Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Edukacja obywatelska
Masz wpływ

Co wyróżnia nową serię Masz wpływ?
  • Sprawczość i zaangażowanie – uczniowie zyskają poczucie, że mają realny wpływ na otaczający ich świat.
  • Rozwój praktycznych umiejętności – podręcznik wspiera rozwój umiejętności i postaw, które są kluczowe w codziennym życiu: prowadzenia konstruktywnego dialogu, formułowania własnych opinii oraz szacunku do innych osób, niezależnie od ich różnorodności.
  • Łączenie wiedzy z działaniem – uczniowie będą mieli możliwość nie tylko zdobywać wiedzę, lecz także stosować ją w praktyce, co pozwala na pełniejsze zrozumienie omawianych zagadnień.
  • Elastyczność i dostosowanie – treści są dopasowane do potrzeb pokolenia Alfa oraz preferencji nauczycieli, dzięki czemu zapewniają szeroki wybór metod i form nauczania.
Podręcznik cz. 1 już z numerem ewidencyjnym w wykazie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego MEN: 1236/1/2025

5 powodów, dla których warto wybrać „Masz wpływ"

  1. Dwie części podręcznika dla liceum i technikum – materiały są dostosowane do potrzeb uczniów, co zapewnia spójność i skuteczność nauki.
  2. Czytelna i atrakcyjna organizacja treści – przejrzysta struktura podręcznika sprzyja łatwiejszemu przyswajaniu wiedzy i lepszemu zrozumieniu omawianych zagadnień.
  3. Praktyczne ćwiczenia rozwijające kompetencje obywatelskie – bogaty zestaw ćwiczeń umożliwia kształtowanie umiejętności przydatnych w życiu codziennym, takich jak krytyczne myślenie, podejmowanie decyzji oraz angażowanie się w działania obywatelskie.
  4. Swoboda wyboru działań i projektów – możesz dostosować treści do potrzeb swojej grupy, a możliwość wyboru działań obywatelskich sprawia, że nauka jest bardziej angażująca i dopasowana do rzeczywistych zainteresowań uczniów.
  5. Konstytucja RP – stanowi integralną część podręcznika i umożliwia łatwiejsze zapoznanie się z najważniejszym aktem prawnym w Polsce, co wspiera rozwój obywatelskiej świadomości młodych ludzi.

Komfort pracy nauczyciela – obudowa dydaktyczna

Dzięki tym zasobom Twoja praca stanie się łatwiejsza i bardziej satysfakcjonująca, umożliwiając jednocześnie lepsze wsparcie uczniów.

Biblioteka webinariów

Przygotowane specjalnie dla Ciebie spotkania z ekspertami pomogą Ci w realizacji założeń przedmiotowych w sposób angażujący, praktyczny i interesujący. Dzięki tym webinariom zyskasz cenne narzędzia i pomysły, które ułatwią Ci prowadzenie lekcji oraz rozwijanie kompetencji uczniów w obszarze edukacji obywatelskiej.

Edukacja obywatelska - czy to WOS w nowej odsłonie

Aktywny obywatel: Petycje

Edukacja obywatelska – nowa podstawa

Dołącz do nauczycieli, którzy chcą wiedzieć więcej!

Jeśli chcesz być na bieżąco i masz wciąż nowe pytania, zapraszamy do wyjątkowej społeczności aktywnych nauczycieli – grupy „Edukacja obywatelska. Klub dla nauczycieli” na Facebooku!

Czekają na Ciebie:

  • tematy, które znasz z dotychczasowych zajęć
  • nowe wątki, zwłaszcza te dotyczą praktycznego stosowania postaw obywatelskich
  • sprawdzone, bieżące informacje oraz niepublikowanie nigdzie indziej materiały
  • inspirujące dyskusje i możliwość wymiany zdań z nauczycielami z całej Polski
  • skuteczne rozwiązania edukacyjne, które warto wprowadzić do swoich zajęć.

Jeśli chcesz mieć wpływ, to nie może Cię zabraknąć na naszej grupie!
Dołącz już teraz!

Poznaj podstawę programową do edukacji obywatelskiej

Zapoznaj się z pełną wersją podstawy programowej do edukacji obywatelskiej TUTAJ. Poniżej zamieściliśmy najważniejsze informacje o realizacji tego przedmiotu, obszarach nauczania, celach kształcenia oraz rozwijanych umiejętnościach.

NOWY przedmiot od września 2025
Edukacja obywatelska będzie realizowana:
  • w liceum ogólnokształcącym i technikum (w wymiarze 3 godzin w cyklu kształcenia)
    • 2 godziny w klasie 2
    • 1 godzina w klasie 3
  • w branżowej szkole I stopnia (w wymiarze 2 godzin w cyklu kształcenia)
    • 1 godzina w klasie 2
    • 1 godzina w klasie 3.


Trzy filary nauczania edukacji obywatelskiej
Na lekcjach edukacji obywatelskiej będą realizowane trzy główne obszary:

  1. nabywanie wiedzy i umiejętności, skupionych wokół kręgów wspólnot, w których
    funkcjonuje uczeń – od szkoły przez wspólnotę lokalną, ojczyznę i wspólnotę
    europejską po wspólnotę międzynarodową
  2. podjęcie w toku nauki przynajmniej czterech wybranych działań obywatelskich, które
    są sposobem rozwijania praktycznych umiejętności i poczucia sprawczości
  3. realizacja grupowego projektu edukacyjnego – badawczego lub społecznego,
    którego celem będzie rozwiązanie wybranego problemu społecznego na poziomie
    klasy, szkoły czy społeczności lokalnej.


Cele kształcenia
Cele, które przyświecają nauczaniu edukacji obywatelskiej:

  1. rozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz politycznych, a także mechanizmów
    funkcjonowania demokracji i państwa prawa
  2. zainteresowanie sprawami sfery publicznej i rzeczywistością społeczno-polityczną,
    umiejętność formułowania własnej opinii w sprawach publicznych z poszanowaniem
    dla odmiennych opinii i stanowisk
  3. zaangażowanie w działania na rzecz dobra wspólnego, poczucie wpływu na władze
    publiczne i umiejętność załatwiania wybranych spraw urzędowych.

Umiejętności rozwijane podczas nauczania
Ważnym zadaniem przedmiotu edukacja obywatelska jest rozwijanie następujących umiejętności:

  • Umiejętność 1. Poszukiwanie, weryfikowanie i krytyczne analizowanie informacji na tematy
    społeczne i polityczne.
  • Umiejętność 2. Określanie własnego zdania na podstawie danych, wartości, potrzeb, jego
    wyrażanie i argumentowanie.
  • Umiejętność 3. Prowadzenie z szacunkiem dla innych dialogu w kwestiach spornych.
  • Umiejętność 4. Podejmowanie działań na rzecz rozwiązania wybranych problemów
    społecznych.
  • Umiejętność 5. Wpływanie na władze publiczne polegające na:
    • świadomym udziale w głosowaniu / wyborze przedstawicieli
    • dialogu z ich organami
    • korzystaniu z form protestu dopuszczonych w porządku demokratycznym.
  • Umiejętność 6. Załatwianie podstawowych spraw urzędowych i ochrona własnych praw w
    relacji z państwem.