Dotychczasowe ramowe plany nauczania określały minimalny wymiar godzin na realizację poszczególnych przedmiotów na danym etapie edukacyjnym. Nie wyznaczały konkretnej liczby godzin w kolejnych klasach. Siatki godzin były zatem ruchome.
W nowych ramowych planach nauczania dla zakresu podstawowego została przypisana konkretna liczba godzin do danej klasy. Natomiast na realizację przedmiotów w zakresach rozszerzonych podano jedynie minimalną liczbę (sumę) godzin dla całego cyklu nauczania, którą dyrektor szkoły może podzielić na klasy według uznania.
Obowiązujące od 2019 r. ramowe plany nauczania określają tygodniową liczbę godzin zajęć obowiązkowych:
a) Liceum ogólnokształcące
Tabela 2. Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym

1) Dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego, będącego drugim językiem nauczania w liceum ogólnokształcącym dwujęzycznym
lub oddziale dwujęzycznym w liceum ogólnokształcącym.
2) Dyrektor liceum ogólnokształcącego ustala, który spośród przedmiotów: filozofia, plastyka i muzyka, będzie realizowany w klasie I.
Uwagi:
Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, a więc poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego w 4-letnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:
- na język polski, wiedzę o społeczeństwie, historię muzyki, historię sztuki, język łaciński i kulturę antyczną oraz filozofię – po osiem godzin tygodniowo;
- na język obcy nowożytny, historię, geografię, biologię, chemię, fizykę, matematykę oraz informatykę – po sześć godzin tygodniowo.
Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum (lub opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego – jeżeli rada liceum nie została powołana) oraz po uwzględnieniu zainteresowań uczniów, możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera dwa albo trzy.
b) Technikum
Tabela 3. Ramowy plan nauczania dla technikum, w tym technikum specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym

1) Dyrektor technikum ustala tygodniowy wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie V.
2) Dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w technikum dwujęzycznym lub oddziale dwujęzycznym w technikum.
3) Dyrektor technikum ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.
4) Dyrektor technikum ustala liczbę godzin w klasach, w których będzie realizowany przedmiot, z zachowaniem tygodniowego wymiaru godzin na przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą określonego dla poszczególnych klas. Przedmiot jest realizowany w wymiarze 4 godzin w pięcioletnim okresie nauczania. Przedmiot może być realizowany w klasie I, II, III lub IV.
5) Podziału godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego dokonuje dyrektor technikum, z tym że wymiar godzin przeznaczonych na zajęcia organizowane w formie zajęć praktycznych nie może być niższy niż 50 % godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.
Uwagi:
Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, a więc poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego w 5-letnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:
- na język polski, wiedzę o społeczeństwie, historię muzyki, historię sztuki, język łaciński i kulturę antyczną oraz filozofię – po osiem godzin tygodniowo,
- na język obcy nowożytny, historię, geografię, biologię, chemię, fizykę, matematykę oraz informatykę – po sześć godzin tygodniowo.
Dyrektor technikum po zasięgnięciu opinii rady technikum (lub opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego – jeżeli rada technikum nie została powołana) oraz po uwzględnieniu zawodu, w którym kształci technikum, zainteresowań uczniów, a także możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych technikum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera dwa.