Współczesny uczeń – czyli kto?

Obecni uczniowie szkoły podstawowej urodzili się w czasach, kiedy w Polsce powszechny był już dostęp do Internetu i smartfony. Nie znają kaset magnetofonowych, nie pamiętają dyskietek. To zupełnie nowe pokolenie, które inaczej patrzy na świat. Jak? To pytanie każdego dnia zadajemy sobie zarówno my – tworząc praktyczne rozwiązania dla sektora edukacji – jak i nauczyciele w całym kraju.

Ponieważ w Nowej Erze wierzymy, że dogłębne poznanie i zrozumienie dzieci i młodzieży jest niezbędnym elementem skutecznej i rozwijającej edukacji, kolejną z cyklu konferencji „Szkoła podstawowa na czasie” postanowiliśmy poświęcić właśnie uczniom, którzy stanowią istotę systemu edukacji. Przyjrzeliśmy się ich zainteresowaniom, potrzebom i rozwojowi. Zapraszamy do obejrzenia reportażu z naszego spotkania i retransmisji poszczególnych wykładów.

Reportaż z konferencji „Szkoła podstawowa na czasie. Uczeń.”

Obejrzyj reportaż!

1. Zrozumieć pokolenie iGeneration

Jak zmieniły się procesy poznawcze i sposób przyswajania wiedzy przez współczesnych uczniów? Jak zrozumieć ich sposób myślenia? Co zrobić, by wzbudzić ciekawość i zainteresować przedmiotem?

Michał Kociankowski – badacz motywacji, potrzeb konsumenckich oraz wpływu technologii na postawy i zachowania ludzi. Studiował pedagogikę i filozofię. Prowadzi pracownię badań i rozwiązań strategicznych Synergion.

2. Młodzi cyfrowi. Kogo tak naprawdę uczymy?

Jaką rolę w życiu uczniów odgrywa Internet? Jaki jest związek między światem wartości a sposobem korzystania z technologii? Na czym polega problem uzależnienia od urządzeń cyfrowych?

Dr Maciej Dębski – socjolog problemów społecznych, wykładowca akademicki, pracownik Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego oraz edukator społeczny. Prowadzi Fundację Dbam o Mój Zasięg.

3. Punkty zwrotne w rozwoju uczniów kl. 1–8

Jakie są najbardziej przełomowe momenty w rozwoju dziecka? Jak pomóc uczniowi poradzić sobie ze zmianami w 1, 4 i 7 klasie? Co determinuje rozwój inteligencji emocjonalnej?

Dr Łukasz Tanaś – adiunkt w Katedrze Psychologii Poznawczej, Rozwoju i Edukacji na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS. Członek Akademickiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych oraz współpracownik Centrum Nauki Kopernik. Zajmuje się psychologią rozwoju, w szczególności rozwoju moralnego, oraz psychologią pracy i organizacji.

4. Wychowanie jako relacja

Na czym polega niezwykłość roli nauczyciela w procesie wychowawczym? Czym wychowanie różni się od socjalizacji? Jak wspierać uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości?

Dr hab. Sylwia Jaskulska, prof. UAM – pedagożka, wykładowczyni, pracowniczka Laboratorium Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na uczniowskim doświadczaniu rzeczywistości szkolnej, w szczególności na sposobach radzenia sobie przez uczniów w sytuacjach trudnych.

Materiały z konferencji „Szkoła podstawowa na czasie. Nauczyciel.”


Jak budować relacje w szkole? Jak współpracować z rodzicami?
Jak pracować efektywnie w zmiennych warunkach? Jak zadbać o rozwój osobisty?
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami pokonferencyjnymi.

Materiały z konferencji „Szkoła podstawowa na czasie. Nauczanie.”

 

W jaki sposób najskuteczniej przekazywać wiedzę i umiejętności?
Jak utrzymać uwagę uczniów? Jak wykorzystywać nowe technologie w nauczaniu?
Jakie metody i strategie sprawdziły się w dotychczasowych przygotowaniach do egzaminu ósmoklasisty?

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami pokonferencyjnymi.