Javascript is required
Przejdź do treści głównej
header image

eduSensus Education Awards 2025

głosowanie SZKOŁA RÓWNYCH SZANS (250 uczniów +)

Kategoria SZKOŁA RÓWNYCH SZANS PONAD 250 UCZNIÓW 2025 – głosowanie

Poniżej prezentujemy listę nominowanych zakwalifikowanych do drugiego etapu trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu eduSensus Education Awards w kategorii SZKOŁA RÓWNYCH SZANS PONAD 250 UCZNIÓW 2025 wraz z przesłanym uzasadnieniem kandydatury. Ze względu na obszerność materiału i w celu zapewnienia czytelności strony dla głosujących, organizator może dokonywać skrótów redakcyjnych opisów i ograniczenia liczby materiałów audio-wizualnych.

Głosowanie online potrwa do 20 października. Każdy głosujący może oddać tylko jeden głos na jednego kandydata w danej kategorii.

Laureatów konkursu poznamy 18 listopada!

Nie zwlekaj – oddaj głos na wybranego przez siebie kandydata w konkursie eduSensus Education Awards w kategorii SZKOŁA RÓWNYCH SZANS PONAD 250 UCZNIÓW 2025!  

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Gdańsku

Uzasadnienie kandydatury: 
Wierzymy, że każdy uczeń ma prawo do pełnego uczestnictwa w życiu edukacyjnym i społecznym, a naszą misją jest stworzenie takich warunków, by to było możliwe. Chcemy, aby każdy czuł się częścią zespołu. Szkoła zatrudnia pedagoga specjalnego, psychologa oraz specjalistów terapii pedagogicznej i logopedycznej, którzy systematycznie pracują z dziećmi wymagającymi szczególnego wsparcia. Uczniowie mają dostęp do indywidualnych planów wsparcia, a nauczyciele są regularnie szkoleni z zakresu rozpoznawania i reagowania na różnorodne potrzeby edukacyjne i emocjonalne dzieci. Program wychowawczo-profilaktyczny promuje kulturę szkoły opartą na wzajemnym szacunku, otwartości i zrozumieniu. Organizujemy zajęcia integracyjne, warsztaty dla klas dotyczące empatii, różnorodności i współpracy. Angażujemy uczniów z niepełnosprawnościami w życie klasy i szkoły – od zajęć dydaktycznych, przez wydarzenia artystyczne i sportowe, aż po samorząd uczniowski. Współpracujemy z organizacjami zewnętrznymi, m.in. z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Nasza szkoła stale inwestuje w rozwój przestrzeni przyjaznej uczniom z różnymi potrzebami – posiadamy m.in. ciche strefy relaksu oraz przestrzenie do nauki indywidualnej. Technologia odgrywa kluczową rolę w procesie nauczania – korzystamy z tablic interaktywnych, tabletów edukacyjnych. Nasza szkoła to miejsce, gdzie różnorodność nie jest wyzwaniem, lecz siłą.

zaglosuj szkola.png

Katolicka Szkoła Podstawowa im. Maryi z Nazaretu w Kielcach

Uzasadnienie kandydatury:
W relacjach między uczniami i nauczycielami promowane są postawy oparte na wzajemnym zrozumieniu, dialogu i poszanowaniu godności każdego człowieka. Szkoła aktywnie wspiera tolerancję i akceptację, tworząc atmosferę wolną od dyskryminacji ze względu na pochodzenie, wyznanie, płeć, orientację, niepełnosprawność czy status społeczno-ekonomiczny. Obchodzone są dni tematyczne, takie jak Międzynarodowy Dzień Tolerancji czy Dzień Praw Dziecka. Uczniowie angażują się w projekty edukacyjne i społeczne, które uczą otwartości i szacunku dla różnorodności. Szkoła odpowiada na indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów, dostosowując program nauczania oraz środowisko do ich możliwości i zainteresowań. Nauczyciele stosują zróżnicowane metody pracy i indywidualizują proces nauczania. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W trosce o ich rozwój edukacyjny oferowany jest bogaty program zajęć dodatkowych, kół zainteresowań, projektów i konkursów. Uczniowie mają także dostęp do wsparcia pedagogicznego i psychologicznego, które pomaga im w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych i emocjonalnych.

zaglosuj szkola.png

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Koronowie

Uzasadnienie kandydatury: 
Szkoła podejmuje działania w celu promowania równości i szacunku wśród uczniów oraz personelu poprzez realizację licznych projektów, akcji, zajęć oraz dostępnych w szkole dokumentów (program wychowawczo-profilaktyczny, SDM, plan pracy szkoły), które uczą równości, szacunku i tolerancji.
W szkole uwzględniane są indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów poprzez realizację wszystkich potrzeb i oczekiwań na podstawie uzyskanej dokumentacji, obserwacji oraz analizy – realizacja działań z zakresu PPP, indywidualne programy dla uczniów zdolnych, indywidualizacja pracy na lekcji itp.
Wspierając rozwój uczniów, organizujemy liczne konkursy, zawody i imprezy umożliwiające udział wszystkim zainteresowanym, prowadzimy zajęcia rozwijające i wyrównujące szanse, nagradzamy i promujemy uczniów w środowisku lokalnym, umożliwiamy rozwój talentów poza szkołą, współpracujemy z licznymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz uczniów, umożliwiamy firmom zewnętrznym realizację zajęć na terenie szkoły oraz organizujemy wyjazdy do instytucji kulturalnych, wycieczki itp.

zaglosuj szkola.png

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Uzasadnienie kandydatury:
SP1 jest samorządowa, ogólnodostępna. Wśród 338 uczniów 4 posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wielu to uczniowie o SPE, 29 pochodzi z Ukrainy; są też inni obcokrajowcy. Dla uczniów o SPE organizujemy pomoc w formie dodatkowych zajęć z wykorzystaniem specjalistycznych pomocy dydaktycznych, indywidualizacji pracy, pomocy koleżeńskiej i wolontariuszy. Prowadzimy lekcje o różnorodności kulturowej, czytamy książki o inności i przyjaźni. Stworzyliśmy Kąciki Empatii – miejsce, gdzie dzieci mogą rozmawiać o swoich uczuciach, doświadczeniach i problemach. Są też kąciki wyciszenia i relaksu na korytarzach oraz w gabinetach specjalistów. Programy profilaktyczne: Godzina dla Młodych Głów, Kot w tarapatach, Nie taki psychiatra straszny, Budowanie poprawnych relacji, Rajd po fach, Skok w kompetencje, Akademia Przyszłości, O redukcji stresu. Prężnie działały Szkolny Klub Wolontariatu i SU. Liczne kreatywne działania angażujące wszystkich uczniów: Gala Jubileuszowa, Dni Języka Angielskiego i Frankofonii, Przywitanie Wiosny na rowerach, Korowód Wiosenny, Turniej Szachowy, Popołudnia Teatralno-Poetyckie, Dzień Naukowca, Lekcje Śpiewania, Najgłośniejszy Koncert Świata, spotkania autorskie z pisarzami, działania klasowe. Inicjatywy SU: konkurs na najbardziej aktywną klasę, „Weź ze sobą do szkoły pluszaka”, dni: postaci z bajki, ulubionej książki, Świętego Mikołaja. Przeprowadzono zbiórkę karmy dla zwierząt. Przez cały rok szkolny trwała akcja „Szczęśliwy numerek”. Dzieci projektowały plakaty promujące życzliwość. Organizowano wspólne wyjazdy, zabawy integrujące, gry zespołowe, które wymagają współpracy i uwzględniania innych.

zaglosuj szkola.png

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Józefa Piłsudskiego w Otwocku

Uzasadnienie kandydatury:
Szkoła podejmuje liczne działania promujące równość i szacunek wśród uczniów oraz personelu. Realizuje zajęcia wychowawcze i projekty edukacyjne, takie jak Dzień Tolerancji, akcja MiśBezpieczniś, Klub Przeciwników Przemocy czy projekt „Zdążyć z pomocą – chwila z pedagogiem”, które kształtują świadomość społeczną oraz promują tolerancję i akceptację różnorodności kulturowej, światopoglądowej i społecznej. Placówka dostosowuje metody nauczania, formy oceniania oraz środowisko edukacyjne do indywidualnych potrzeb uczniów, zapewniając wsparcie pedagogiczne, psychologiczne i specjalistyczne. Organizuje zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalne i społeczne, wspierając ich rozwój osobisty. Szkoła tworzy przestrzeń przyjazną wszystkim uczniom, także dzieciom neuroatypowym, oferując specjalny kącik wyciszenia do odpoczynku i redukcji napięcia oraz kabinę akustyczną, umożliwiającą izolację od bodźców zewnętrznych, co jest szczególnie ważne dla uczniów z nadwrażliwością sensoryczną.

zaglosuj szkola.png

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przystajni

Uzasadnienie kandydatury: 
W naszej szkole równość, szacunek i akceptacja stanowią fundament codziennej pracy. Tworzymy atmosferę wolną od dyskryminacji, w której każdy uczeń i każda uczennica czuje się bezpiecznie i ma prawo do własnej tożsamości. Poprzez rozmowy, projekty edukacyjne oraz działania profilaktyczne promujemy tolerancję, empatię i otwartość na różnorodność kulturową, językową i światopoglądową.

Dbamy o indywidualne potrzeby edukacyjne, dostosowując metody i tempo pracy do możliwości uczniów. Wspieramy zarówno osoby z trudnościami w nauce, jak i szczególnie uzdolnione, a w przypadku uczniów z zagranicy zapewniamy dodatkowe wsparcie językowe i integracyjne. Środowisko szkolne dostosowujemy tak, aby było przyjazne i dostępne dla każdego – przykładem jest stworzenie pokoju wyciszeń czy wprowadzanie rozwiązań cyfrowych ułatwiających naukę.

Rozwój uczniów traktujemy całościowo – obok wyników w nauce stawiamy na kształtowanie umiejętności społecznych, odporności psychicznej i poczucia sprawczości. Włączamy młodych ludzi w życie szkoły, zachęcamy do pracy projektowej i angażujemy w inicjatywy na rzecz społeczności. Dzięki temu uczą się współpracy, odpowiedzialności i otwartości na drugiego człowieka, co realnie wpływa na kształtowanie postaw prospołecznych.

zaglosuj szkola.png

Szkoła Podstawowa nr 21 im. Biskupa Wilhelma Pluty w Rudzie Śląskiej

Uzasadnienie kandydatury: 

Nasi nauczyciele byli pomysłodawcami i organizatorami Międzyszkolnego Konkursu Savoir-vivre dla osób z niepełnosprawnościami, którego celami są:

  • uwrażliwienie dzieci na problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami,
  • przybliżenie uczniom idei integracji osób z niepełnosprawnościami,
  • zwrócenie uwagi na trudności, jakie w codziennym funkcjonowaniu mogą napotykać osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności,
  • promowanie właściwych zachowań wobec osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach codziennych,
  • wykorzystanie wiedzy i umiejętności dotyczących savoir-vivre’u wobec osób z niepełnosprawnościami.

Podejmujemy także wiele innych działań mających na celu integrowanie społeczności szkolnej. Uczniowie pełnosprawni wraz z rówieśnikami z niepełnosprawnościami organizują apele, imprezy, biorą udział w przedstawieniach i akademiach. Pełnią role konferansjerów, aktorów i wokalistów.

Jako ciekawostkę warto dodać, że oficjalne logo naszej szkoły wykonała uczennica z niedowidzeniem.

zaglosuj szkola.png

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Klementyny Hoffmanowej w Tarnowie

Uzasadnienie kandydatury: 
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Klementyny Hoffmanowej w Tarnowie podejmuje liczne działania na rzecz promowania równości i szacunku wśród uczniów i personelu. Wychowuje w duchu tolerancji i otwartości, kształtując relacje oparte na wzajemnym zrozumieniu, poszanowaniu godności oraz przeciwdziałaniu przemocy i dyskryminacji. Organizowane są zajęcia, m.in. w świetlicy z okazji Dnia Dziecka, pod hasłami „Życie dzieci z różnych stron świata” czy „Równość dzieci na całym świecie”, a także omawiana jest „Konwencja Praw Dziecka” i prowadzone akcje tematyczne dotyczące praw dziecka, równości i akceptacji różnic kulturowych. Szkolne procedury regulują reakcje na naruszenia godności pracowników i uczniów, co pokazuje poważne podejście szkoły do równego traktowania. Szkoła tworzy atmosferę wolną od uprzedzeń, gdzie każdy uczeń czuje się bezpieczny i szanowany, niezależnie od cech indywidualnych. W szkole uczy się około 50 uczniów ukraińskich, a proces nauczania dostosowywany jest do ich potrzeb, możliwości i trudności. Oferowane jest wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, praca w małych grupach oraz modyfikacje programów i metod pracy. Szkoła wspiera wszechstronny rozwój dzieci – edukacyjny, emocjonalny i społeczny – poprzez programy wychowawcze, rozwijanie samorządności, współpracę z rodzicami i instytucjami zewnętrznymi oraz zajęcia rozwijające zainteresowania i kompetencje społeczne. Nauczyciele i specjaliści podnoszą swoje kompetencje, m.in. dzięki udziałowi szkoły w programie Erasmus+.

zaglosuj szkola.png

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Władysława Stanisława Reymonta w Tuszynie

Uzasadnienie kandydatury:
Szkoła Podstawowa nr 2 w Tuszynie liczy 462 uczniów w 23 oddziałach oraz 50 nauczycieli. Placówka jest przyjazna dzieciom z niepełnosprawnościami i trudnościami w nauce, m.in. dzięki tworzeniu od roku 2020/2021 kolejnych oddziałów integracyjnych – obecnie działa ich 4, a w 2025/2026 powstanie kolejny. W gminie Tuszyn nie ma innej takiej szkoły, więc wcześniej dzieci ze specjalnymi potrzebami były dowożone poza gminę lub uczyły się w oddziałach ogólnodostępnych.
Szkoła realizowała projekt „Dostępna Szkoła” w ramach programu „Szkoła bez barier” – Dostępność Plus, zapewniając 100% dostępność budynków dla osób z niepełnosprawnościami.
Placówka ma nowoczesną bazę: dwie sale gimnastyczne, gabinet pomocy przedmedycznej, ekopracownię, ogród dydaktyczny, dwie sale do pracy indywidualnej i rewalidacyjnej oraz salę do terapii integracji sensorycznej. Dysponuje też sprzętem do Biofeedbacku i terapii Tomatisa.
Działa stołówka oraz świetlica czynna od 7:15 do 17:00, co ułatwia rodzicom organizację dnia. Plac zabaw ma bezpieczną, amortyzującą powierzchnię, a od 2019 roku dostępna jest też otwarta siłownia na świeżym powietrzu, tzw. Otwarta Strefa Aktywności – dla uczniów i mieszkańców, wspierając koncepcję otwartości szkoły.
Kadrę tworzy 50 wykwalifikowanych nauczycieli, w większości wielozawodowców. Dyrekcja wspiera ich rozwój zawodowy, co przekłada się na wysoki poziom nauczania.

zaglosuj szkola.png

Szkoła Podstawowa nr 361 im. Papcia Chmiela w Warszawie

Uzasadnienie kandydatury: 
Do naszych priorytetów określonych w wizji szkoły należy wychowanie w duchu tolerancji i akceptacji dla każdego człowieka oraz edukacja międzykulturowa. Działając na rzecz integracji dzieci przybywających z innych krajów, a także na rzecz budowania otwartości wielokulturowej, organizowaliśmy m.in. Dni Kultury Ukraińskiej i Białoruskiej. Spotkaliśmy się również online z przedstawicielem Ambasady Ukrainy i aktywnie uczestniczyliśmy w konferencji Podlaskie Sąsiedztwa – Wyzwania, poświęconej złożonej sytuacji polsko-białoruskiego pogranicza. Zorganizowaliśmy Dzień Kultury Żydowskiej, którego gościem specjalnym był rabin Oriel Zaretsky. Ważnym wydarzeniem był też Dzień Języka Portugalskiego, podczas którego gościliśmy ambasadorów Angoli, Portugalii oraz Brazylii.

Wdrożyliśmy rozwiązania umożliwiające uczniom cudzoziemskim odnalezienie się w rzeczywistości polskiej szkoły poprzez uruchomienie oddziałów przygotowawczych, w naszej szkole nazywanych „klasami powitalnymi”. Dbając o potrzeby edukacyjne wszystkich uczniów, dostosowujemy metody i formy pracy do ich możliwości. Oferujemy zarówno zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, jak i wspierające, mające na celu pokonanie trudności edukacyjnych oraz emocjonalno-społecznych. Wszystkie dzieci ze SPE są objęte zajęciami specjalistycznymi. W edukacji wczesnoszkolnej wdrożyliśmy projekt rozwijający kompetencje matematyczne poprzez naukę gry w szachy (1 godzina tygodniowo w każdej klasie).

zaglosuj szkola.png

Szkoła Podstawowa nr 11 w Wejcherowie

Uzasadnienie kandydatury: 
Szkoła wspiera rozwój psychiczny i fizyczny uczniów, dbając o właściwe relacje rówieśnicze oraz ucząc empatii, szacunku i wzajemnego zrozumienia. Wspiera uczniów na każdym etapie edukacji, zapewniając wszechstronny rozwój. Zwraca uwagę na indywidualne potrzeby edukacyjne, dostosowując wymagania do możliwości każdego dziecka. Szkoła jest znana w środowisku lokalnym, kultywuje tradycje i zwyczaje oraz podkreśla znaczenie wszechstronnego rozwoju dziecka.

zaglosuj szkola.png