Javascript is required
Przejdź do treści głównej
header image

TyDzień Dziecka z Nową Erą

Siedmiodniowe wydarzenie edukacyjne

Rodzicu, Nauczycielu, Wychowawco: zaktualizuj swoją wiedzę!

Nasza uwaga skupiona jest na dzieciach i młodzieży przez cały rok. W ich świecie tyle się przecież dzieje. Każdy dzień przynosi coś nowego! Czy nadążamy za ich potrzebami? Czy efektywnie towarzyszymy im w rozwoju? Czy możemy zrobić coś więcej? Dzień Dziecka to świetny moment na taką refleksję – na podsumowanie wiedzy, którą już posiadamy, na podzielenie się spostrzeżeniami, ale też na zdobycie nowych inspiracji i narzędzi do codziennej pracy. Zapraszamy do udziału!

Dlaczego TyDzień Dziecka? Bo jeden dzień to za mało na omówienie wielu aspektów współczesnej edukacji i wychowania. Nasze dzieci zasługują na więcej uwagi niż tylko jeden dzień, prawda? My – dorośli – chcemy mądrze towarzyszyć im w wielkiej przygodzie dzieciństwa. Zdajemy sobie sprawę, że dzieciństwo i dorastanie to nie tylko beztroska zabawa – to także problemy i trudności, z którymi trzeba umieć się zmierzyć. Grono najlepszych ekspertów i specjalistów, których zaprosiliśmy do współpracy, na pewno w tym pomoże!

Jak wyobrażamy to sobie w praktyce? Na tej stronie zgromadziliśmy materiały, w których eksperci Nowej Ery dzielą się swym doświadczeniem, wiedzą i pomysłami dotyczącymi siedmiu ważnych obszarów życia młodych ludzi. Sugerujemy, aby na zapoznanie się z każdym jednym obszarem poświęcić jeden dzień. To pozwoli spojrzeć na całość zagadnień z odpowiedniej perspektywy, ułożyć sobie w głowie nową wiedzę, uporządkować ją… i z nową mocą wyjść ku kolejnym zadaniom wychowawczym!

Dzień 1: Wspieramy talenty i mocne strony

Kreatywność to coś więcej niż modne słowo – to kompetencja, która we współczesnym świecie jest coraz bardziej niezbędna. Jak ją wyzwolić? Czy wystarczy dostrzegać i wspierać dziecięce talenty, zamiłowania i pasje? A może przydadzą się specjalne ćwiczenia i techniki wspomagające rozwój kreatywności? Najlepiej wypróbować to i to! Przed nami niezwykła, twórcza przygoda! Dołączycie?

  • Jak pomóc dziecku odkryć i rozwinąć talent?

    Jak pomóc dziecku odkryć i rozwinąć talent?

    Talent to nic innego jak zdolność, inklinacja, dar, który można rozwijać lub zmarnować. Doceńmy go, ale nie przeceniajmy. Anglicy mają nawet powiedzenie, że geniusz to „1 proc. inspiracji i 99 proc. perspiracji”. Czysty talent, bez pracowitości i ćwiczeń, jest niewiele wart, pozostaje zaledwie niewykorzystanym potencjałem.
  • Ciekawi świata. Jak rozbudzać zainteresowania dziecka?

    Ciekawi świata. Jak rozbudzać zainteresowania dziecka?

    Inteligencja, kreatywność, głód wiedzy – te cechy postrzegane są jako przepustka do dobrego życia i zawodowych sukcesów. Jako rodzice chcielibyśmy dać dzieciom taki posag. Jak wspierać rozwój intelektualny?
  • Zdjęcie Magdaleny Niemczuk-Kobosko i tytuł "Jak inspirować uczniów i rozwijać kreatywność?".
    W jaki sposób pobudzać swoją kreatywność i zarażać nią uczniów? Czy kreatywności da się nauczyć? Zapraszamy do oglądania!
  • O współpracy między dziećmi

    O współpracy między dziećmi

    „Współ­pra­cu­ją psz­czo­ły i mrów­ki, ry­by i sło­nie. Cza­sa­mi od te­go za­le­ży ich ży­cie. Współ­pra­cu­jąc, lu­dzie do­ko­nu­ją wiel­kich rze­czy” – Ja­ni­na Ochoj­ska.
  • Jak twórczo pokonywać wyzwania

    Jak twórczo pokonywać wyzwania

    Powszechnie uważa się, że zdolności kreatywne, warunkujące innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów, są wrodzone i trudno na nie oddziaływać. Tymczasem prawdziwymi przeszkodami dla twórczego myślenia nie jest brak swoistych cech osobowości czy szczególnego talentu w tym kierunku, ale przede wszystkim brak warunków, aby się skupić i spróbować pracować nad problemem w sposób kreatywny, a także nieznajomość zasad sprzyjających temu procesowi.

Dzień 2: Dbamy o higienę cyfrową

Warunki, w jakich przyszło nam pracować i uczyć się w dobie pandemii, są wyjątkowe. Spędzamy jeszcze więcej czasu w internecie – dotyczy to zarówno nas, jak i naszych dzieci. Tym bardziej istotna jest wiedza dotycząca zachowania „cyfrowej równowagi”. Jak znaleźć remedium na wszechobecny szum informacyjny i uchronić siebie oraz dzieci przed wirtualnymi (a zarazem – bardzo realnymi) zagrożeniami? Te informacje przydadzą się i teraz, i później!

  • Nowe technologie a zdrowie, czyli jak higienicznie korzystać z narzędzi cyfrowych

    Nowe technologie a zdrowie, czyli jak higienicznie korzystać z narzędzi cyfrowych

    Sytuacja narodowej kwarantanny sprzyja nadmiernemu używaniu urządzeń elektronicznych. Część zamkniętych w domach dzieci i młodzieży właściwie nie rozstaje się ze smartfonem czy komputerem. Po nauce i pracy (przed ekranem) potrzebujemy trochę rozrywki – a tę również najłatwiej znaleźć w Internecie i telewizji. Zastanówmy się, jakie działania możemy wdrożyć w swoich rodzinach, aby mądrze korzystać z technologii, bez strat dla relacji rodzinnych.
  • Ciągle włączeni, czyli pokolenie FOMO

    Ciągle włączeni, czyli pokolenie FOMO

    Największy wpływ na to, jak młodzież korzysta z nowych technologii, mają uznawany przez nią system wartości oraz jakość relacji osobistych – przede wszystkim z bliskimi, lecz również z rówieśnikami. Uzależnienie od Internetu może być tylko symptomem innych problemów, związanych z emocjami i brakiem ugruntowanego poczucia własnej wartości.
  • iGen w szkole

    iGen w szkole

    Najmłodsza grupa pokolenia Z – iGeneration – zaczęła poznawać świat, kiedy był już na nim iPhone. Dziś jej przedstawiciele mają już nawet 13-14 lat i są uczniami szkoły podstawowej. Co ich kształtuje? Jak utrzymać ich zainteresowanie i uwagę?
  • Zagubieni w szumie informacyjnym

    Zagubieni w szumie informacyjnym

    Mimo, że mamy niemal nieograniczony dostęp do informacji na każdy temat, czujemy ciągły niedosyt. A nadmiar źródeł i informacji oraz ich jakość budzą w nas coraz więcej wątpliwości: czy to, co znajdujemy w różnych kanałach przekazu jest sprawdzone i wiarygodne? Jak odróżnić treści rzetelne, poparte wiedzą od tych wątpliwej jakości?
  • Higiena cyfrowa a nauczanie zdalne. O czym powinni pamiętać rodzice

    Higiena cyfrowa a nauczanie zdalne. O czym powinni pamiętać rodzice

    Jak dbać o odpowiedni poziom higieny cyfrowej w domu? Zapraszamy na webinarium doktora Macieja Dębskiego.

Dzień 3: Wzmacniamy relacje, usprawniamy komunikację

Dzień 4: Dzielimy się wartościami i doświadczeniem

Gdy dzieci czują się akceptowane, zrozumiane i bezpieczne, chętniej otwierają się na rozmowę i wpuszczają nas, dorosłych, do swojego świata. Wszyscy dzielimy przecież te same wartości, potrzeby i pragnienia – tylko w różnym wieku różnie je wyrażamy, na co innego kładąc nacisk. Świadomość akceptacji ze strony rodziców czy nauczycieli znacząco pomaga młodym ludziom odnaleźć swoją ścieżkę i zbudować pozytywny obraz samych siebie. Jak działać, aby dać dzieciom i nastolatkom maksimum wsparcia? Posłuchajmy ekspertów!

  • Jak wychować szczęśliwe dziecko

    Jak wychować szczęśliwe dziecko

    Każdy rodzic chce, aby jego dziecko było zdrowe i szczęśliwe. Nasze działania, aby ten cel osiągnąć, nie zawsze przynoszą jednak spodziewane efekty. Dlatego warto skorzystać z wiedzy ekspertów, którzy wyjaśnią, gdzie leży sekret wychowawczego sukcesu.
  • Dziecko w potrzebie, czyli jak być wspierającym rodzicem

    Dziecko w potrzebie, czyli jak być wspierającym rodzicem

    Obecna sytuacja ma ogromny wpływ na psychikę dzieci. Nawet jeśli wydaje nam się, że ich samopoczucie jest dobre, że nie przejmują się epidemią lub że są zbyt małe, by rozumieć powagę sytuacji, nie dajmy się zwieść pozorom. Nasze pociechy bardzo potrzebują teraz naszego wsparcia – nawet jeśli nie zawsze to komunikują.
  • Jak budować autorytet

    Jak budować autorytet

    Retransmisja webinarium z Anną Resler-Moskwą
  • Świat wartości nastolatka

    Świat wartości nastolatka

    Współczesne nastolatki nie buntują się przeciwko światu jak ich rówieśnicy w poprzednich pokoleniach. Są pragmatyczni, realnie oceniają fakty. Chociaż nie odrzucają tradycyjnych wartości i używają dla ich nazwania tych samych pojęć, często rozumieją je zupełnie inaczej niż ich rodzice i nauczyciele.

Dzień 5: Oswajamy trudne emocje

Życie współczesnych dzieci i nastolatków ma wiele odcieni. Nie zawsze jest tak różowe, jak to sobie wyobrażamy. Długotrwały stres, agresja, depresja – to trudne, ale coraz częściej pojawiające się w ich życiu problemy. Czy tylko fachowcy mogą im pomóc? Nie. Każdy z nas może okazać wsparcie, rozpoznać niepokojące symptomy, odpowiednio zareagować. Więcej na ten temat powiedzą nam nasi eksperci.

  • Depresja u dzieci i młodzieży

    Depresja u dzieci i młodzieży

    Depresja to choroba, którą coraz częściej diagnozuje się nie tylko u młodzieży, lecz nawet u kilkuletnich dzieci. Aby sobie z nią poradzić, młody człowiek potrzebuje wsparcia dorosłych – rodziców i nauczycieli – którzy, niosąc pomoc, muszą być wyposażeni w odpowiednią wiedzę.
  • Czym jest odporność psychiczna i jak wzmacniać ją u siebie i dziecka?

    Czym jest odporność psychiczna i jak wzmacniać ją u siebie i dziecka?

    Być odpornym psychicznie – co to właściwie znaczy? Czym jest nasz „psychiczny układ odpornościowy”? Jakich „witamin” potrzebuje, by skutecznie nas chronić? Nasz ekspert przedstawia wyniki badań i daje mnóstwo praktycznych porad, jak poprawić swoje funkcjonowanie.
  • Dlaczego nie powinniśmy mówić o „trudnych dzieciach”?

    Dlaczego nie powinniśmy mówić o „trudnych dzieciach”?

    Dopóki małego człowieka ocenia się tylko poprzez pryzmat jego zachowania, nie dostrzega się tego, jakie ma talenty, zamiłowania, pasje. Wystarczy, że dostanie wsparcie i pomoc od dorosłych, którzy towarzyszą mu w rozwoju, a otwiera się przed nim wiele możliwości i okazji.
  • Stresu nie da się zdezynfekować

    Stresu nie da się zdezynfekować

    Jakie znaczenie ma jakość relacji dziecka i jego najbliższych oraz jak zadbać o jego poczucie bezpieczeństwa? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Annę Hryniewicz.
  • Jak wspierać nastolatków w sytuacji edukacyjnej niepewności?

    Jak wspierać nastolatków w sytuacji edukacyjnej niepewności?

    Nasze nastoletnie dzieci miały swoją własną, przewidywalną i rządzącą się określonymi regułami codzienność – naukę w szkole, zajęcia dodatkowe, spotkania z rówieśnikami, wyjścia do kina, pierwsze randki… Z powodu epidemii zamknięci w domach nastolatkowie mają wrażenie, że cały ich dotychczasowy świat runął.
  • Zdjęcie Macieja Błaszaka i tytuł "Czemu służy stres dziecka i jak sobie z nim radzić?".
    Dlaczego pod koniec tygodnia pracy czujemy się zmęczeni? Czy zmęczenie jest zjawiskiem, które ma właściwość kumulowania się w czasie? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki, i jakie ma rady dla rodziców.
  • Od izolacji do adaptacji. Co wiemy o funkcjonowaniu młodzieży w obliczu COVID-19

    Od izolacji do adaptacji. Co wiemy o funkcjonowaniu młodzieży w obliczu COVID-19

    Jak dzieci i młodzież funkcjonują w trakcie pandemii i jak im pomóc? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego.

Dzień 6: Budujemy porozumienie i motywację

Dzieci uczą się przede wszystkim od tych, których lubią i szanują. Jeśli więc zależy nam na efektywnym wsparciu i dzieleniu się z nimi wiedzą, powinniśmy budować silne, pozytywne relacje. Nie takie oparte na strachu i nakazie, ale takie, które umacniają wewnętrzną motywację i dodają wiary we własne możliwości. Pomoże w tym sztuka komunikacji. Bo nie chodzi tylko o to, co mówimy, ale też – jak. Gdy robimy to dobrze, wszystko się uda!

  • Co sprawia, że ludzie odnoszą sukces?

    Co sprawia, że ludzie odnoszą sukces?

    Dlaczego ludzie odnoszą sukces? Jaki wpływ na sukces ma nastawienie psychiczne, jak oceniać i chwalić, aby owo nastawienie było pozytywne i jak wspierać motywację u dzieci? Ciekawi? Zapraszamy na seans!
  • Najlepsza motywacja jest mądra

    Najlepsza motywacja jest mądra

    Nieważne jak chwalimy, tylko czy reagujemy na kolejne wydarzenia w życiu dziecka i czy pomagamy mu analizować efekty tego, co robi. Bo w ten sposób możemy zadbać o jego przyszłość - kształtować w nim postawę prorozwojową i zwrócić jego uwagę na własne umiejętności.
  • Kreatywność i nuda, czyli ciekawe związki

    Kreatywność i nuda, czyli ciekawe związki

    Czy nuda może nieść z sobą coś pozytywnego? Czy można nudzić się kreatywnie? Dlaczego najlepsze pomysły przychodzą nam do głowy, kiedy wykonujemy mechaniczne czynności? Poznaj swój mózg od kuchni!
  • Motywowanie do nauki. Żeby im się chciało chcieć

    Motywowanie do nauki. Żeby im się chciało chcieć

    Problem z chęcią do nauki mają niemal wszystkie dzieci na różnych etapach swojej edukacji – od podstawówki po maturę. Pytane o to, co może sprawić, by zabrały się do pracy, odpowiadają często: nowy telefon, komputer, ubranie. Wśród powodów próżno by szukać satysfakcji z pokonania trudności czy zaspokojenia ciekawości. Jak więc pomóc dziecku zbudować trwałą wewnętrzną motywację do nauki.
  • Efektywna organizacja nauki w domu

    Efektywna organizacja nauki w domu

    Jak wspierać dziecko w samodzielnej organizacji czasu nauki? Jak budować u niego poczucie odpowiedzialności za własną pracę? Jak pomagać, ale nie wyręczać?
  • Motywowanie do nauki. Żeby im się chciało chcieć

    Motywowanie do nauki. Żeby im się chciało chcieć

    Problem z chęcią do nauki mają niemal wszystkie dzieci na różnych etapach swojej edukacji – od podstawówki po maturę. Pytane o to, co może sprawić, by zabrały się do pracy, odpowiadają często: nowy telefon, komputer, ubranie. Wśród powodów próżno by szukać satysfakcji z pokonania trudności czy zaspokojenia ciekawości. Jak więc pomóc dziecku zbudować trwałą wewnętrzną motywację do nauki.
  • Metody uczenia się wspomagające edukację zdalną i nie tylko

    Metody uczenia się wspomagające edukację zdalną i nie tylko

    Niezależnie od tego, czy uczymy w szkole czy na odległość, zdalnie, nasz cel jest taki sam – pragniemy, by uczeń przyswoił wiedzę. Stosując w swojej pracy uniwersalne zasady skutecznej edukacji wynikające z badań nad pamięcią i uczeniem się, możemy pomagać uczniom efektywniej zapamiętywać, a następnie przypominać sobie potrzebne informacje.

Dzień 7: Poznajemy mózg dziecka

Czy wiedza o tym, jak funkcjonuje mózg dziecka, może pomóc w zrozumieniu jego potrzeb i ułatwić planowanie wspólnych działań? Oczywiście. Neurodydaktyka to stosunkowo młoda dyscyplina nauki, która odkrywa przed nami prawidłowości i zależności determinujące rozwój dziecka oraz jego funkcjonowanie w obszarze edukacji i wychowania, ale przecież nie tylko. Oddajmy głos specjalistom i zajrzyjmy w dziecięce umysły – to fascynująca możliwość!

  • Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dziecka
    Zdjęcie Macieja Błaszaka i tytuł "Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dziecka".

    Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dziecka

    Jakie są trzy kluczowe cechy ludzkiego poznania? O czym musimy pamiętać, rozmawiając z dzieckiem czy prowadząc lekcję? Jak dziecko odbiera informacje docierajace ze świata? Posłuchajcie kolejnego wykładu Macieja Błaszaka, prof. UAM, kognitywisty, biologa, specjalisty z dziedziny neurodydaktyki.
  • Zdjęcie Macieja Błaszaka i tytuł "Fitness mózgu dziecka".
    Jeszcze dwie, trzy dekady temu sądzono, że mózg się rozwija jedynie w dzieciństwie, a powyżej pewnego wieku podlega już wyłącznie zmianom starczym. Dziś wiemy, że to nieprawda – mózg posiada komórki macierzyste, a odpowiednio stymulowany, może przez całe życie produkować nowe neurony. Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.
  • Mózg nastolatka

    Mózg nastolatka

    To, kim dziecko w przyszłości będzie, jakimi wartościami będzie się kierowało i jaki model aktywności społecznej zaakceptuje, rozstrzyga się głównie między końcówką szkoły podstawowej a edukacją w szkole średniej. Co dla mózgu nastolatka jest priorytetem?
  • Jak działa pamięć. Udeptywanie ścieżek i chodzenie po śladach

    Jak działa pamięć. Udeptywanie ścieżek i chodzenie po śladach

    Umysł może rejestrować nowe informację przez modyfikację zapisanych wcześniej danych i często tak robi. To dlatego uczenie się każdego kolejnego języka jest prostsze niż pierwszego. Jeśli więc uczeń chce łatwiej opanować materiał do sprawdzianu, nie powinien zamykać się w ścianach zadanego rozdziału.