program Spektrum autyzmu Pro

ZAPOWIEDŹ – kwiecień 2020

SPEKTRUM AUTYZMU PRO

Specjalistyczny program multimedialny dla nauczycieli i terapeutów przeznaczony do terapii dzieci ze spektrum autyzmu, w wieku przedszkolnym i szkolnym.

  • wsparcie rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych u dzieci ze spektrum autyzmu
  • narzędzie w pracy terapeutycznej ze wszystkimi dziećmi, u których występują trudne zachowania

SPEKTRUM AUTYZMU PRO to pierwszy na rynku multimedialny program do pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu mający status wyrobu medycznego i udowodnioną w opinii klinicznej skuteczność. 

Przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w małych grupach na zajęciach terapeutycznych, rewalidacyjnych oraz dydaktycznych. 

Założenia metodyczne

Koncepcja programu odpowiada diagnozowanej u dzieci ze spektrum autyzmu triadzie zaburzeń. Program stymuluje rozwój zaburzonych funkcji niezależnie od stosowanych innych metod terapeutycznych (dyrektywnych i niedyrektywnych).

Większość dzieci z ASD pozytywnie reaguje na metody nauczania oparte na bodźcach wizualnych. Program multimedialny SPEKTRUM AUTYZMU PRO dzięki swojej formie jest łatwy do zrozumienia – uporządkowany, przejrzysty i prosty. Dzięki obrazom, nagraniom dźwiękowym i animowanym filmom jest również atrakcyjny. Jego struktura pozwala na szeroko pojętą indywidualizację, która ma ogromne znaczenie w terapii dzieci z ASD. 

Ewa Śniegowska, oligofrenopedagog, certyfikowany terapeuta, współautorka programu

Skuteczność udowodniona w opinii klinicznej. Bezpieczeństwo stosowania zapewnione przez status wyrobu medycznego.

Program SPEKTRUM AUTYZMU PRO przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w małych grupach na zajęciach terapeutycznych, rewalidacyjnych oraz dydaktycznych. Rekomendowany do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Indywidualizacja

Do wyboru 6 postaci towarzyszących dziecku i motywujących do pracy. Ich wybór jest nieprzypadkowy: to dzieci decydowały m.in. o wyglądzie, cechach i wypowiedziach wirtualnych towarzyszy użytkownika programu.    demo_spektrum_awatary_1140x260.png
System ustawień widoku ćwiczeń i innych funkcji pozwala na indywidualizację pracy z programem (np. wybór głosu lektora, wyłączanie dźwięków). 
(patrz przykładowe ekrany na dole strony)

Zawartość zestawu

Aplikacja terapeuty i baza ćwiczeń na pendrivie

Program multimedialny na pendrivie działa na komputerze stacjonarnym lub latopie offline, bez konieczności stałego dostępu do internetu. Po raz pierwszy w terapii dzieci ze spektrum autyzmu zastosowano innowacyjne ćwiczenia:

  • filmy animowane modelujące zachowania społeczne, w których dziecko samodzielnie decyduje o zakończeniu historyjki,
  • wykorzystanie kamerki internetowej do nauki emocji przez ich odwzorowanie,


Dodatkowo, ważną częścią programu jest aplikacja nauczyciela i terapeuty, która pozwala na:

  • śledzenie postępów użytkowników,
  • zliczanie prób podjętych do ukończenia zadania,
  • prowadzenie notatek przez terapeutę,
  • rejestrowanie wykonanych zdjęć i nagrań,
  • generowanie i wydruk raportów, notatek, zapisanych materiałów.

Aplikację można uruchomić jedynie na komputerze osoby prowadzącej zajęcia. Dane uczniów i pacjentów są niedostępne dla innych uczestników zajęć. 

Tablet w zestawie

Program SPEKTRUM AUTYZMU PRO to baza blisko 300 ćwiczeń multimedialnych o zmiennym materiale ilustracyjnym i losowym doborze przykładów do odtworzenia na komputerze oraz na dołączonym do zestawu tablecie (Android).

Dobór ćwiczeń służy kształceniu kluczowych umiejętności dzieci ze spektrum autyzmu:

  • rozpoznawanie, wyrażanie i nazywanie emocji,
  • planowanie i inicjowanie kontaktów społecznych,
  • zachowania adekwatne do sytuacji,
  • radzenie sobie z odmową,
  • podążanie za wzrokiem patrzącego,
  • odczytywanie gestów,
  • funkcjonowanie w grupie,
  • płynność wypowiedzi,
  • rozpoznawanie prozodii,
  • rozumienie emocjonalnego zabarwienia tekstu,
  • różnicowanie tempa czytania i natężenia głosu.

Kreator komiksów

Wielofunkcyjne narzędzie, dzięki któremu uczniowie mogą rozwijać swoją inwencję, planować rozwój wydarzeń i w prosty sposób kreować sytuacje z wybranymi bohaterami. Gotowy komiks można wydrukować.

Nauczyciel może wykorzystać Kreator komiksów do przygotowania historyjek obrazkowych na potrzeby pracy terapeutycznej lub zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.

Publikacje

Z myślą o specjalistach do zestawu SPEKTRUM AUTYZMU PRO dołączone są 2 drukowane publikacje:

  • przewodnik metodyczny opracowany przez doświadczonych terapeutów,
  • 40 propozycji scenariuszy zajęć terapeutycznych wraz z kartami emocji i kartami pracy – bogata baza pomysłów do pracy.

O autorkach

Ewa Śniegowska – magister oligofrenopedagogiki na Uniwersytecie Gdańskim, specjalizująca się w pracy z dziećmi z autyzmem. Odbyła wiele szkoleń i kursów dotyczących terapii dzieci z ASD. W Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej ukończyła studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej. Jest certyfikowaną terapeutką behawioralną i  podlega stałej superwizji. Od 26 lat pracuje jako nauczyciel w Specjalnym Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. Działa również w Stowarzyszeniu Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku – diagnozuje w kierunku autyzmu i zespołu Aspergera dzieci i młodzież z całej Polski. Ma także doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w zakresie wiedzy dotyczącej dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera oraz terapii behawioralnej. 

Agata Burczyk  absolwentka Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (zdrowie publiczne) oraz Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej (pedagogika ogólna). Ukończyła również studia podyplomowe na kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną na Uniwersytecie Gdańskim. Przez kilka lat współpracowała ze Stowarzyszeniem Pomocy Osobom Autystycznym w  Gdańsku, gdzie prowadziła terapię dzieci z autyzmem. Od 9 lat pracuje w szkole podstawowej jako pedagog specjalny a od 4 lat z uczniami ze spektrum autyzmu. Na co dzień współpracuje ze Specjalnym Ośrodkiem Rewalidacyjno- Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. 

Agnieszka Mitoraj-Hebel – ukończyła pedagogikę specjalną na Uniwersytecie Gdańskim. Od 20 lat jest związana zawodowo i emocjonalnie z ideą integracji. Pracuje jako nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej. Ukończyła kursy kwalifikacyjne z zakresu socjoterapii, terapii pedagogicznej oraz integracji sensorycznej. Wielokrotnie organizowała ogólnopolskie konferencje z dziedziny nauczania i wychowania integracyjnego, a także prowadziła szkolenia i warsztaty dotyczące pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.