Sekret skutecznego nauczania

Gdzie leży sekret skutecznego nauczania? To jedno z kluczowych pytań w historii edukacji, które od zawsze zadają sobie eksperci na całym świecie. Choć na przestrzeni dziejów edukacja bardzo się zmieniła, pewne dylematy pozostają niezmienne dla wszystkich nauczających: Jak dotrzeć do ucznia? Jak wzbudzić jego zainteresowanie? Jak uczyć ciekawie i skutecznie?

Odpowiedzi na wiele z tych pytań przynoszą najnowsze badania z zakresu dydaktyki i technologii. Dlatego w ramach trzeciej z cyklu konferencji „Szkoła podstawowa na czasie” postanowiliśmy zaprosić naukowców, badaczy i praktyków od edukacji, by opowiedzieli, jak osiągnąć sukces w nauczaniu i jak doskonalić swój warsztat. Zapraszamy do obejrzenia reportażu z naszego spotkania oraz retransmisji poszczególnych wykładów i debaty o egzaminie ósmoklasisty.

Reportaż z konferencji „Szkoła podstawowa na czasie. Nauczanie.”

Obejrzyj reportaż!

1. Wiedza i umiejętności – najlepsi przyjaciele naszego umysłu

Dlaczego edukacja musi być oparta o naturalne „dźwignie umysłu”? Jak z wiekiem zmienia się mózg ucznia? Dlaczego selekcja informacji jest kluczem do sukcesu w nauce? Jak zaangażować uczniów w podejmowane działania? Jaką rolę w procesie uczenia się odgrywa poczucie sensu?

Dr Adriana Kloskowska  – nauczycielka polonistka, doradczyni metodyczna, wykładowczyni akademicka, pedagżka specjalna. Propaguje dydaktykę opartą na naturalnych procesach poznawczych. Prowadzi firmę szkoleniową „Impuls do rozwoju edukacji”.

2. Jak budować zainteresowanie ucznia podczas lekcji?

Co zrobić, by uczyć atrakcyjnie? Jak wzbudzić sympatię uczniów? W jaki sposób wznieść most porozumienia między uczniami a nauczycielem? Jaki jest związek między sympatią uczniów a zaangażowaniem w naukę? Jak zapewnić uczniom komfort pracy i poczucie bezpieczeństwa?

Dr hab. Barbara Jankowiak, prof. UAM – kierowniczka Pracowni Psychopedagogicznych Badań nad Rozwojem Człowieka na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Jej główne zainteresowania naukowe koncentrują się na psychospołecznym funkcjonowaniu młodzieży oraz psychologii perswazji.

3. Forma ma znaczenie. Jak wyglądają i działają skuteczne materiały dydaktyczne?

Czym jest „język obrazu”, jak go interpretować i jak się nim posługiwać? Jakie funkcje pełni obraz w przekazie dydaktycznym? Jak rozpoznać dobrze zaprojektowane materiały edukacyjne?

Dr Mateusz Leszkowicz – pedagog mediów, technolog kształcenia, adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Specjalizuje się w obszarze komunikacji wizualnej w dydaktyce.

4. Educatio, festina lente! Technologiczne lustro edukacji – czarne czy białe?

Jak wykorzystywana jest technologia w edukacji na świecie? W jaki sposób nowe technologie zmieniają procesy poznawcze uczniów? Czy urządzenia elektroniczne mogą stać się sojusznikami nauczyciela? Czy technologia zmieni oblicze edukacji? Jakie znaczenie w procesie nauczania ma informacja zwrotna? 

Marcin Skrabka – ekspert we wdrażaniu nowych technologii w edukacji i kulturze oraz wykorzystaniu gamifikacji i gier w angażowaniu uczniów. Stypendysta MKiDN. Stworzył inicjatywy Good Books i Good Games.

Panel dyskusyjny: Egzamin ósmoklasisty – dobre praktyki, niezawodne narzędzia

Czym charakteryzuje się nowy egzamin na koniec szkoły podstawowej? Jakie wyzwania stawia przed nauczycielem i uczniami? Skąd czerpać wiedzę na temat wymagań egzaminacyjnych? Jak zaplanować i kiedy rozpocząć przygotowania? Jak opanować stres?

Aby zapewnić wieloaspektowe spojrzenie na nową formułę egzaminu, zaprosiliśmy do debaty przedstawicieli różnych profesji:

  • Joanna Kostrzewa – nauczycielka języka polskiego, autorka materiałów dydaktycznych, trenerka
  • Edyta Ładna – ekspertka dydaktyczna, nauczycielka chemii, redaktorka merytoryczna podręczników do chemii
  • Anna Resler-Moskwa – psycholożka i psychoterapeutka z wieloletnim doświadczeniem w pracy klinicznej
  • Michał Kociankowski – badacz motywacji, potrzeb konsumenckich oraz wpływu technologii na postawy i zachowania ludzi. Filozof i socjolog

Materiały z konferencji „Szkoła podstawowa na czasie. Nauczyciel.”


Jak budować relacje w szkole? Jak współpracować z rodzicami?
Jak pracować efektywnie w zmiennych warunkach? Jak zadbać o rozwój osobisty?
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami pokonferencyjnymi.

Materiały z konferencji „Szkoła podstawowa na czasie. Uczeń.”

 

Jak wygląda świat oczami współczesnego ucznia szkoły podstawowej?
Jak w ciągu ośmiu lat zmienia się uczeń? Jakie czynniki wpływają na jego rozwój?
Przed jakimi dylematami staje współczesny uczeń?

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami pokonferencyjnymi.