne – zarówno rozwijające zainteresowania, jak i wspomagające naukę.
Co szczególnie istotne – żaden uczeń nie czuje się wykluczony. Wszyscy współpracują ze sobą, nie mają problemów z odmiennością zachowań kolegów i koleżanek, a wręcz sami sobie pomagają. Nauczyciele mają niesamowicie ciepłe podejście i nawet w sytuacjach skrajnych zachowują cierpliwość i wyrozumiałość w rozwiazywaniu problemu
To wyjątkowa placówka – choć prywatna, oferuje bezpłatną naukę, terapie i zajęcia dodatkowe. Jako rodzic mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć: chciałbym, aby takich szkół było więcej.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Jagodniku
Dysponujemy nową, pełnowymiarową halą sportową i organizujemy wyjazdy na basen. Realizujemy wiele projektów edukacyjnych, m.in. Program dla szkół, Laboratoria Przyszłości, Mały Mistrz, Lekcja z Mistrzem oraz inne granty. Jesteśmy otwarci i tolerancyjni, wdrażamy nowoczesne technologie i dbamy o dobry wizerunek placówki. Zapraszamy dzieci i ich rodziców — nie pożałujecie!
Społeczna SP Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Kluczborku
Szkoła dostosowuje program nauczania do możliwości uczniów, m.in. dzięki sprzętom z Laboratoriów Przyszłości – maszynom do szycia, lutownicom, Lego Education i zajęciom Kodowanie na dywanie, rozwijającym kreatywność i umiejętności techniczne. Wspierany jest rozwój edukacyjny, emocjonalny i społeczny uczniów. Realizowane są projekty społeczne, np. zbiórka książek dla dzieci z Madagaskaru, uczące empatii i otwartości.
Atmosfera szkoły opiera się na wzajemnym wsparciu, współpracy z rodzicami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Nauczyciele nieustannie podnoszą kompetencje, szczególnie w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach i w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w edukacji.
Szkoła Podstawowa im. Flagi Polski w Kobułtach
Szkoła Podstawowa im. Ojca Św. Jana Pawła II w Krównikach
Publiczna Szkoła Podstawowa Galileo w Lublinie
Aktywne działania szkoły obejmują m.in.: międzynarodowy projekt eTwinning „Living Values Education” nagrodzony Krajową i Europejską Odznaką Jakości; obchody Światowego Dnia Zespołu Downa, Światowego Dnia Walki z Depresją i Dnia Wcześniaka; warsztaty ze studentami z Zimbabwe, Malezji, Egiptu; oraz Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF 2024.
Szkoła ma oddziały przygotowawcze dla uczniów z Ukrainy, którzy są częścią „Edukacyjnej Galaktyki Galileo”, co daje wszystkim lekcję tolerancji. Ważne jest, aby tolerancja nie była tylko w słowniku pod literką „t”. Każda inicjatywa opiera się na szacunku dla różnorodności. Uczniowie czują się bezpiecznie, mają świadomość wzajemnych różnic. Edukacja jest dostosowana do potrzeb uczniów poprzez zajęcia wyrównawcze, konsultacje logopedyczne i wsparcie psychopedagogiczne. Potencjał dzieci uzdolnionych rozwijany jest w klubach i kołach tematycznych, w tym w pierwszych w województwie klasach sportowych o profilu szachowym. Moja córka jest w takiej klasie i tu dzieje się magia.
Rozwój uczniów wspierają treningi umiejętności społecznych, radzenia ze stresem i emocjami oraz projekty wolontariackie. To miejsce, gdzie każdy uczeń jest zauważony, akceptowany i wspierany. My Rodzice również!
Szkoła Podstawowa "Master's Academy" w Lwówku Śląskim
W klasach łączymy różne style uczenia się i potrzeby rozwojowe – prowadzimy diagnozy umiejętności i predyspozycji, a program dydaktyczny dostosowujemy do indywidualnego tempa i sposobu pracy uczniów. Wspieramy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wrażliwe, doświadczające trudności – zapewniamy małe grupy, edukację w relacji oraz dostęp do specjalistów, m.in. logopedy, psychologa, terapeuty SI.
Atmosfera w szkole sprzyja swobodnemu wyrażaniu siebie – dzieci mają przestrzeń do zadawania pytań, dzielenia się emocjami i współdecydowania o procesie nauki. Wierzymy, że edukacja to nie tylko wiedza, ale również rozwój emocjonalny, społeczny i osobisty. Nasze działania pokazują, że szkoła może być miejscem autentycznej równości i docenienia wśród uczniów i personelu.
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Łukomiu
Działamy kompleksowo – od edukacji o bezpieczeństwie w sieci, przez warsztaty profilaktyczne i spotkania z policją, po projekty kulturalne i charytatywne. Współpracujemy z instytucjami lokalnymi, rodzicami i mieszkańcami, angażując całą społeczność, m.in. w gminne jasełka czy Dzień Rodziny.
Nasza kadra, wspierana przez otwartą i zaangażowaną dyrektor, stale podnosi kwalifikacje, wdraża nowoczesne terapie i metody pracy, dbając o indywidualne potrzeby uczniów. Aktywnie korzystamy z nowych technologii – od robotów edukacyjnych po interaktywne platformy, Neon, generatory testów i e-booki – aktualizując zaplecze dydaktyczne i ucząc bezpiecznego, twórczego korzystania z mediów cyfrowych.
Łączymy naukę z pasją i wychowanie z troską, tworząc szkołę, w której każdy uczeń znajduje swoje miejsce i rozwija talenty.
Szkoła Podstawowa im. Papieża Jana Pawła II w Moniatyczach
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Natolinie
Nasi nauczyciele to pasjonaci, którzy są doskonale przygotowani do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Systematycznie biorą udział w wielu szkoleniach, po to aby efektywniej odpowiadać na potrzeby uczniów. Dbają o to, by każde dziecko rozwijało się we własnym tempie, stosują aktywizujące metody i formy pracy: projekty edukacyjne, WebQuesty, grywalizację czy metodę myślącej klasy. Współpracując z wieloma instytucjami – poradnią psychologiczno-pedagogiczną, MSCDN Wydział w Radomiu, schroniskiem dla bezdomnych zwierząt czy Teatrem Wielkim – Operą Narodową – dbamy o wszechstronny rozwój uczniów i kształtujemy postawy proobywatelskie i prospołeczne. Dając im tak wiele narzędzi i możliwości, sprawiamy, że stają się odpowiedzialnymi i empatycznymi ludźmi. U nas każdy czuje się ważny.
Zapraszamy Państwa do obejrzenia naszych działań w studio nagrań MSCDN w Radomiu oraz w szkole: Neuroróżnorodność / Różne umysły, jedna siła
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Piotra Danysza w Oszczywilku
Wspólne wyjścia, gry i projekty pomagają uczniom lepiej się poznać, zintegrować i budować pozytywne relacje. Nauczyciele i personel okazują szacunek każdemu uczniowi, a uczniowie odwzajemniają go wobec kadry. Spory rozwiązywane są konstruktywnie, z poszanowaniem drugiej osoby.
Dostosowujemy program nauczania i środowisko szkolne do potrzeb uczniów, oferując indywidualne podejście, wsparcie specjalistów i elastyczne rozwiązania edukacyjne. Tworzymy warunki do nauki, rozwoju osobistego i budowania pewności siebie, wspierając również rozwój emocjonalny i społeczny. Organizujemy zajęcia, warsztaty i inicjatywy, które pomagają uczniom radzić sobie z emocjami, nawiązywać relacje i rozwijać talenty.

Szkoła Podstawowa w Podlesiu
Placówka wygrała nową pracownię komputerową w konkursie „Szkoła Międzypokoleniowa”, doceniona m.in. za budowanie środowiska opartego na tolerancji. Wspólnie z Kołem Gospodyń Wiejskich wydano ebooka o lokalnej tożsamości. Regularnie prowadzone są warsztaty i kampanie profilaktyczne wspierające rodziny i przeciwdziałające wykluczeniu.
Szkoła dostosowuje program nauczania, środowisko oraz projekty do indywidualnych potrzeb uczniów. W bieżącym roku zrealizowano działania w ramach grantu Fundacji Orlen „ekoCzynni”: zajęcia terapeutyczno-edukacyjne z alpakami, zajęcia z zielarstwa, ekologii, kulinarne w duchu zero waste oraz stolarskie – powstały budki lęgowe i karmniki dla ptaków i owadów. Każde dziecko ma tu przestrzeń, by odnaleźć swoją rolę i głos w zespole.
Uczniowie zdobywają nagrody w konkursach zespołowych i indywidualnych na poziomie gminy, powiatu, województwa i kraju. Dzięki stworzonym warunkom angażują się spontanicznie w kolejne projekty. Nawet w dniu zakończenia roku szkolnego jedna z klas zdobyła tytuł laureata w ogólnopolskim konkursie „Energia z rolnictwa”, wykonując pracę zespołowo i zgodnie z predyspozycjami poszczególnych uczniów.
Szkoła Podstawowa im. Michała Lengowskiego w Rudzienicach
Szkoła realizuje program profilaktyczno-wychowawczy oraz inne programy profilaktyczne, które uczą poszanowania praw innych osób, przeciwdziałają dyskryminacji i przemocy oraz promują empatię.
Wszyscy uczniowie, niezależnie od płci, pochodzenia, religii, orientacji czy sytuacji rodzinnej, są traktowani z szacunkiem i mają równe szanse uczestniczenia w życiu szkolnym.
Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele biorą udział w szkoleniach dotyczących praw człowieka, równości płci i przeciwdziałania stereotypom. Organizowane są wydarzenia tematyczne, takie jak Dzień Tolerancji czy Dzień Praw Dziecka, które są okazją do rozmów i działań na rzecz budowania otwartości i akceptacji.
Szkoła współpracuje z fundacjami i stowarzyszeniami wspierającymi ideę różnorodności i przeciwdziałającymi wykluczeniu, m.in. Amnesty International.
Uczniowie mogą aktywnie promować postawy otwartości i wspólnoty poprzez kampanie społeczne i działania integracyjne.
Mają dostęp do pedagoga, psychologa, doradcy zawodowego i innych specjalistów.
Nauczyciele dostosowują metody pracy i tempo nauki do możliwości uczniów, tworząc np. indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET).
Szkoła zapewnia odpowiednie warunki nauki i specjalistyczne pomoce dydaktyczne dla uczniów z SPE.
Organizowane są zajęcia rozwijające zainteresowania – szkoła oferuje koła zainteresowań, projekty edukacyjne, konkursy i wyjazdy edukacyjne.
W zakresie rozwoju kompetencji społecznych prowadzone są zajęcia i projekty rozwijające umiejętności pracy zespołowej, komunikacji i rozwiązywania konfliktów.
Uczniowie są wspierani w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, poznają swoje mocne strony i talenty.
Szkoła Podstawowa w Ryczowie
Szkoła Podstawowa w Siedlcu Dużym
W ostatnim roku otwarto nową salę terapeutyczną, wyposażoną w bogaty zestaw pomocy wspierających rozwój dzieci, w tym okulary VR, Magiczny Dywan oraz robota EMYS do nauki języka angielskiego. Szkoła stawia na edukację włączającą, budując atmosferę zrozumienia, szacunku i akceptacji różnorodności.
Uczniowie uczą się nie tylko w klasach – placówka realizuje także edukację outdoorową, prowadząc zajęcia w terenie, ogrodzie i Ekopracowni pod chmurką. To nauka przez doświadczanie, kontakt z przyrodą i rozwój w zgodzie z naturą.
Istotnym elementem pracy są działania wspierające dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz realizacja projektów takich jak „Kolorowe Emocje” i „Szyciaki”, rozwijających kompetencje społeczne, emocjonalne i manualne.
Szkoła nieustannie inwestuje w rozwój przestrzeni edukacyjnej – uczniowie korzystają z nowoczesnej Zielonej Pracowni, a nauczyciele poszukują coraz skuteczniejszych narzędzi i metod pracy.
Szkoła w Siedlcu Dużym to miejsce, gdzie technologia, troska i natura wspólnie tworzą przestrzeń do wszechstronnego rozwoju każdego dziecka.
Szkoła Podstawowa im. Wisławy Szymborskiej w Sieńcu
Uczniowie o specjalnych potrzebach są objęci szczególną opieką – organizowane są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz rozwijające zainteresowania, z metodami dostosowanymi do ich możliwości. Pracownicy szkoły szanują różnorodność dzieci i uczą je empatii oraz szacunku wobec osób chorych i potrzebujących wsparcia.
Szkoła kształtuje właściwe postawy społeczne, dążąc do akceptacji wszystkich uczniów przez rówieśników, i zachęca nawet wycofane lub zbuntowane dzieci do aktywności. Pracownicy swoim przykładem promują szacunek i akceptację dla każdego człowieka, niezależnie od wieku, wyglądu czy zasług.
W szkole realizowane są liczne akcje społeczne, m.in.:
„Idą święta, nie o SMS-ie, lecz o kartce pamiętaj” – uczniowie odwiedzali podopiecznych Domu Pomocy Społecznej w Skrzynnie, przekazując własnoręcznie napisane kartki świąteczne; udział podopiecznych DPS-u w koncercie kolęd organizowanym przez szkołę; gościnny występ uczniów na spotkaniu świąteczno-wigilijnym dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami organizowanym przez Fundację Dla Zdrowia; udział w projekcie „Szkoła międzypokoleniowa” wspierającym integrację pokoleń i cyfrowe kompetencje seniorów; udział w Talent Show „Przez Niebieskie Okulary” z okazji Miesiąca Świadomości Autyzmu; spotkanie z paraolimpijczykiem Jackiem Przebierałą, który motywował uczniów do rozwijania pasji i spełniania marzeń, co jest możliwe mimo trudności i niepełnosprawności.
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie
Realizujemy zajęcia specjalistyczne: logopedyczne, rewalidacyjne oraz korekcyjno-kompensacyjne. Urozmaicamy ofertę o zajęcia rozwijające talenty: kółka teatralne, szachowe, sportowe, matematyczne i plastyczne. W życiu szkoły bardzo aktywni są nauczyciele-specjaliści: psycholog, pedagog i pedagog specjalny.
Szkoła Podstawowa ATENA w Sosnowcu
Szkoła dostosowuje program i metody pracy do indywidualnych potrzeb uczniów. Dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego są objęte wsparciem pedagoga specjalnego, psychologa i logopedy. Tworzone są indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET), które określają cele i metody pracy z każdym uczniem. W ramach zajęć wyrównawczych lub kółek zainteresowań uczniowie rozwijają swoje talenty lub nadrobiają zaległości.
Szkoła wspiera wszechstronny rozwój uczniów – edukacyjny, osobisty, emocjonalny i społeczny. Program nauczania jest na bieżąco monitorowany, aby przygotowywać uczniów do dalszej nauki. Rozwój osobisty i emocjonalny wspierany jest poprzez regularne godziny wychowawcze, omawiające dojrzewanie, zdrowie psychiczne i relacje rówieśnicze. Szkoła dba również o rozwój społeczny, zachęcając uczniów do angażowania się w działania samorządu uczniowskiego, wolontariatu czy innych inicjatyw społecznych. Ważną rolę odgrywa też ścisła współpraca z rodzicami, którzy są na bieżąco informowani o postępach i ewentualnych trudnościach ich dzieci.
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Suchorzu
W codziennej pracy dostrzegamy indywidualne potrzeby uczniów – dostosowujemy metody nauczania, oceniania i tempo pracy. Opracowywane są IPET-y, WOPFU, a uczniowie mogą liczyć na wsparcie specjalistów: pedagoga, psychologa czy logopedy. Staramy się wspierać uczniów kompleksowo – zarówno w rozwoju edukacyjnym, jak i emocjonalnym czy społecznym.
Dyrektor szkoły prowadzi zajęcia z treningu zastosowania agresji (ART). Na tych warsztatach uczniowie mogą zrozumieć mechanizmy powstawania złości oraz rozwijać strategie radzenia sobie z tym uczuciem, a na treningu wnioskowania moralnego doskonalone są umiejętności podejmowania decyzji w oparciu o wartości moralne.
Szkoła, mimo działania w środowisku wiejskim, konsekwentnie przełamuje stereotypy, udowadniając, że miejsce zamieszkania nie determinuje jakości edukacji ani podejścia do ucznia. W codziennej pracy stawiamy na równość szans, wysoki standard nauczania i zaangażowanie w rozwój każdego dziecka.
Prywatna Szkoła Podstawowa ICO w Tomaszowie Lubelskim
Szkoła przeciwdziała dyskryminacji, wdrażając program wychowawczo-profilaktyczny oparty na równości i szacunku. Reaguje na przejawy nietolerancji poprzez mediacje rówieśnicze i indywidualne rozmowy. Codzienne działania wychowawcze i edukacyjne promują tolerancję i akceptację.
Program nauczania dostosowany jest do indywidualnych potrzeb uczniów – szkoła oferuje zajęcia wyrównawcze, terapię pedagogiczną, logopedyczną oraz zajęcia integracji sensorycznej. Nauczyciele współpracują z terapeutami i specjalistami, zapewniając uczniom ze SPE realne wsparcie.
Rozwój uczniów wspierany jest także przez koła zainteresowań, projekty wolontariackie i inicjatywy rozwijające kompetencje społeczne. Szkoła tworzy bezpieczną, przyjazną przestrzeń, w której każdy uczeń czuje się akceptowany, wspierany i może rozwijać swój potencjał.
Eduventura Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Warszawie
Niepubliczna SP nr 38 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie
Szkoła Dialogu Kultur Etz Chaim we Wrocławiu
Każdy uczeń traktowany jest indywidualnie, a komunikacja między uczniami, nauczycielami i rodzicami wspiera rozwiązywanie trudnych sytuacji i konfliktów poprzez dialog i mediację, nie kary. Szkoła sprzeciwia się wszelkiej dyskryminacji ze względu na religię, pochodzenie, płeć, orientację czy status społeczny, wdrażając równość w codziennych działaniach i wydarzeniach.
Organizujemy dni kultury, warsztaty antydyskryminacyjne, projekty społeczne i artystyczne, które uczą wartości różnorodności. Wspólnota szkolna opiera się na zasadach wzajemnego szacunku, przestrzeganych przez uczniów, nauczycieli i administrację.
Szkoła indywidualizuje nauczanie – dzieci z trudnościami otrzymują wsparcie pedagogiczne, psychologiczne i logopedyczne, a uczniowie zdolni rozwijają pasje i uczestniczą w projektach wykraczających poza podstawę programową. Program uwzględnia edukację międzykulturową i wychowanie obywatelskie.
Etz Chaim tworzy przyjazne, bezpieczne środowisko, w którym uczniowie czują się akceptowani. Nauczyciele budują relacje oparte na dialogu i zaufaniu, wspierają rozwój emocjonalny i społeczny, uczą empatii, odpowiedzialności i radzenia sobie z trudnościami. Szkoła prowadzi także działania na rzecz inkluzji społecznej, integrując dzieci z różnych środowisk (poprzez bardzo częste wyjścia poza szkołę, wyjazdy na krótsze i dłuższe wycieczki szkolne, wolontariat). Dzięki temu szkoła wychowuje świadomych, otwartych i empatycznych ludzi gotowych do życia w zróżnicowanym świecie.nia:
Szkoła Podstawowa im. ks. kard. S. Wyszyńskiego we Wróbliku Szlacheckim
Szkoła organizuje liczne działania służące budowaniu otwartości i zrozumienia dla odmienności: Międzynarodowy Dzień Tolerancji, Dzień Świadomości Autyzmu, Dzień Zespołu Downa czy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. To okazje do spotkań, prelekcji i aktywności uczniów, które kształtują postawy wolne od uprzedzeń.
Szkoła posiada bogate zaplecze specjalistyczne – gabinet pedagoga i psychologa, salę doświadczania światła oraz magiczny dywan, wykorzystywany w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Działa tu zespół wykwalifikowanych specjalistów, którzy wspólnie dostosowują metody pracy, wymagania i otoczenie do możliwości uczniów. Tradycyjne dzwonki zastąpiono spokojnymi melodiami, ograniczającymi nadmiar bodźców u uczniów z nadwrażliwością sensoryczną.
Szkoła oferuje liczne formy wsparcia emocjonalnego i społecznego, w tym prelekcje, zajęcia profilaktyczne, warsztaty rozwoju osobistego oraz aktywności rozwijające zainteresowania (np. gazetki tematyczne, konkursy, „muzyczne piątki”, akcje charytatywne, Dzień bez podręcznika). Działania te sprzyjają wzmacnianiu poczucia własnej wartości, odpowiedzialności i współpracy. Edukacja włączająca jest tu codzienną praktyką, nie tylko ideą.
Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa Smart School w Zakręcie
Co roku realizujemy szkolny projekt angażujący całą społeczność, w trakcie którego każda klasa przygotowuje materiały tematyczne w różnych formach — rysunki, scenki, wykresy, piosenki — i dzieli się nimi z innymi klasami. Organizujemy również dni tematyczne, kiermasze i pikniki szkolne, w które uczniowie angażują się, przygotowując jedzenie, dekoracje oraz prezentacje, współpracując przy tym z rodzicami.
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bł. Franciszki Siedliskiej w Żdżarach
- Podejmuje działania na rzecz promowania równości i szacunku wśród uczniów oraz personelu.
- Propaguje tolerancję i akceptację, tworząc atmosferę wolną od dyskryminacji i przejawów nietolerancji.
- Dba o indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów, dostosowując program nauczania oraz środowisko szkolne do ich różnorodności.
- Wspiera wszechstronny rozwój uczniów – edukacyjny, osobisty, emocjonalny i społeczny.