Javascript is required
Przejdź do treści głównej
header image

eduSensus Education Awards 2025

głosowanie VR-EDU INNOWATOR

Kategoria VR-EDU INNOWATOR ROKU 2025 – głosowanie

Poniżej prezentujemy listę nominowanych zakwalifikowanych do drugiego etapu trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu eduSensus Education Awards w kategorii VR-EDU INNOWATOR ROKU 2025 wraz z przesłanym uzasadnieniem kandydatury. Ze względu na obszerność materiału i w celu zapewnienia czytelności strony dla głosujących, organizator może dokonywać skrótów redakcyjnych opisów i ograniczenia liczby materiałów audio-wizualnych.

Głosowanie online potrwa do 20 października. Każdy głosujący może oddać tylko jeden głos na jednego kandydata w danej kategorii. Równolegle odbywać będą się obrady jury konkursowego.

Laureatów konkursu poznamy 18 listopada!

Nie zwlekaj – oddaj głos na wybranego przez siebie kandydata w konkursie eduSensus Education Awards w kategorii VR-EDU INNOWATOR ROKU 2025!  

Grażyna Bartel

Nazwa i adres placówki: Szkoła Podstawowa nr 3 Siemianowice Śląskie
 
Uzasadnienie kandydatury:
„Zawsze do przodu” – to moje motto, szczególnie w odniesieniu do nowoczesnego podejścia do edukacji. Jestem autorką innowacji pedagogicznych „Zaloguj się na przyszłość” i „Odkrywcy przyszłości”, które otwierają przed uczniami możliwości odkrywania świata robotów, rozszerzonej rzeczywistości, okularów 3D oraz technologii AI i VR. Uczniowie tworzą własne projekty, a ja swoją pasją staram się zarażać innych nauczycieli, prowadząc lekcje otwarte i szkolenia.

Lubię podejmować nowe wyzwania, bo wiem, że współczesny uczeń potrzebuje nauczyciela, który idzie z nim obok. Dlatego w swojej pracy nie zamykam się również na świat smartfonów – towarzyszą nam one każdego dnia, a uczniowie nazywają mnie „Pani Apka”. Wykorzystuję aplikacje edukacyjne, które czynią zajęcia ciekawszymi i bardziej angażującymi.

Wierzę, że dzisiejszy świat edukacji może być naprawdę fascynujący, gdy nauczyciel nie tylko uczy, ale i uczy się od ucznia. Taką możliwość daje technologia VR i AI – dzięki nim idziemy razem, wzajemnie do przodu.

zaglosuj kandydat.png

Beata Chełminiak

Nazwa i adres placówki: Przedszkole nr 21 im. Wesołej Ludwiczki w Katowicach
 
Uzasadnienie kandydatury:
Przy wykorzystaniu programów (Canva, Kdenlive, Audacity) stworzyłam kanał „Opowiadałki” z krótkimi filmami edukacyjnymi dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Materiały służą jako wprowadzenie do zajęć lub ewaluacja tematów, a ilustracje powstają we współpracy z AI (ChatGPT, DALL·E 3).

Najpopularniejsze filmy to m.in. „Kosmos”, „Instrumenty tworzące muzykę” czy „Pogoda jest zawsze”. Dużą wartość mają także produkcje o bezpieczeństwie – np. „Bezpieczne dzieci w internetowej sieci”. Moje filmy są wykorzystywane przez nauczycieli w całej Polsce, jako narzędzie wspierające ich pracę oraz rodziców i opiekunów, którzy wyszukują je pod hasłem „mądre bajki”.

W ciągu niespełna dwóch lat stworzyłam i opublikowałam prawie 40 filmów, łącząc w ten sposób swoje dwie pasje – edukację i technologię.
Adres kanału: www.youtube.com/@Opowiadalki

zaglosuj kandydat.png
 

Paweł Darski

Nazwa i adres placówki: ZSP nr 21 we Wrocławiu, ul. Kłodzka 40
 
Uzasadnienie kandydatury: 
Paweł Darski to nauczyciel, który z pasją i otwartością rewolucjonizuje edukację, integrując wirtualną rzeczywistość (VR) i sztuczną inteligencję (AI) w codzienne nauczanie. VR traktuje jako narzędzie pobudzające wyobraźnię i kreatywność – uczniowie wirtualnie podróżują do starożytnego Rzymu, eksplorują ludzkie ciało czy tworzą własne światy. Dzięki temu, skomplikowane zagadnienia stają się namacalne i zrozumiałe, a uczniowie zyskują możliwość nowatorskiej eksploracji tematów, co sprzyja głębszemu zrozumieniu i zapamiętywaniu. Na kołach zainteresowań powstają angażujące projekty VR, w których uczniowie stają się twórcami.

AI pozwala mu personalizować nauczanie – analizuje postępy uczniów, dostosowuje tempo i metody, wspiera także dzieci ze specjalnymi potrzebami. Tworzy elastyczne środowisko edukacyjne, które odpowiada na różne style uczenia się. Łączy nowoczesne technologie z tradycyjnymi metodami, skutecznie wspierając rozwój kompetencji przyszłości.

Aktywnie dzieli się wiedzą z innymi nauczycielami, organizując warsztaty, prezentacje i szkolenia. Jest prawdziwym ambasadorem innowacji w edukacji, inspirując kolegów i koleżanki do otwartego i innowacyjnego podejścia. Jego uczniowie osiągają lepsze wyniki, są bardziej zaangażowani i przygotowani na wyzwania współczesnego świata.


zaglosuj kandydat.png

Krzysztof Dębowski

Nazwa i adres placówki: Szkoła Podstawowa w Wyszkowie
 
Uzasadnienie kandydatury:
Kandydat z pasją i otwartością wdraża technologię VR i AI w nauczanie religii, przekształcając tradycyjne lekcje w inspirujące i angażujące doświadczenia. Uczniowie odbywają wirtualne podróże do miejsc świętych i czasów biblijnych, co rozwija ich wyobraźnię, pogłębia duchową refleksję i wzmacnia emocjonalne zaangażowanie. Dzięki AI nauczyciel personalizuje ścieżki edukacyjne – analizuje postępy uczniów, dostosowuje materiały do indywidualnych potrzeb, także uczniów ze SPE. Narzędzia sztucznej inteligencji wspierają autorefleksję – m.in. przez generowanie pytań do rozważań i ćwiczeń duchowych.

Kandydat świadomie dobiera metody nauczania do stylów uczenia się, łącząc technologie z empatycznym, wspierającym podejściem. Prowadzi warsztaty dla nauczycieli, inspirując ich do twórczej pracy i nowoczesnego podejścia do edukacji religijnej. Uczniowie wykazują większe zaangażowanie, głębsze zrozumienie wartości oraz rozwój kluczowych kompetencji: empatii, myślenia krytycznego i współpracy.

zaglosuj kandydat.png
 

Gabriela Drwal

Nazwa i adres placówki: Szkoła Podstawowa nr 2 w Siechnicach, ul. Osiedlowa 2
 
Uzasadnienie kandydatury:  
Okulary VR służyły do promocji placówki, zachęcaliśmy osoby dorosłe i dzieci do skorzystania z tej technologii.

zaglosuj kandydat.png

Kamila Kądziela

Nazwa i adres placówki: Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Łochowie
 
Uzasadnienie kandydatury:
Szanowni Państwo, nazywam się Kamila Kądziela. Jestem nauczycielką i pasjonatką historii. Kocham swój zawód – pozwala mi się rozwijać i zdobywać cenne doświadczenie. Na co dzień wykorzystuję nowoczesne technologie, które moim zdaniem znacząco podnoszą jakość edukacji. Od kilku lat tworzę autorskie scenariusze promujące historię Polski, m.in. w formie teleturniejów takich jak: „Kocham Cię, Polsko”, „Va Banque”, „Postaw na historię” czy „Giganci historii”. Wspólnie z uczniami tworzymy też pokoje zagadek z wykorzystaniem Prezi, Genially i kodów QR. Dzielę się swoimi materiałami na grupach nauczycielskich, by wspierać młodych pedagogów. Jestem współautorką licznych projektów i szkolnych inicjatyw związanych z rocznicami historycznymi. Opracowałam innowację historyczną dotyczącą wykorzystania gier w nauczaniu historii – wspólnie z uczniami tworzymy gry planszowe, które wykorzystujemy na lekcjach. Moi uczniowie osiągają sukcesy w ogólnopolskich konkursach i olimpiadach historycznych. Razem tworzymy szkolną historię, która realnie zwiększa ich zaangażowanie.

zaglosuj kandydat.png

Szymon Ludwin

Nazwa i adres placówki: XIV LO w Poznianu
 
Uzasadnienie kandydatury: 
Z pasją i otwartością wdrażam technologie VR i AI w codziennej pracy – zarówno na lekcjach informatyki, jak i podczas zajęć dodatkowych. VR traktuję jako narzędzie pobudzające wyobraźnię i kreatywność, pozwalające uczniom eksplorować złożone zagadnienia w angażujący, nowatorski sposób. Dzięki immersyjnym doświadczeniom uczniowie łatwiej rozumieją abstrakcyjne pojęcia i rozwijają ciekawość poznawczą.

Sztuczną inteligencję wykorzystuję do personalizacji nauczania – analizuję postępy uczniów, tworzę indywidualne ścieżki edukacyjne i wspieram osoby ze specjalnymi potrzebami. Dobieram metody i technologie tak, by odpowiadały różnym stylom uczenia się – niezależnie od tempa, poziomu czy preferencji poznawczych.

Chętnie dzielę się doświadczeniem z innymi nauczycielami – prowadzę szkolenia, udostępniam materiały i pokazuję, jak wdrażać nowe technologie w sposób przemyślany i skuteczny. Widzę realne efekty mojej pracy: większe zaangażowanie uczniów, lepsze wyniki w nauce oraz rozwój kluczowych kompetencji przyszłości – krytycznego myślenia, współpracy, kreatywności i sprawczości cyfrowej.

zaglosuj kandydat.png

Monika Łuczak

Nazwa i adres placówki: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 22 z Oddziałami Integracyjnymi w Radomiu
 
Uzasadnienie kandydatury: 
Wdraża technologię VR na lekcjach chemii i matematyki, co znacząco podnosi efektywność nauczania i przekłada się na lepsze wyniki uczniów. 

zaglosuj kandydat.png

Agnieszka Marczyk

Nazwa i adres placówki: Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Wiśniowej Górze
 
Uzasadnienie kandydatury:  
Wykorzystuję gogle VR na lekcjach informatyki, aby rozwijać wyobraźnię uczniów i wzbudzać ich zainteresowanie programowaniem. Technologię stosuję również na kółkach programistycznych, gdzie uczniowie łączą VR z robotami, programując w wirtualnym środowisku i zwiedzając świat. Prowadzę szkolenia dla nauczycieli, zachęcając ich do stosowania VR także na innych przedmiotach. Gogle VR wykorzystuję także na zajęciach rewalidacyjnych z uczniami z niepełnosprawnościami, wspierając ich rozwój i integrację.

zaglosuj kandydat.png

Rafał Ossowski

Nazwa i adres placówki: 44 LO w Łodzi, ul. Wacława 22/24
 
Uzasadnienie kandydatury: 
Lekcje fizyki bywają dla uczniów trudne do zrozumienia, szczególnie dla tych z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się. Technologia VR daje szansę na dotarcie do ich świata – to środowisko, w którym czują się pewniej, są bardziej otwarci na wiedzę i angażują się w naukę. Pracownia fizyczna VR to skuteczne rozwiązanie tam, gdzie brakuje możliwości modernizacji infrastruktury – umożliwia prowadzenie zajęć w dowolnej sali i na każdym poziomie edukacyjnym. To krok w stronę uczniów wycofanych, nieśmiałych, ale też szczególnie uzdolnionych.

Z kolei umiejętne korzystanie z AI staje się dziś sposobem na oszczędność czasu. Uczniowie i nauczyciele chętnie sięgają po sztuczną inteligencję – niestety często bezkrytycznie. To edukacja powinna wziąć na siebie odpowiedzialność za kształcenie umiejętności weryfikacji treści generowanych przez AI. Tylko wtedy stanie się ona naszym sprzymierzeńcem, a nie – jak bywa obecnie – zagrożeniem.

zaglosuj kandydat.png

Łukasz Run

Nazwa i adres placówki: Szkoła Podstawowa im. 100-lecia Niepodległości Polski, Kalinówka 78, 21-040 Świdnik
 
Uzasadnienie kandydatury: 
Nowoczesne technologie to dla mnie nie tylko narzędzia, ale realna szansa na zmianę sposobu uczenia – dlatego z pełnym zaangażowaniem wykorzystuję w pracy zarówno VR, AR, jak i AI. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość pozwala mi tworzyć lekcje, które pobudzają ciekawość i wyobraźnię uczniów. Dzięki immersyjnym doświadczeniom łatwiej im zrozumieć złożone zagadnienia i trwale zapamiętać omawiany materiał. Wirtualne laboratoria, symulacje czy „spacery” po odległych miejscach to dla uczniów nie tylko atrakcyjna forma nauki, ale też okazja do głębszego zrozumienia tematów. AI wspiera mnie w wielu obszarach – od tworzenia materiałów, przez analizę postępów, po indywidualne podejście do ucznia. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji pozwalają mi personalizować naukę – dostosowywać tempo, zakres i formę treści do potrzeb konkretnej osoby, co szczególnie ważne w przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczę młodzież, jak korzystać z AI świadomie, bezpiecznie i z rozwagą – tak, by była to dla nich pomoc w rozwoju, a nie droga na skróty. Wspólnie realizujemy projekty edukacyjne, takie jak ebooki, które uczniowie samodzielnie opracowują i prezentują. Chętnie dzielę się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami, pokazując, że technologia może naprawdę inspirować i rozwijać. Widzę, jak rośnie zaangażowanie uczniów, poprawiają się wyniki, a szkoła staje się dla nich miejscem nowoczesnym i pełnym możliwości.

zaglosuj kandydat.png

Monika Sikorska

Nazwa i adres placówki: Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Stargardzie, Os. Zachód A5
 
Uzasadnienie kandydatury:
Od 2018 r. realizuję autorski program „Praca z uczniem zdolnym w ramach koła chemicznego”. Celem moich działań jest rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań chemicznych uczniów poprzez eksperymenty, udział w konkursach i naukę opartą na nowoczesnych technologiach. Moi podopieczni odnoszą sukcesy w konkursach przedmiotowych, m.in. organizowanych przez Kuratorium Oświaty w Szczecinie. W 2024 r. uczennica klasy 8 zdobyła wyróżnienie w konkursie chemicznym oraz Nagrodę Prezydenta Miasta Stargard dla Najlepszej Absolwentki.

Prowadzę szkolne koło chemiczne Młodzi Adepci Chemii oraz blog promujący nauki przyrodnicze: blog-chemia-sp2stargard.blogspot.com. Relacje z naszych działań umieszczamy w formie filmików i zdjęć również na stronie internetowej szkoły o zasięgu ogólnopolskim, jak i FB szkoły.
Każdego roku w naszej szkole odbywa się turniej wiedzy dla uczniów klas V-VII „Naukowa Szuflandia”. Młodsi uczniowie, klas IV mają przyjemność uczestniczyć w tym czasie w pokazie doświadczeń i eksperymentów chemicznych przygotowanych przez członków koła chemicznego. Pokazujemy wybuchy wulkanów, płonące dłonie, tęcza na talerzu, pastę dla słonia i wiele innych. Dużo emocji i pozytywnych wrażeń.

W pracy dydaktycznej łączę tradycyjne metody z innowacjami. Korzystam z technologii VR i AI (Wirtualne Laboratorium Empiriusz, atlas anatomiczny), wspieram uczniów spersonalizowanymi materiałami edukacyjnymi. Od 2018 r. prowadzę innowację „Mój szkolny Steam Team” a od 2024 r. współprowadzę projekt „Wsparcie kształcenia ogólnego w Stargardzie”. Dzięki pracy z uczniem zdolnym rozwijam jego potencjał, wspieram samodzielność, współpracę i odporność na stres. Największym sukcesem jest dla mnie to, że nauka staje się dla uczniów pasją, a nie obowiązkiem.

zaglosuj kandydat.png
 

Dominika Siwek

Nazwa i adres placówki: Zespół Szkół Specjalnych im. Weroniki Sherborne w Czerwionce-Leszczynach, ul. Przedszkolna 1
 
Uzasadnienie kandydatury:
Z pasją i otwartością wdrażam VR i AI w codziennej pracy – zarówno podczas lekcji, jak i zajęć rewalidacyjnych. Wirtualna rzeczywistość w mojej klasie to integralna część procesu edukacyjnego, która pozwala uczniom przenieść się do interaktywnych i inspirujących światów. Korzystając z aplikacji takich jak Theraply VR, tworzę scenariusze rozwijające kreatywność, koordynację i umiejętności praktyczne, a także umożliwiające eksperymenty w środowiskach niedostępnych w realnym świecie. Dzięki temu nauka staje się dla uczniów przygodą, a teoria spotyka się z praktyką. AI wykorzystuję jako narzędzie personalizacji – analizuję postępy, planuję indywidualne ścieżki rozwoju i przygotowuję materiały dostosowane do potrzeb uczniów, w tym dzieci ze SPE. Dbam, by lekcje odpowiadały na różne style uczenia się: wzrokowy, słuchowy i kinestetyczny. Efektem mojej pracy są nie tylko lepsze wyniki, ale też rosnące zaangażowanie, pewność siebie i otwartość uczniów na wyzwania. Rozwijają kompetencje kluczowe dla przyszłości – kreatywność, współpracę, krytyczne myślenie. Chętnie dzielę się wiedzą z innymi nauczycielami, prowadząc warsztaty, szkolenia i konferencje, inspirując środowisko edukacyjne do odważnego korzystania z nowych technologii. Wierzę, że VR i AI to nie tylko nowinki technologiczne, ale narzędzia realnie wyrównujące szanse i otwierające przed uczniami drzwi do świata, w którym wszystko jest możliwe.

zaglosuj kandydat.png
 

Michał Siwkowski

Nazwa i adres placówki: Zespół Placówek Edukacyjnych w Olsztynie, Edwarda Turowskiego 1
 
Uzasadnienie kandydatury:
Nazywam się Michał Siwkowski, jestem nauczycielem języka angielskiego i pracuję z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nowe technologie są w mojej klasie codziennością – to narzędzia, które pozwalają uczyć skuteczniej i bardziej angażująco. Dzięki VR moi uczniowie odwiedzają Londyn, Nowy Jork, a nawet Kenię, nie ruszając się z sali lekcyjnej. Przykładem takiego podejścia jest projekt Codebreaker Chronicles, zrealizowany w ramach programu eTwinning – międzynarodowy wirtualny escape room, w którym uczniowie z różnych krajów łączyli siły, by rozwikłać zagadkę kryminalną. Wcielali się w młodych detektywów, prowadzili wirtualne przesłuchania, analizowali tropy, tworzyli cyfrowe dowody i dzielili się wnioskami z partnerami z zagranicy. Korzystali z narzędzi takich jak VR, AR i sztuczna inteligencja, które pozwalały im głębiej wejść w role i lepiej zrozumieć świat przedstawiony. AI wspiera mnie w dostosowywaniu nauczania do indywidualnych potrzeb – śledzę postępy uczniów i tworzę spersonalizowane ścieżki edukacyjne. Technologia staje się dla nich nie tylko narzędziem, ale też realnym wsparciem w codziennej nauce i komunikacji. Najlepszym potwierdzeniem skuteczności tych działań są moi uczniowie – coraz bardziej samodzielni, zmotywowani i z radością odkrywający świat.

zaglosuj kandydat.png

Paulina Wieczorek

Nazwa i adres placówki: Szkoła Podstawowa nr 7 im. Orła Białego ul. Młodzieżowa 1, 05-101 Nowy Dwór Mazowiecki
 
Uzasadnienie kandydatury:
Z pasją wdrażam technologie VR i AI w pracy nauczyciela biologii, przyrody oraz wychowawcy klasy integracyjnej. Na lekcjach wykorzystuję m.in. aplikację Quiver do budowy komórki, koszulkę Virtuali-Tee do nauki anatomii, kostkę Merge Cube oraz Google Earth VR do wirtualnych wycieczek przyrodniczych. Dzięki tym narzędziom uczniowie w angażujący i kreatywny sposób poznają złożone zagadnienia.

Sztuczną inteligencję wykorzystuję do personalizacji nauczania – analizuję postępy uczniów, tworzę indywidualne ścieżki edukacyjne i dostosowuję metody pracy do potrzeb uczniów ze SPE. Stale rozwijam swój warsztat, uczestnicząc w szkoleniach OEIiZK, MSCDN oraz Nowej Ery. Dzielę się wiedzą jako uczestniczka projektu „Szkoła z Technologią” – zostałam wybrana jako jedna z 12 nauczycieli spośród 230 w Polsce i zaproszona do Centrum Nauki Kopernik, gdzie współtworzyłam zestaw ORBIUM – nowoczesne narzędzie edukacyjne dla klas 4–8.

Moje działania przynoszą konkretne efekty – uczniowie są bardziej zaangażowani, osiągają lepsze wyniki i rozwijają kompetencje przyszłości. Wspólne projekty zaowocowały tytułami: Ekoszkoła 2025, Szkoła Ekologicznie Zaangażowana, „Z ekologią na Ty”, wyróżnieniem w plebiscycie „Wspólna Zielona Przyszłość” (UKSW) oraz „Innowacyjna szkoła 2024” za realizację innowacji „Ekoszkoła – odkrywamy nowe ścieżki w ekologii”. Zdobyłam również I miejsce w konkursie „Lekcje o Mazowszu”. Kluczową rolę we wszystkich tych inicjatywach odgrywały VR i AI.


zaglosuj kandydat.png

Anna Zielińska

Nazwa i adres placówki: Szkoła Podstawowa nr 20 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego z Oddziałami integracyjnymi w Nowy Sączu
 
Uzasadnienie kandydatury:
Pani Ania z pasją i otwartością wdraża nowoczesne technologie VR i AI w codziennej pracy dydaktycznej. Na lekcjach matematyki uczniowie rozwiązują przestrzenne zagadki geometryczne w wirtualnej rzeczywistości, a na religii przenoszą się do historycznych miejsc biblijnych, co pobudza ich wyobraźnię i angażuje emocjonalnie. Dzięki VR nauka staje się fascynującą przygodą, rozwijającą kreatywność i umożliwiającą nowatorską eksplorację tematów.

Pani Ania wykorzystuje sztuczną inteligencję do personalizacji nauczania – analizuje postępy uczniów, proponuje indywidualne ścieżki edukacyjne, a także wspiera dzieci ze specjalnymi potrzebami, dostosowując narzędzia i metody do ich stylów uczenia się. Każdy uczeń otrzymuje przestrzeń do rozwoju we własnym tempie.

Poza lekcjami wspiera innych nauczycieli, dzieląc się wiedzą i inspirując do innowacyjnego podejścia. Tworzy angażujące treści edukacyjne na szkolne wydarzenia, promując wykorzystanie technologii w różnych dziedzinach. Jej zaangażowanie przynosi wymierne efekty – uczniowie chętniej uczestniczą w zajęciach, osiągają lepsze wyniki i rozwijają kluczowe kompetencje przyszłości.


zaglosuj kandydat.png