Javascript is required
Przejdź do treści głównej
header image

Edukacja na czasie. Nauka i relacje

Program „Edukacja na czasie” zapewnia nauczycielom i dyrektorom nie tylko narzędzia i materiały ułatwiające nauczanie w zdalnym nauczaniu, lecz także wsparcie psychologiczne oraz rozwój kompetencji umożliwiających skuteczne radzenie sobie z wyzwaniami.
„Edukacja na czasie. Nauka i relacje” to przestrzeń, w której Nowa Era zgromadziła materiały od ekspertów. Psychologowie i pedagodzy podzielili się w nich swoimi doświadczeniami i wiedzą. Położyli nacisk na praktyczny aspekt omawianych zagadnień, co sprawia, że w przygotowanych materiałach znajdą coś dla siebie zarówno nauczyciele, jak i rodzice.

Nie ma edukacji zdalnej bez relacji

Całościowe spojrzenie na zdalną edukację nie może ograniczać się do kwestii dydaktycznych. O powodzeniu procesu nauczania w warunkach epidemii koronawirusa decyduje zarówno umiejętność przekazania wiedzy „na odległość” w sposób dostosowany do możliwości ucznia, jak i jakość wzajemnych relacji. O tym właśnie jest Edukacja na czasie. To przestrzeń, w której Nowa Era zgromadziła materiały ekspertów – psychologów i pedagogów – którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami. Nacisk na praktyczny aspekt omawianych zagadnień sprawia, że znajdą tu coś dla siebie Nauczyciele, Uczniowie i Rodzice, którym leży na sercu jakość wzajemnych relacji w tym trudnym dla wszystkich okresie.

Efektywna organizacja nauki i pracy

  • Metody uczenia się wspomagające edukację zdalną i nie tylko

    Metody uczenia się wspomagające edukację zdalną i nie tylko

    Niezależnie od tego, czy uczymy w szkole czy na odległość, zdalnie, nasz cel jest taki sam – pragniemy, by uczeń przyswoił wiedzę. Stosując w swojej pracy uniwersalne zasady skutecznej edukacji wynikające z badań nad pamięcią i uczeniem się, możemy pomagać uczniom efektywniej zapamiętywać, a następnie przypominać sobie potrzebne informacje.
  • Nauczanie zdalne – zalecenia dla nauczycieli

    Nauczanie zdalne – zalecenia dla nauczycieli

    Dla wielu nauczycieli praca zdalna jest czymś nowym, to czas zdobywania pionierskich doświadczeń. Zastanówmy się zatem, o czym warto pamiętać podczas zdalnej nauki.
  • Nauczanie zdalne – zalecenia dla rodziców

    Nauczanie zdalne – zalecenia dla rodziców

    Czas nauki i pracy zdalnej to czas bardzo wymagający – postawił przed rodzicami nowe wyzwania. Z drugiej strony, stwarza możliwość rozwijania u dzieci umiejętności samodzielnego planowania i organizowania nauki. Wyjdźmy naprzeciw marzeniom wielu rodziców, którzy czas spędzany na wspólnej nauce z dziećmi mogliby zamienić na czas budowania wartościowych i trwałych relacji.
  • Dobrze zorganizowana rodzina w czasach edukacji w domu

    Dobrze zorganizowana rodzina w czasach edukacji w domu

    Jak podzielić czas na naukę dzieci, pracę rodziców i wspólny czas relaksu? Jak dobrze organizować każdy dzień społecznej kwarantanny i radzić sobie z nadmiarem obowiązków? I dlaczego warto to robić?
  • Dzieci i praca – jak przetrwać w domu w czasie pandemii?

    Dzieci i praca – jak przetrwać w domu w czasie pandemii?

    To, czego doświadczamy przez ostatnie tygodnie, jest sytuacją bez precedensu. Jak w tych trudnych warunkach radzić sobie z obowiązkami i emocjami? Jak wyjść z tej sytuacji, pozostając w dobrej relacji z bliskimi i z samym sobą? Krótko mówiąc: jak nie oszaleć?
  • Nauka i życie w domu – jak to pogodzić?

    Nauka i życie w domu – jak to pogodzić?

    Szkoły zamknięto w związku z zagrożeniem epidemicznym. Jednak przymusowa przerwa nie oznacza wakacji. Uczniowie powinni uczyć się w domach. Jak taką naukę organizować? Czy rodzice powinni włączać się w proces dydaktyczny? Czego może nas wszystkich nauczyć okres kwarantanny?
  • Efektywna organizacja nauki w domu

    Efektywna organizacja nauki w domu

    Jak wspierać dziecko w samodzielnej organizacji czasu nauki? Jak budować u niego poczucie odpowiedzialności za własną pracę? Jak pomagać, ale nie wyręczać?

Zaległości po nauczaniu zdalnym w opinii nauczycieli szkół średnich

Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.

  • Język polski - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do języka polskiego.

    Język polski - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.
  • Matematyka - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do matematyki.

    Matematyka - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.
  • Język angielski - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do języka angielskiego.

    Język angielski - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Język angielski
  • Język niemiecki - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do języka niemieckiego.

    Język niemiecki - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.
  • Biologia - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do biologii.

    Biologia - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.
  • WOS - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do wiedzy o społeczeństwie.

    WOS - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.
  • Historia - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do historii.

    Historia - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.
  • Geografia - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do geografii.

    Geografia - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.
  • Chemia - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do chemii.

    Chemia - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.
  • Fizyka - zaległości po nauczaniu zdalnym
    Ekran laptopa z podręcznikiem do fizyki.

    Fizyka - zaległości po nauczaniu zdalnym

    Wydawnictwo Nowa Era opracowało raporty podsumowujące stan edukacji w szkołach średnich po okresie nauczania zdalnego. Raporty te mają pomóc nauczycielom przedmiotowym w rozplanowaniu pracy nad nadrabianiem zaległości.

Mądre korzystanie z technologii

  • Nowe technologie a zdrowie, czyli jak higienicznie korzystać z narzędzi cyfrowych

    Nowe technologie a zdrowie, czyli jak higienicznie korzystać z narzędzi cyfrowych

    Sytuacja narodowej kwarantanny sprzyja nadmiernemu używaniu urządzeń elektronicznych. Część zamkniętych w domach dzieci i młodzieży właściwie nie rozstaje się ze smartfonem czy komputerem. Po nauce i pracy (przed ekranem) potrzebujemy trochę rozrywki – a tę również najłatwiej znaleźć w Internecie i telewizji. Zastanówmy się, jakie działania możemy wdrożyć w swoich rodzinach, aby mądrze korzystać z technologii, bez strat dla relacji rodzinnych.
  • Smartfon zawsze pod ręką – jak polscy uczniowie korzystają z technologii?

    Smartfon zawsze pod ręką – jak polscy uczniowie korzystają z technologii?

    Czy moje dziecko jest uzależnione od urządzeń elektronicznych? To pytanie zadaje sobie dziś wielu rodziców. Co w dobie nauki i pracy online jest normą, a co zaburzeniem? Kiedy powinniśmy się martwić? Co na temat korzystania z technologii przez dzieci i młodzież mówią statystyki? Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań.

Emocje i relacje w edukacji zdalnej

  • Człowiek potrzebny od zaraz

    Człowiek potrzebny od zaraz

    Szkoła to nie tylko nauka, egzaminy i oceny. Jej relacyjny i emocjonalny wymiar domaga się, by go docenić. I jest to najważniejsza lekcja, jaką dało nam zdalne nauczanie w czasie pandemii
  • Dziecko w potrzebie, czyli jak być wspierającym rodzicem

    Dziecko w potrzebie, czyli jak być wspierającym rodzicem

    Obecna sytuacja ma ogromny wpływ na psychikę dzieci. Nawet jeśli wydaje nam się, że ich samopoczucie jest dobre, że nie przejmują się epidemią lub że są zbyt małe, by rozumieć powagę sytuacji, nie dajmy się zwieść pozorom. Nasze pociechy bardzo potrzebują teraz naszego wsparcia – nawet jeśli nie zawsze to komunikują.
  • Szkoła w czasie epidemii – jak sobie radzić z narastającą frustracją?

    Szkoła w czasie epidemii – jak sobie radzić z narastającą frustracją?

    Epidemia koronawirusa kształtuje naszą codzienność w coraz większym stopniu. Wprowadzane są kolejne ograniczenia, szkoły zostały zamknięte, a dom stał się jedyną dostępną poza Internetem przestrzenią życia społecznego. Dlatego jak w soczewce uwidaczniają się w nim wszystkie trudności, których nie było widać wcześniej.
  • Jak zachować dobrą kondycję psychiczną rodziny w czasach zdalnej nauki i pracy?

    Jak zachować dobrą kondycję psychiczną rodziny w czasach zdalnej nauki i pracy?

    Obecna sytuacja dotyczy i dotyka każdego. Poprzez narzucone ograniczenia i wciąż napływające informacje podważa nasze poczucie bezpieczeństwa. Wpływa między innymi na rytm dnia, repertuar zachowań, formy spędzania czasu, podejście do zdrowia, pracy, nauki oraz na relacje z bliskimi.
  • Jak wspierać nastolatków w sytuacji edukacyjnej niepewności?

    Jak wspierać nastolatków w sytuacji edukacyjnej niepewności?

    Nasze nastoletnie dzieci miały swoją własną, przewidywalną i rządzącą się określonymi regułami codzienność – naukę w szkole, zajęcia dodatkowe, spotkania z rówieśnikami, wyjścia do kina, pierwsze randki… Z powodu epidemii zamknięci w domach nastolatkowie mają wrażenie, że cały ich dotychczasowy świat runął.

Webinaria – relacje w edukacji zdalnej

  • Od izolacji do adaptacji. Co wiemy o funkcjonowaniu młodzieży w obliczu COVID-19

    Od izolacji do adaptacji. Co wiemy o funkcjonowaniu młodzieży w obliczu COVID-19

    Jak dzieci i młodzież funkcjonują w trakcie pandemii i jak im pomóc? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego.
  • Zdjęcie Doroty Dziamskiej.
    Okazje do uczenia, a sytuacje edukacyjne. Edukacja wczesnoszkolna w sytuacji pandemii
  • Relacje w szkole – droga od „jakoś” do „jakość”

    Relacje w szkole – droga od „jakoś” do „jakość”

    Jak budować relacje z uczniami w pandemicznej rzeczywistości? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Annę Hryniewicz.
  • Diagnoza? Oczywiście!

    Diagnoza? Oczywiście!

    Jak zaplanować pracę na nowy rok szkolny i jakie są pożytki z diagnozy? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez dr Annę Flisikowską.
  • Nowy rok przedszkolny – wyzwania i dobre praktyki

    Nowy rok przedszkolny – wyzwania i dobre praktyki

    Jak prowadzić zajęcia w przedszkolach w czasie pandemii? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Dorotę Dziamską.
  • Czy tarczy dla dzieci wystarczy?

    Czy tarczy dla dzieci wystarczy?

    Jakiego wsparcia potrzebują od nas dzieci? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Annę Hryniewicz.
  • Ocenianie szkolne w czasach zdalnej nauki

    Ocenianie szkolne w czasach zdalnej nauki

    Jak oceniać na odległość oraz indywidualizować nauczanie i ocenianie? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Barbarę Sękalską.
  • Zdjęcie Doroty Dziamskiej.
    Retransmisja szkolenia on-line dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej przeprowadzonego przez Dorotę Dziamską.
  • Uważność w czasach pandemii

    Uważność w czasach pandemii

    Czego nauczył nas koronawirus o polskiej szkole? Jak dbać o nauczycielską empatię i wrażliwość? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Annę Hryniewicz.
  • Przedszkolna rzeczywistość po 6 maja 2020

    Przedszkolna rzeczywistość po 6 maja 2020

    Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Dorotę Dziamską.
  • Higiena cyfrowa a nauczanie zdalne. O czym powinni pamiętać rodzice

    Higiena cyfrowa a nauczanie zdalne. O czym powinni pamiętać rodzice

    Jak dbać o odpowiedni poziom higieny cyfrowej w domu? Zapraszamy na webinarium doktora Macieja Dębskiego.
  • Higiena cyfrowa a nauczanie zdalne. O czym powinni pamiętać nauczyciele

    Higiena cyfrowa a nauczanie zdalne. O czym powinni pamiętać nauczyciele

    Jak dbać o odpowiedni poziom higieny cyfrowej i jak skutecznie zarządzać mediami cyfrowymi w szkole? Zapraszamy na webinarium doktora Macieja Dębskiego.
  • Dzieci i praca – jak przetrwać w domu w czasie pandemii?

    Dzieci i praca – jak przetrwać w domu w czasie pandemii?

    To, czego doświadczamy przez ostatnie tygodnie, jest sytuacją bez precedensu. Jak w tych trudnych warunkach radzić sobie z obowiązkami i emocjami? Jak wyjść z tej sytuacji, pozostając w dobrej relacji z bliskimi i z samym sobą? Krótko mówiąc: jak nie oszaleć?
  • Relacja wychowawca – uczniowie w czasie pandemii i zdalnej nauki

    Relacja wychowawca – uczniowie w czasie pandemii i zdalnej nauki

    Jak kształtować relację wychowawca - uczniowie w czasie pandemii i zdalnej nauki? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Sylwię Jaskulską.
  • Zdjęcie Doroty Dziamskiej.
    Retransmisja szkolenia on-line dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej przeprowadzonego przez Dorotę Dziamską.
  • Stresu nie da się zdezynfekować

    Stresu nie da się zdezynfekować

    Jakie znaczenie ma jakość relacji dziecka i jego najbliższych oraz jak zadbać o jego poczucie bezpieczeństwa? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Annę Hryniewicz.
  • OUT OF THE BOX III - IN THE HOUSE EDITION. Język angielski dla przedszkolaków

    OUT OF THE BOX III - IN THE HOUSE EDITION. Język angielski dla przedszkolaków

    Jak zdalnie uczyć języka angielskiego najmłodszych? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line.

Webinaria – narzędzia i zasoby do nauki zdalnej

Technologiczne przyspieszenie, jakiego doświadcza system edukacyjny w dobie nauczania zdalnego, stawia przed Nauczycielami, Uczniami i Rodzicami szereg wymagań. Jednym z nich jest konieczność nabycia sprawności w obsłudze narzędzi technologiczno-informatycznych. Poniżej publikujemy materiały, opracowania i objaśnienia, które Wam w tym pomogą. Prosto, jasno i na temat!

Zobacz nasze pozostałe cykle: Edukacja na czasie

  • Edukacja na czasie. Nauczyciel

    Cykl szkoleń eksperckich i artykułów przygotowanych we współpracy z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym.
  • Edukacja na czasie. Uczeń

    Cykl szkoleń eksperckich przygotowanych we współpracy z Uniwersytetem SWPS.
  • Edukacja na czasie. Technologia

    Cykl szkoleń eksperckich zapewniający solidną dawkę inspiracji, wiedzy i praktycznych porad, które pomogą nie utonąć w oceanie edukacyjnych technologicznych nowinek i innowacji.