Rodzicu, Nauczycielu, Wychowawco: zaktualizuj swoją wiedzę!

Nasza uwaga skupiona jest na dzieciach i młodzieży przez cały rok. W ich świecie tyle się przecież dzieje. Każdy dzień przynosi coś nowego! Czy nadążamy za ich potrzebami? Czy efektywnie towarzyszymy im w rozwoju? Czy możemy zrobić coś więcej? Dzień Dziecka to świetny moment na taką refleksję – na podsumowanie wiedzy, którą już posiadamy, na podzielenie się spostrzeżeniami, ale też na zdobycie nowych inspiracji i narzędzi do codziennej pracy. Zapraszamy do udziału!

Dlaczego TyDzień Dziecka? Bo jeden dzień to za mało na omówienie wielu aspektów współczesnej edukacji i wychowania. Nasze dzieci zasługują na więcej uwagi niż tylko jeden dzień, prawda? My – dorośli – chcemy mądrze towarzyszyć im w wielkiej przygodzie dzieciństwa. Zdajemy sobie sprawę, że dzieciństwo i dorastanie to nie tylko beztroska zabawa – to także problemy i trudności, z którymi trzeba umieć się zmierzyć. Grono najlepszych ekspertów i specjalistów, których zaprosiliśmy do współpracy, na pewno w tym pomoże!

Jak wyobrażamy to sobie w praktyce? Na tej stronie zgromadziliśmy materiały, w których eksperci Nowej Ery dzielą się swym doświadczeniem, wiedzą i pomysłami dotyczącymi siedmiu ważnych obszarów życia młodych ludzi. Sugerujemy, aby na zapoznanie się z każdym jednym obszarem poświęcić jeden dzień. To pozwoli spojrzeć na całość zagadnień z odpowiedniej perspektywy, ułożyć sobie w głowie nową wiedzę, uporządkować ją… i z nową mocą wyjść ku kolejnym zadaniom wychowawczym!

Dzień 1: Wspieramy talenty i mocne strony

Kreatywność to coś więcej niż modne słowo – to kompetencja, która we współczesnym świecie jest coraz bardziej niezbędna. Jak ją wyzwolić? Czy wystarczy dostrzegać i wspierać dziecięce talenty, zamiłowania i pasje? A może przydadzą się specjalne ćwiczenia i techniki wspomagające rozwój kreatywności? Najlepiej wypróbować to i to! Przed nami niezwykła, twórcza przygoda! Dołączycie?

Jak pomóc dziecku odkryć i rozwinąć talent?

Talent to nic innego jak zdolność, inklinacja, dar, który można rozwijać lub zmarnować. Doceńmy go, ale nie przeceniajmy. Anglicy mają nawet powiedzenie, że geniusz to „1 proc. inspiracji i 99 proc. perspiracji”. Czysty talent, bez pracowitości i ćwiczeń, jest niewiele wart, pozostaje zaledwie niewykorzystanym potencjałem.

Ciekawi świata. Jak rozbudzać zainteresowania dziecka?

Inteligencja, kreatywność, głód wiedzy – te cechy postrzegane są jako przepustka do dobrego życia i zawodowych sukcesów. Jako rodzice chcielibyśmy dać dzieciom taki posag. Jak wspierać rozwój intelektualny?

Jak inspirować uczniów i rozwijać kreatywność

W jaki sposób pobudzać swoją kreatywność i zarażać nią uczniów? Czy kreatywności da się nauczyć? Zapraszamy do oglądania!

O współpracy między dziećmi

Jak wykorzystać mocne strony do współpracy z innymi

Jak twórczo pokonywać wyzwania

Powszechnie uważa się, że zdolności kreatywne, warunkujące innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów, są wrodzone i trudno na nie oddziaływać. Tymczasem prawdziwymi przeszkodami dla twórczego myślenia nie jest brak swoistych cech osobowości czy szczególnego talentu w tym kierunku, ale przede wszystkim brak warunków, aby się skupić i spróbować pracować nad problemem w sposób kreatywny, a także nieznajomość zasad sprzyjających temu procesowi.

Dzień 2: Dbamy o higienę cyfrową

Warunki, w jakich przyszło nam pracować i uczyć się w dobie pandemii, są wyjątkowe. Spędzamy jeszcze więcej czasu w internecie – dotyczy to zarówno nas, jak i naszych dzieci. Tym bardziej istotna jest wiedza dotycząca zachowania „cyfrowej równowagi”. Jak znaleźć remedium na wszechobecny szum informacyjny i uchronić siebie oraz dzieci przed wirtualnymi (a zarazem – bardzo realnymi) zagrożeniami? Te informacje przydadzą się i teraz, i później!

Jak higienicznie korzystać z narzędzi cyfrowych

Sytuacja narodowej kwarantanny sprzyja nadmiernemu używaniu urządzeń elektronicznych. Część zamkniętych w domach dzieci i młodzieży właściwie nie rozstaje się ze smartfonem czy komputerem. Po nauce i pracy (przed ekranem) potrzebujemy trochę rozrywki – a tę również najłatwiej znaleźć w Internecie i telewizji. Zastanówmy się, jakie działania możemy wdrożyć w swoich rodzinach, aby mądrze korzystać z technologii, bez strat dla relacji rodzinnych.

Ciągle włączeni, czyli pokolenie FOMO

Największy wpływ na to, jak młodzież korzysta z nowych technologii, mają uznawany przez nią system wartości oraz jakość relacji osobistych – przede wszystkim z bliskimi, lecz również z rówieśnikami. Uzależnienie od Internetu może być tylko symptomem innych problemów, związanych z emocjami i brakiem ugruntowanego poczucia własnej wartości.

iGen w szkole

Najmłodsza grupa pokolenia Z – iGeneration – zaczęła poznawać świat, kiedy był już na nim iPhone. Dziś jej przedstawiciele mają już nawet 13-14 lat i są uczniami szkoły podstawowej. Co ich kształtuje? Jak utrzymać ich zainteresowanie i uwagę?

Zagubieni w szumie informacyjnym

Mimo, że mamy niemal nieograniczony dostęp do informacji na każdy temat, czujemy ciągły niedosyt. A nadmiar źródeł i informacji oraz ich jakość budzą w nas coraz więcej wątpliwości: czy to, co znajdujemy w różnych kanałach przekazu jest sprawdzone i wiarygodne? Jak odróżnić treści rzetelne, poparte wiedzą od tych wątpliwej jakości?

Higiena cyfrowa a nauczanie zdalne. O czym powinni pamiętać rodzice

Jak dbać o odpowiedni poziom higieny cyfrowej w domu? Zapraszamy na webinarium doktora Macieja Dębskiego.

Dzień 3: Wzmacniamy relacje, usprawniamy komunikację

Dobre relacje nierzadko zaczynają się do poprawnej komunikacji. Gdy oczekiwania i potrzeby są jasno wyrażone, łatwiej o porozumienie. Relacje w szkole, relacje w domu, relacje uczeń-uczeń, uczeń-rodzic i uczeń-nauczyciel – są niezwykle ważne, wręcz kluczowe, ponieważ przekładają się na samopoczucie, wyniki w nauce i po prostu jakość życia. Warto poświęcić na zgłębienie tych zagadnień trochę czasu, szczególnie, że nasi eksperci przygotowali tu naprawdę wiele różnorodnych, nowych materiałów!

Dobre relacje w życiu dziecka – fundament prawidłowego rozwoju i dobrego samopoczucia

Dobre relacje i jasna komunikacja to fundament dla prawidłowego rozwoju dziecka. Każdy rodzic chce, aby jego dziecko korzystało w pełni z otaczającego je świata. Komunikacja i wsparcie są ważnym elementem budowania pewnych relacji, a gdy oczekiwania i potrzeby są jasno wyrażone, łatwiej o porozumienie.

Sztuka komunikacji

Jak świadomie kształtować proces komunikacji? Skąd się biorą nieporozumienia? Jak mówić, by być zrozumianym, i jak słuchać, by zrozumieć? Zachęcamy do obejrzenia wykładu naszej ekspertki!

Jak prawidłowo komunikować się z dzieckiem

O czym trzeba pamiętać, komunikując się z dzieckiem? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.

Od zaciekawienia do porozumienia, czyli co warto wiedzieć o komunikowaniu się

Jak różnice w osobowości oraz stylach komunikacji mogą wpływać na jej przebieg?

Uważność w czasach pandemii

Czego nauczył nas koronawirus o polskiej szkole? Jak dbać o nauczycielską empatię i wrażliwość? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Annę Hryniewicz.

Jak przetrwać w domu z dziećmi i pracą

Jak stworzyć sobie nową normalność i zadbać o siebie, bliskich i wspólne relacje

Relacja wychowawca – uczniowie w czasie pandemii

Jak kształtować relację wychowawca - uczniowie w czasie pandemii i zdalnej nauki

Relacje w szkole – droga od „jakoś” do „jakość”

Jak budować relacje z uczniami w pandemicznej rzeczywistości? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Annę Hryniewicz.

Dzień 4: Dzielimy się wartościami i doświadczeniem

Gdy dzieci czują się akceptowane, zrozumiane i bezpieczne, chętniej otwierają się na rozmowę i wpuszczają nas, dorosłych, do swojego świata. Wszyscy dzielimy przecież te same wartości, potrzeby i pragnienia – tylko w różnym wieku różnie je wyrażamy, na co innego kładąc nacisk. Świadomość akceptacji ze strony rodziców czy nauczycieli znacząco pomaga młodym ludziom odnaleźć swoją ścieżkę i zbudować pozytywny obraz samych siebie. Jak działać, aby dać dzieciom i nastolatkom maksimum wsparcia? Posłuchajmy ekspertów!

Jak wychować szczęśliwe dziecko

Każdy rodzic chce, aby jego dziecko było zdrowe i szczęśliwe. Nasze działania, aby ten cel osiągnąć, nie zawsze przynoszą jednak spodziewane efekty. Dlatego warto skorzystać z wiedzy ekspertów, którzy wyjaśnią, gdzie leży sekret wychowawczego sukcesu.

Jak być wspierającym rodzicem

Jak pomóc dziecku radzić sobie z frustracją związaną z ograniczeniami

Jak budować autorytet

Kto jest autorytetem dla współczesnych dzieci i młodzieży? Jakie elementy składają się na wizerunek nauczyciela? Skąd czerpać wiedzę, co myślą o nas uczniowie? Te kwestie dogłębnie wyjaśnia nasza ekspertka.

Świat wartości nastolatka

Współczesne nastolatki nie buntują się przeciwko światu jak ich rówieśnicy w poprzednich pokoleniach. Są pragmatyczni, realnie oceniają fakty. Chociaż nie odrzucają tradycyjnych wartości i używają dla ich nazwania tych samych pojęć, często rozumieją je zupełnie inaczej niż ich rodzice i nauczyciele.

Dzień 5: Oswajamy trudne emocje

Życie współczesnych dzieci i nastolatków ma wiele odcieni. Nie zawsze jest tak różowe, jak to sobie wyobrażamy. Długotrwały stres, agresja, depresja – to trudne, ale coraz częściej pojawiające się w ich życiu problemy. Czy tylko fachowcy mogą im pomóc? Nie. Każdy z nas może okazać wsparcie, rozpoznać niepokojące symptomy, odpowiednio zareagować. Więcej na ten temat powiedzą nam nasi eksperci.

Depresja u dzieci i młodzieży

Depresja to choroba, którą coraz częściej diagnozuje się nie tylko u młodzieży, lecz nawet u kilkuletnich dzieci. Aby sobie z nią poradzić, młody człowiek potrzebuje wsparcia dorosłych – rodziców i nauczycieli – którzy, niosąc pomoc, muszą być wyposażeni w odpowiednią wiedzę.

Czym jest odporność psychiczna i jak wzmacniać ją u siebie i dziecka?

Być odpornym psychicznie – co to właściwie znaczy? Czym jest nasz „psychiczny układ odpornościowy”? Jakich „witamin” potrzebuje, by skutecznie nas chronić? Nasz ekspert przedstawia wyniki badań i daje mnóstwo praktycznych porad, jak poprawić swoje funkcjonowanie.

Dlaczego nie powinniśmy mówić o „trudnych dzieciach”?

Dopóki małego człowieka ocenia się tylko poprzez pryzmat jego zachowania, nie dostrzega się tego, jakie ma talenty, zamiłowania, pasje. Wystarczy, że dostanie wsparcie i pomoc od dorosłych, którzy towarzyszą mu w rozwoju, a otwiera się przed nim wiele możliwości i okazji.

Stresu nie da się zdezynfekować

Jakie znaczenie ma jakość relacji dziecka i jego najbliższych oraz jak zadbać o jego poczucie bezpieczeństwa

Jak pomóc nastolatkowi w sytuacji kryzysu

Nasze nastoletnie dzieci miały swoją własną, przewidywalną i rządzącą się określonymi regułami codzienność – naukę w szkole, zajęcia dodatkowe, spotkania z rówieśnikami, wyjścia do kina, pierwsze randki… Z powodu epidemii zamknięci w domach nastolatkowie mają wrażenie, że cały ich dotychczasowy świat runął.

Czemu służy stres dziecka i jak sobie z nim radzić?

Dlaczego pod koniec tygodnia pracy czujemy się zmęczeni? Czy zmęczenie jest zjawiskiem, które ma właściwość kumulowania się w czasie? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki, i jakie ma rady dla rodziców.

Od izolacji do adaptacji. Co wiemy o funkcjonowaniu młodzieży w obliczu COVID-19

Jak dzieci i młodzież funkcjonują w trakcie pandemii i jak im pomóc

Dzień 6: Budujemy porozumienie i motywację

Dzieci uczą się przede wszystkim od tych, których lubią i szanują. Jeśli więc zależy nam na efektywnym wsparciu i dzieleniu się z nimi wiedzą, powinniśmy budować silne, pozytywne relacje. Nie takie oparte na strachu i nakazie, ale takie, które umacniają wewnętrzną motywację i dodają wiary we własne możliwości. Pomoże w tym sztuka komunikacji. Bo nie chodzi tylko o to, co mówimy, ale też – jak. Gdy robimy to dobrze, wszystko się uda!

Co sprawia, że ludzie odnoszą sukces?

Dlaczego ludzie odnoszą sukces? Jaki wpływ na sukces ma nastawienie psychiczne, jak oceniać i chwalić, aby owo nastawienie było pozytywne i jak wspierać motywację u dzieci? Ciekawi? Zapraszamy na seans!

Najlepsza motywacja jest mądra

Nieważne jak chwalimy, tylko czy reagujemy na kolejne wydarzenia w życiu dziecka i czy pomagamy mu analizować efekty tego, co robi. Bo w ten sposób możemy zadbać o jego przyszłość - kształtować w nim postawę prorozwojową i zwrócić jego uwagę na własne umiejętności.

Kreatywność i nuda, czyli ciekawe związki

Czy nuda może nieść z sobą coś pozytywnego? Czy można nudzić się kreatywnie? Dlaczego najlepsze pomysły przychodzą nam do głowy, kiedy wykonujemy mechaniczne czynności? Poznaj swój mózg od kuchni!

O motywacji, czyli co zrobić, aby chciało się chcieć

Co zrobić, by odpowiednio zmotywować siebie i innych? Skąd czerpać energię i inspirację? Dlaczego nauczyciel musi pamiętać, że brak nagany nie jest pochwałą? Tego – i wiele więcej – dowiesz się z wystąpienia naszej ekspertki.

Współpraca, motywacja i samodzielność

Jak wspierać dziecko w samodzielnej organizacji czasu nauki

Motywowanie do nauki. Żeby im się chciało chcieć

Problem z chęcią do nauki mają niemal wszystkie dzieci na różnych etapach swojej edukacji – od podstawówki po maturę. Pytane o to, co może sprawić, by zabrały się do pracy, odpowiadają często: nowy telefon, komputer, ubranie. Wśród powodów próżno by szukać satysfakcji z pokonania trudności czy zaspokojenia ciekawości. Jak więc pomóc dziecku zbudować trwałą wewnętrzną motywację do nauki.

Metody uczenia się wspomagające edukację zdalną i nie tylko

Niezależnie od tego, czy uczymy w szkole czy na odległość, zdalnie, nasz cel jest taki sam – pragniemy, by uczeń przyswoił wiedzę. Stosując w swojej pracy uniwersalne zasady skutecznej edukacji wynikające z badań nad pamięcią i uczeniem się, możemy pomagać uczniom efektywniej zapamiętywać, a następnie przypominać sobie potrzebne informacje.

Dzień 7: Poznajemy mózg dziecka

Czy wiedza o tym, jak funkcjonuje mózg dziecka, może pomóc w zrozumieniu jego potrzeb i ułatwić planowanie wspólnych działań? Oczywiście. Neurodydaktyka to stosunkowo młoda dyscyplina nauki, która odkrywa przed nami prawidłowości i zależności determinujące rozwój dziecka oraz jego funkcjonowanie w obszarze edukacji i wychowania, ale przecież nie tylko. Oddajmy głos specjalistom i zajrzyjmy w dziecięce umysły – to fascynująca możliwość!

Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dziecka

Jakie są trzy kluczowe cechy ludzkiego poznania? O czym musimy pamiętać, rozmawiając z dzieckiem czy prowadząc lekcję? Jak dziecko odbiera informacje docierajace ze świata? Posłuchajcie kolejnego wykładu Macieja Błaszaka, prof. UAM, kognitywisty, biologa, specjalisty z dziedziny neurodydaktyki.

Fitness mózgu dziecka

Jeszcze dwie, trzy dekady temu sądzono, że mózg się rozwija jedynie w dzieciństwie, a powyżej pewnego wieku podlega już wyłącznie zmianom starczym. Dziś wiemy, że to nieprawda – mózg posiada komórki macierzyste, a odpowiednio stymulowany, może przez całe życie produkować nowe neurony. Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.

Mózg nastolatka

To, kim dziecko w przyszłości będzie, jakimi wartościami będzie się kierowało i jaki model aktywności społecznej zaakceptuje, rozstrzyga się głównie między końcówką szkoły podstawowej a edukacją w szkole średniej. Co dla mózgu nastolatka jest priorytetem?

Jak działa pamięć. Udeptywanie ścieżek i chodzenie po śladach

Umysł może rejestrować nowe informację przez modyfikację zapisanych wcześniej danych i często tak robi. To dlatego uczenie się każdego kolejnego języka jest prostsze niż pierwszego. Jeśli więc uczeń chce łatwiej opanować materiał do sprawdzianu, nie powinien zamykać się w ścianach zadanego rozdziału.

Zobacz także