Sekret skutecznego nauczania

Gdzie leży sekret skutecznego nauczania? To jedno z kluczowych pytań w historii edukacji, które od zawsze zadają sobie eksperci na całym świecie. Choć na przestrzeni dziejów edukacja bardzo się zmieniła, pewne dylematy pozostają niezmienne dla wszystkich nauczających: Jak dotrzeć do ucznia? Jak wzbudzić jego zainteresowanie? Jak uczyć ciekawie i skutecznie?

Odpowiedzi na wiele z tych pytań przynoszą najnowsze badania z zakresu dydaktyki i technologii. Dlatego w ramach trzeciej z cyklu konferencji „Szkoła podstawowa na czasie” postanowiliśmy zaprosić naukowców, badaczy i praktyków od edukacji, by opowiedzieli, jak osiągnąć sukces w nauczaniu i jak doskonalić swój warsztat. Zapraszamy do obejrzenia reportażu z naszego spotkania oraz retransmisji poszczególnych wykładów i debaty o egzaminie ósmoklasisty.

Reportaż z konferencji „Szkoła podstawowa na czasie. Nauczanie.”

Obejrzyj reportaż!

1. Wiedza i umiejętności – najlepsi przyjaciele naszego umysłu

Dlaczego edukacja musi być oparta o naturalne „dźwignie umysłu”? Jak z wiekiem zmienia się mózg ucznia? Dlaczego selekcja informacji jest kluczem do sukcesu w nauce? Jak zaangażować uczniów w podejmowane działania? Jaką rolę w procesie uczenia się odgrywa poczucie sensu?

Dr Adriana Kloskowska  – nauczycielka polonistka, doradczyni metodyczna, wykładowczyni akademicka, pedagżka specjalna. Propaguje dydaktykę opartą na naturalnych procesach poznawczych. Prowadzi firmę szkoleniową „Impuls do rozwoju edukacji”.

Zobacz notatkę z konferencji

Kliknij, aby powiększyć

2. Jak budować zainteresowanie ucznia podczas lekcji?

Co zrobić, by uczyć atrakcyjnie? Jak wzbudzić sympatię uczniów? W jaki sposób wznieść most porozumienia między uczniami a nauczycielem? Jaki jest związek między sympatią uczniów a zaangażowaniem w naukę? Jak zapewnić uczniom komfort pracy i poczucie bezpieczeństwa?

Dr hab. Barbara Jankowiak, prof. UAM – kierowniczka Pracowni Psychopedagogicznych Badań nad Rozwojem Człowieka na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Jej główne zainteresowania naukowe koncentrują się na psychospołecznym funkcjonowaniu młodzieży oraz psychologii perswazji.

Zobacz notatkę z konferencji

Kliknij, aby powiększyć

3. Forma ma znaczenie. Jak wyglądają i działają skuteczne materiały dydaktyczne?

Czym jest „język obrazu”, jak go interpretować i jak się nim posługiwać? Jakie funkcje pełni obraz w przekazie dydaktycznym? Jak rozpoznać dobrze zaprojektowane materiały edukacyjne?

Dr Mateusz Leszkowicz – pedagog mediów, technolog kształcenia, adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Specjalizuje się w obszarze komunikacji wizualnej w dydaktyce.

Zobacz notatkę z konferencji

Kliknij, aby powiększyć

4. Educatio, festina lente! Technologiczne lustro edukacji – czarne czy białe?

Jak wykorzystywana jest technologia w edukacji na świecie? W jaki sposób nowe technologie zmieniają procesy poznawcze uczniów? Czy urządzenia elektroniczne mogą stać się sojusznikami nauczyciela? Czy technologia zmieni oblicze edukacji? Jakie znaczenie w procesie nauczania ma informacja zwrotna? 

Marcin Skrabka – ekspert we wdrażaniu nowych technologii w edukacji i kulturze oraz wykorzystaniu gamifikacji i gier w angażowaniu uczniów. Stypendysta MKiDN. Stworzył inicjatywy Good Books i Good Games.

Zobacz notatkę z konferencji

Kliknij, aby powiększyć

Panel dyskusyjny: Egzamin ósmoklasisty – dobre praktyki, niezawodne narzędzia

Czym charakteryzuje się nowy egzamin na koniec szkoły podstawowej? Jakie wyzwania stawia przed nauczycielem i uczniami? Skąd czerpać wiedzę na temat wymagań egzaminacyjnych? Jak zaplanować i kiedy rozpocząć przygotowania? Jak opanować stres?

Aby zapewnić wieloaspektowe spojrzenie na nową formułę egzaminu, zaprosiliśmy do debaty przedstawicieli różnych profesji:

  • Joanna Kostrzewa – nauczycielka języka polskiego, autorka materiałów dydaktycznych, trenerka
  • Edyta Ładna – ekspertka dydaktyczna, nauczycielka chemii, redaktorka merytoryczna podręczników do chemii
  • Anna Resler-Moskwa – psycholożka i psychoterapeutka z wieloletnim doświadczeniem w pracy klinicznej
  • Michał Kociankowski – badacz motywacji, potrzeb konsumenckich oraz wpływu technologii na postawy i zachowania ludzi. Filozof i socjolog

Zobacz notatkę z panelu dyskusyjnego

Kliknij, aby powiększyć

Materiały z konferencji „Szkoła podstawowa na czasie. Nauczyciel.”


Jak budować relacje w szkole? Jak współpracować z rodzicami?
Jak pracować efektywnie w zmiennych warunkach? Jak zadbać o rozwój osobisty?
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami pokonferencyjnymi.

Materiały z konferencji „Szkoła podstawowa na czasie. Uczeń.”

 

Jak wygląda świat oczami współczesnego ucznia szkoły podstawowej?
Jak w ciągu ośmiu lat zmienia się uczeń? Jakie czynniki wpływają na jego rozwój?
Przed jakimi dylematami staje współczesny uczeń?

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami pokonferencyjnymi.