Siedem dni, siedem ważnych obszarów

Dzieciństwo to okres życia, który często postrzegany jest jako „magiczny”. To wtedy kształtują się charaktery, pasje i predyspozycje. Intensywność przeżywania emocji, sukcesów i porażek nigdy później nie jest tak wielka.

To ważne, abyśmy my – dorośli – mądrze towarzyszyli dzieciom i nastolatkom w wielkiej przygodzie dzieciństwa. Razem z nimi wędrujmy przez jasne i ciemne strony dorastania, wspierajmy, tłumaczmy, podnośmy na duchu i kochajmy. Każdy z nas chce przecież dla swoich podopiecznych jak najlepiej, ale… czy zawsze potrafimy przełożyć to „chcenie” na codzienną praktykę? Na pewno nie zaszkodzi zapoznać się z podpowiedziami i radami ekspertów.

TyDzień Dziecka daje każdemu nauczycielowi, rodzicowi czy wychowawcy taką okazję. Eksperci Nowej Ery podzielili się swym doświadczeniem, wiedzą i pomysłami dotyczącymi siedmiu ważnych obszarów życia młodych ludzi. Kto dołączy do wydarzenia, uzyska bezcenny wgląd w świat współczesnych dzieci i nastolatków, uzupełni wiedzę ułatwiającą pracę z nimi, pozna metody i podejścia dostosowane do oczekiwań młodych odbiorców, ale też do trudnego czasu, przez który wszyscy obecnie przechodzimy.

Co przygotowaliśmy?

Aby ten poznawczy maraton był maksymalnie efektywny, podzieliliśmy go na siedem etapów (dni) skupiających się na siedmiu istotnych obszarach pracy i bycia z dzieckiem. Owe etapy to:

W ramach każdego etapu (dnia), udostępniamy webinaria, artykuły, filmy i e-booki poświęcone danemu obszarowi.

Dzień 1: Odkrywamy świat dziecięcych marzeń

W życiu wszystko zaczyna się od marzeń. To one zachęcają nas do podejmowania wyzwań i rozwijania pasji, to one stoją za każdym osiągniętym sukcesem. O czym marzą współczesne dzieci? Jak te marzenia wspierać? Czy dziecięce marzenia towarzyszą nam przez całe życie? Na te i pokrewne pytania spróbujemy dziś odpowiedzieć... a w zanadrzu mamy garść ciekawych danych! Zaczynamy!

Marzenia w życiu dzieci i dorosłych

Jaką rolę pełnią marzenia w życiu dzieci i dorosłych? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Annę Resler-Moskwę.

Marzenia się nie spełniają – marzenia się spełnia!

Skąd się biorą dziecięce marzenia? Jak podchodzić do fantastycznych wizji kilkulatka? Czy bujanie w obłokach przynosi wymierne korzyści? I wreszcie: jak sprawić, by marzenia się spełniły?

Jak sięgać gwiazd? Wywiad z Karolem Wójcickim

O osobie, która ma odwagę spełniać swoje marzenia, często mówi się, że sięga gwiazd. A tak się składa, że o gwiazdach mało kto wie tyle, co Karol Wójcicki. W miesiącu marzeń postanowiliśmy poprosić młodego popularyzatora nauki, by na podstawie własnych doświadczeń poradził nam, jak zbudować statek do przemierzania galaktyki własnych pragnień i aspiracji.

O czym marzą dzieci

Marzenia to klucz do dziecięcej duszy. Dlatego postanowiliśmy bliżej się im przyjrzeć. W kwietniu 2019 roku przeprowadziliśmy wśród 1313 uczniów szkół podstawowych Polski ankietę „O czym marzą współczesne dzieci”. Wzięli w niej udział uczestnicy trzeciej edycji konkursu literackiego dla uczniów szkół podstawowych „Popisz się talentem”. Wyniki są fascynujące!

Czy marzenia się spełniają

Zapytaliśmy dorosłych o ich marzenia z dzieciństwa. Sprawdźcie wyniki raportu.

Dzień 2: Poznajemy mózg dziecka

Czy wiedza o tym, jak funkcjonuje mózg dziecka, może pomóc w zrozumieniu jego potrzeb i ułatwić planowanie wspólnych działań? Oczywiście. Neurodydaktyka to stosunkowo młoda dyscyplina nauki, która odkrywa przed nami prawidłowości i zależności determinujące rozwój dziecka oraz jego funkcjonowanie w obszarze edukacji i wychowania, ale przecież nie tylko. Oddajmy głos specjalistom i zajrzyjmy w dziecięce umysły – to fascynująca możliwość!

Fitness mózgu dziecka

Jeszcze dwie, trzy dekady temu sądzono, że mózg się rozwija jedynie w dzieciństwie, a powyżej pewnego wieku podlega już wyłącznie zmianom starczym. Dziś wiemy, że to nieprawda – mózg posiada komórki macierzyste, a odpowiednio stymulowany, może przez całe życie produkować nowe neurony. Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.

Mózg nastolatka

To, kim dziecko w przyszłości będzie, jakimi wartościami będzie się kierowało i jaki model aktywności społecznej zaakceptuje, rozstrzyga się głównie między końcówką szkoły podstawowej a edukacją w szkole średniej. Co dla mózgu nastolatka jest priorytetem?

Jak działa pamięć. Udeptywanie ścieżek i chodzenie po śladach

Umysł może rejestrować nowe informację przez modyfikację zapisanych wcześniej danych i często tak robi. To dlatego uczenie się każdego kolejnego języka jest prostsze niż pierwszego. Jeśli więc uczeń chce łatwiej opanować materiał do sprawdzianu, nie powinien zamykać się w ścianach zadanego rozdziału.

Dzień 3: Budujemy porozumienie i motywację

Dzieci uczą się przede wszystkim od tych, których lubią i szanują. Jeśli więc zależy nam na efektywnym wsparciu i  dzieleniu się z nimi wiedzą, powinniśmy budować silne, pozytywne relacje. Nie takie oparte na strachu i nakazie, ale takie, które umacniają wewnętrzną motywację i dodają wiary we własne możliwości. Pomoże w tym sztuka komunikacji. Bo nie chodzi tylko o to, co mówimy, ale też – jak. Gdy robimy to dobrze, wszystko się uda!

Najlepsza motywacja jest mądra

Nieważne jak chwalimy, tylko czy reagujemy na kolejne wydarzenia w życiu dziecka i czy pomagamy mu analizować efekty tego, co robi. Bo w ten sposób możemy zadbać o jego przyszłość - kształtować w nim postawę prorozwojową i zwrócić jego uwagę na własne umiejętności.

O motywacji, czyli co zrobić, aby chciało się chcieć

Co zrobić, by odpowiednio zmotywować siebie i innych? Skąd czerpać energię i inspirację? Dlaczego nauczyciel musi pamiętać, że brak nagany nie jest pochwałą? Tego – i wiele więcej – dowiesz się z wystąpienia naszej ekspertki.

Motywowanie do nauki. Żeby im się chciało chcieć

Problem z chęcią do nauki mają niemal wszystkie dzieci na różnych etapach swojej edukacji – od podstawówki po maturę. Pytane o to, co może sprawić, by zabrały się do pracy, odpowiadają często: nowy telefon, komputer, ubranie. Wśród powodów próżno by szukać satysfakcji z pokonania trudności czy zaspokojenia ciekawości. Jak więc pomóc dziecku zbudować trwałą wewnętrzną motywację do nauki.

Sztuka komunikacji

Jak świadomie kształtować proces komunikacji? Skąd się biorą nieporozumienia? Jak mówić, by być zrozumianym, i jak słuchać, by zrozumieć? Zachęcamy do obejrzenia wykładu naszej ekspertki!

Jak prawidłowo komunikować się z dzieckiem

O czym trzeba pamiętać, komunikując się z dzieckiem? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.

Dzień 4: Wspieramy talenty i mocne strony

Kreatywność to coś więcej niż modne słowo – to kompetencja, która we współczesnym świecie jest coraz bardziej niezbędna. Jak ją wyzwolić? Czy wystarczy dostrzegać i wspierać dziecięce talenty, zamiłowania i pasje? A może przydadzą się specjalne ćwiczenia i techniki wspomagające rozwój kreatywności? Najlepiej wypróbować to i to! Przed nami niezwykła, twórcza przygoda! Dołączycie?

Jak pomóc dziecku odkryć i rozwinąć talent?

Talent to nic innego jak zdolność, inklinacja, dar, który można rozwijać lub zmarnować. Doceńmy go, ale nie przeceniajmy. Anglicy mają nawet powiedzenie, że geniusz to „1 proc. inspiracji i 99 proc. perspiracji”. Czysty talent, bez pracowitości i ćwiczeń, jest niewiele wart, pozostaje zaledwie niewykorzystanym potencjałem.

Ciekawi świata. Jak rozbudzać zainteresowania dziecka?

Inteligencja, kreatywność, głód wiedzy – te cechy postrzegane są jako przepustka do dobrego życia i zawodowych sukcesów. Jako rodzice chcielibyśmy dać dzieciom taki posag. Jak wspierać rozwój intelektualny?

Jak inspirować uczniów i rozwijać kreatywność

W jaki sposób pobudzać swoją kreatywność i zarażać nią uczniów? Czy kreatywności da się nauczyć? Zapraszamy do oglądania!

O współpracy między dziećmi

Jak wykorzystać mocne strony do współpracy z innymi

Jak twórczo pokonywać wyzwania

Powszechnie uważa się, że zdolności kreatywne, warunkujące innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów, są wrodzone i trudno na nie oddziaływać. Tymczasem prawdziwymi przeszkodami dla twórczego myślenia nie jest brak swoistych cech osobowości czy szczególnego talentu w tym kierunku, ale przede wszystkim brak warunków, aby się skupić i spróbować pracować nad problemem w sposób kreatywny, a także nieznajomość zasad sprzyjających temu procesowi.

Dzień 5: Oswajamy trudne emocje

Życie współczesnych dzieci i nastolatków ma wiele odcieni. Nie zawsze jest tak różowe, jak to sobie wyobrażamy. Długotrwały stres, agresja, depresja – to trudne, ale coraz częściej pojawiające się w ich życiu problemy. Czy tylko fachowcy mogą im pomóc? Nie. Każdy z nas może okazać wsparcie, rozpoznać niepokojące symptomy, odpowiednio zareagować. Więcej na ten temat powiedzą nam nasi eksperci.

Depresja u dzieci i młodzieży

Depresja to choroba, którą coraz częściej diagnozuje się nie tylko u młodzieży, lecz nawet u kilkuletnich dzieci. Aby sobie z nią poradzić, młody człowiek potrzebuje wsparcia dorosłych – rodziców i nauczycieli – którzy, niosąc pomoc, muszą być wyposażeni w odpowiednią wiedzę.

Czy tarczy dla dzieci wystarczy?

Jakiego wsparcia potrzebują od nas dzieci? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Annę Hryniewicz.

Dlaczego nie powinniśmy mówić o „trudnych dzieciach”?

Dopóki małego człowieka ocenia się tylko poprzez pryzmat jego zachowania, nie dostrzega się tego, jakie ma talenty, zamiłowania, pasje. Wystarczy, że dostanie wsparcie i pomoc od dorosłych, którzy towarzyszą mu w rozwoju, a otwiera się przed nim wiele możliwości i okazji.

Czemu służy stres dziecka i jak sobie z nim radzić?

Dlaczego pod koniec tygodnia pracy czujemy się zmęczeni? Czy zmęczenie jest zjawiskiem, które ma właściwość kumulowania się w czasie? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki, i jakie ma rady dla rodziców.

Dzień 6: Dzielimy się wartościami i doświadczeniem

Gdy dzieci czują się akceptowane, zrozumiane i bezpieczne, chętniej otwierają się na rozmowę i wpuszczają nas, dorosłych, do swojego świata. Wszyscy dzielimy przecież te same wartości, potrzeby i pragnienia – tylko w różnym wieku różnie je wyrażamy, na co innego kładąc nacisk. Świadomość akceptacji ze strony rodziców czy nauczycieli znacząco pomaga młodym ludziom odnaleźć swoją ścieżkę i zbudować pozytywny obraz samych siebie. Jak działać, aby dać dzieciom i nastolatkom maksimum wsparcia? Posłuchajmy ekspertów!

Jak wychować szczęśliwe dziecko

Każdy rodzic chce, aby jego dziecko było zdrowe i szczęśliwe. Nasze działania, aby ten cel osiągnąć, nie zawsze przynoszą jednak spodziewane efekty. Dlatego warto skorzystać z wiedzy ekspertów, którzy wyjaśnią, gdzie leży sekret wychowawczego sukcesu.

Jak budować autorytet

Kto jest autorytetem dla współczesnych dzieci i młodzieży? Jakie elementy składają się na wizerunek nauczyciela? Skąd czerpać wiedzę, co myślą o nas uczniowie? Te kwestie dogłębnie wyjaśnia nasza ekspertka.

Świat wartości nastolatka

Współczesne nastolatki nie buntują się przeciwko światu jak ich rówieśnicy w poprzednich pokoleniach. Są pragmatyczni, realnie oceniają fakty. Chociaż nie odrzucają tradycyjnych wartości i używają dla ich nazwania tych samych pojęć, często rozumieją je zupełnie inaczej niż ich rodzice i nauczyciele.

Dzień 7: Dbamy o higienę cyfrową

Warunki, w jakich przyszło nam pracować i uczyć się w dobie pandemii, są wyjątkowe. Spędzamy jeszcze więcej czasu w internecie – dotyczy to zarówno nas, jak i naszych dzieci. Tym bardziej istotna jest wiedza dotycząca zachowania „cyfrowej równowagi”. Jak znaleźć remedium na wszechobecny szum informacyjny i uchronić siebie oraz dzieci przed wirtualnymi (a zarazem – bardzo realnymi) zagrożeniami? Te informacje przydadzą się i teraz, i później!

Ciągle włączeni, czyli pokolenie FOMO

Największy wpływ na to, jak młodzież korzysta z nowych technologii, mają uznawany przez nią system wartości oraz jakość relacji osobistych – przede wszystkim z bliskimi, lecz również z rówieśnikami. Uzależnienie od Internetu może być tylko symptomem innych problemów, związanych z emocjami i brakiem ugruntowanego poczucia własnej wartości.

iGen w szkole

Najmłodsza grupa pokolenia Z – iGeneration – zaczęła poznawać świat, kiedy był już na nim iPhone. Dziś jej przedstawiciele mają już nawet 13-14 lat i są uczniami szkoły podstawowej. Co ich kształtuje? Jak utrzymać ich zainteresowanie i uwagę?

Zagubieni w szumie informacyjnym

Mimo, że mamy niemal nieograniczony dostęp do informacji na każdy temat, czujemy ciągły niedosyt. A nadmiar źródeł i informacji oraz ich jakość budzą w nas coraz więcej wątpliwości: czy to, co znajdujemy w różnych kanałach przekazu jest sprawdzone i wiarygodne? Jak odróżnić treści rzetelne, poparte wiedzą od tych wątpliwej jakości?

Higiena cyfrowa a nauczanie zdalne. O czym powinni pamiętać rodzice

Jak dbać o odpowiedni poziom higieny cyfrowej w domu? Zapraszamy na webinarium doktora Macieja Dębskiego.

Polecamy

Zobacz także